Verhuizing

Gestart door Egel007, februari 09, 2008, 12:18:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Egel007

Goedemiddag, iedereen!

Mijn parkietje (Jaco), is ongeveer 2,5 à 3 jaar oud. Ongeveer 1,5 jaar geleden zijn we verhuisd en hebben we een flinke verbouwing aan ons nieuwe huis gegeven, maar we zijn nog steeds niet helemaal klaar. Nu heb ik mijn parkietje dus op mijn kamer staan, maar hij gaat voor geen goud de kooi uit. Voor we verhuisd waren was hij redelijk tam en luisterde hij ook wel, maar nu is het een ramp wat betreft tam zijn. Ik denk echter dat hij mijn vertrouwen is verloren omdat ik dus een lange tijd geen tijd en ruimte had om hem heel veel aandacht te geven en hem vrije vluchten door ons huis te geven. Nu besluit ik dus om hem opnieuw tam te maken. Zou dat mogelijk kunnen zijn als hij ongeveer al 3 jaar oud is? Ik weet ook dat ik hier dan enorm veel vrije tijd in moet steken, en daar ga ik vredig mee akkoord. Maar moet ik dan gewoon helemaal opnieuw beginnen zoals je normaal gesproken begint bij een jonge vogel?

Echter, wanneer ik hem eenmaal uit de kooi heb gekregen (meestal pak ik hem niet, maar doe ik twee deurtjes open en wanneer ik met mijn hand in de kooi kom, vliegt hij dan uit één van de deurtjes), komt hij zelfstandig op mijn vinger wanneer ik mijn vinger zo'n centimeter voor hem uit heb. Dus daar is niks mis mee. Maar wanneer ik hem uit de kooi probeer te halen, gaat hij helemaal door het lint. Ik denk dat hij bang is voor mijn hand. Ik heb ook al een keer geprobeerd om gewoon mijn hand in de kooi te stoppen en maar gewoon af te wachten tot hij kalmeert, maar dat doet hij niet. Soms vliegt hij per ongeluk op m'n vinger en vliegt dan gelijk weer verder. Wanneer hij dan uiteindelijk weer uit de kooi is, vliegt hij even later onmiddelijk weer terug naar zijn kooi.

Tevens ben ik nu wel bezig met een speelboom. Ik ben er al druk mee bezig, maar ik denk dat het nog eventjes kan gaan duren. Misschien dat hij dan liever uit zijn kooitje zal komen. De volgende keer zal ik hem ook eens lokken met een of ander lekkernij, wie-weet helpt dat.
Maar heeft iemand suggestie's of tips om dit vogeltje tam (of in ieder geval een beetje) tam te krijgen?
Vele malen dank, natuurlijk!

Groetjes!!

(Wanneer dit topic al eens voorkomt en ik niet goed gezocht heb, dan neem ik genoegen met een slotje! :))
[Ik heb de De tamme grasparkiet-link al doorgelezen. Maar nu weet ik nog steeds niet wat het beste is voor mijn parkietje.]

Caradow

Gewoon helemaal overnieuw beginnen. Jaco is al eens heel tam geweest en dat zal je nu helpen. Volg inderdaad gewoon de tips in het artikel dat je al gelezen hebt en heb geduld. Heel veel geduld :) Sommige stappen zal Jaco sneller doorlopen, omdat hij dat eigenlijk al kende. Het belangrijkste is het vertrouwen van jou hand. En praat veel tegen hem beloon hem als hij het goed doet.

Ik weet zeker dat het weer helemaal goed komt.

Ook moet je niet vergeten dat de kooi zijn veilige haven is die hem in de afgelopen jaren niet in de steek heeft gelaten. De kooi is er altijd geweest, de omgeving en de mate van aandacht van jou kant wisselden

Egel007

Oké, hartelijk bedankt!
Dan volg ik jouw advies op en begin ik gewoon helemaal opnieuw!
Ik neem vrede met de vrije tijd die ik erin ga steken, want dit zal me een hoop tijd gaan kosten. Maar achja, het gaat wel over je parkietje, natuurlijk. Gisterenavond ging ik trouwens voor de kooi hangen en ik praatte een klein kwartiertje allemaal tegen hem (steeds hetzelfde; "Heeey, Jaco, heeey") en opeens sprong hij tegen de spijlen aan recht voor mijn gezicht. Hij bleef me maar aankijken. Bedoeld hij hier iets mee of betekend dit iets (wellicht dat hij mij toch wel vertrouwd, een beetje)?
Vele malen dank!

Een pootje van Jaco en de groetjes van mij!

Caradow

Ik denk dat Jaco je meer vertrouwd dan hij soms laat zien. Het is voor hem ook een tweestrijd waar hij in zit. Maar ik denk echt dat het helemaal goed komt met jullie :) Succes!

Egel007

Oké, ik kom binnen met trots nieuws deze keer!

Ik ben inmiddels bijna klaar met de speelboom, er hoeven alleen nog maar houtsnippers als vloerbedekking in en natuurlijk; speeltjes en spulletjes wat hij leuk zal vinden! Hij staat nu leeg (alleen nog met een trappetje) boven en ik wil hem vanavond nog eventjes uit de kooi laten en hem op één van de stokjes zetten om hem er al eventjes aan te laten wennen. Ik denk dat het zo dan alleen maar leuker voor hem wordt, als ik er iedere keer weer speeltjes bijdoe. Bovendien wil ik op de grond van mijn speelboom nog een schaaltje met water zetten, een schaaltje met voer en eventueel bovenop nog een snoepje of ander lekkernij voor mijn kleine parkietje. Dat zal hij vast leuk vinden, denken jullie niet?
Hebben jullie misschien nog suggestie's voor zijn speelboom? (Hij is vrij groot, dus genoeg ruimte.)

Maar dat niet alleen...
Ik heb alweer iets meer Jaco's vertrouwen gekregen, vertel ik jullie uit trotsheid! Gisterenavond heb ik eventjes een klein babbeltje met hem gemaakt (eigenlijk met mezelf, maar ik praat tegen hem natuurlijk). Nu had ik vandaag een stukje mandarijn in de kooi gehangen, en hem naar een aantal uren uitgehaald (hij at er niet van). Maar toen ik hem er uit ging halen, bleef Jaco mooi zitten op het stokje en hij fladderde niet bang op en neer. Gelukkig maar! Hij is er nu al op vooruit gegaan!

Ik hou jullie op de hoogte van zijn trotse vorderingen, natuurlijk!
Vele groetjes en nogmaals dank!!  :D

Ilse*

#5
Citaat van: Egel007 op februari 09, 2008, 17:47:32...Hebben jullie misschien nog suggestie's voor zijn speelboom? (Hij is vrij groot, dus genoeg ruimte.)...

Hoi Egel007,

Je kan (harde) plastic kralen kopen bij een speelgoedwinkel of een hobbywinkel en sisaltouw in een doe-het-zelf-zaak. Je kan dan kralen rijgen en zo heel leuk zelf speeltjes maken voor in de speeltuin. Ook kun je gewoon touwtjes om stokjes heen binden om aan te knabbelen ;)
En kijk hier eens voor parkietenbomen, zo kun je nog meer leuke ideetjes vinden voor je eigen parkietenboom :)

Wat fijn dat het zo goed gaat met Jaco! Als je blijft oefenen zal Jaco zeker goed tam worden.

Groetjes, Ilse

Egel007

Citaat van: Ilse* op februari 09, 2008, 17:51:40
Hoi Egel007,

Je kan (harde) plastic kralen kopen bij een speelgoedwinkel of een hobbywinkel en sisaltouw in een doe-het-zelf-zaak. Je kan dan kralen rijgen en zo heel leuk zelf speeltjes maken voor in de speeltuin. Ook kun je gewoon touwtjes om stokjes heen binden om aan te knabbelen ;)
En kijk hier eens voor parkietenbomen, zo kun je nog meer leuke ideetjes vinden voor je eigen parkietenboom :)

Wat fijn dat het zo goed gaat met Jaco! Als je blijft oefenen zal Jaco zeker goed tam worden.

Groetjes, Ilse

Ja, ik was ook al van plan om touw te gaan halen om zo ook een "brug" te maken naar een andere paal met stokken en speeltjes eraan. Maar het is inderdaad een erg creatief idee om zelf je eigen speeltjes te maken zo. Erg leuk, ga ik zeker eens proberen! Dankjewel voor je suggestie's en de link natuurlijk! Bovendien denk ik zelf ook wel dat ik Jaco nog wel handtam krijg, en dat voornemen heb je natuurlijk wel nodig, wil je werkelijk een parkietje handtam krijgen. 
Vele groetjes!