Geen complete broedpaartjes

Gestart door hennyj, januari 17, 2008, 18:03:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hennyj

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar 8 grasparkieten in de voliere.
Ik dacht 4 paartjes te hebben maar dat klopte niet helemaal.
3 koppeltjes zijn er gevormd,waarvan 2 koppels al nestjes hebben gehad.
Het 3e koppeltje heeft wel 2 keer eitjes gehad maar zijn allebei de keren niet bevrucht geweest!?
De 2 overgebleven parkieten blijken achteraf 2 vrouwtjes.
Wat nu te doen,want ik wil het liefst 4 paartjes die jongen krijgen.
Wil er bijvoorbeeld iemand 2 vrouwtjes ruilen tegen 2 mannetjes?(omgeving Apeldoorn)
Wie heeft er tips?
Alvast bedankt.
Henny

Safrena

Hey Henny

Als ik het goed begrepen heb, heb jij dus 8 parkietjes waarvan 3 mannetjes en 5 vrouwtjes dan

Dat wil dus zeggen een vrouwtje teveel, dat problemen kan gaan geven.
Het beste kun je dus inderdaad of twee mannetjes erbij halen zodat je niet meer vrouwtjes dan mannetjes hebt

Als je twee vrouwtjes gaat ruilen, lijkt het me dus dat je nog steeds met hetzelfde blijft, drie koppeltjes en dan twee mannetjes
Dus is als je vier koppeltjes wil, moet je geen twee vrouwtjes gaan ruilen maar eentje, alhoewel ik zelf persoonlijk niet zo voor ruilen van parkietjes ben, omdat je toch altijd met levende wezentjes bezig bent

Persoonlijk zou ik er dus gewoon twee mannetjes bij halen, maar goed dat ben ik

Vele groetjes

pietje parkietje

ik lees net dit stukje en begon mij iets af te vragen, ik heb zelf 13 mannetjes en 5 vrouwtjes, dit is geen probleem tog ivm broeden straks in de lente?
ik hoorde namelijk dat teveel vrouwtjes problemen veroorzaken maar teveel mannetjes geeft niets tog?

Ilse*

Hoi pietjeparkietje,

Klopt helemaal!
Meer mannetjes dan popjes is niet erg. Meer popjes dan mannetjes is wel erg. Aan de ene kan t heb je wel een stuk meer mannetjes dan popjes ???
Ik weet niet hoe groot je voliere is maar misschien kon je nog een aantal popjes aanschaffen, om het aantal mannetjes als popjes iets gelijker te maken.

Groetjes, Ilse

pietje parkietje

ja dat had ik zelf ook la bedacht maar er zijn op het momen bij mij in de buurt niet veel parkietjes waar ik gelijk mee kan broeden (wel jongen geen ouderen)
dus moet het er maar mee doen...we zulle zien
nog een vraagje trouwens ik koop steeds van de fluorblokken (die roze) en sepia maar het enige wat de vogels ermee doen is compleet slopen tot alles op de grond ligt....wat is hieraan te doen (binnen 2 dagen hebben ze alles op de grond gekregen,en ze eten het niet op daar betaal ik natuurlijk niet voor)

Safrena

Hey pietje parkietje

Dat je vijf vrouwtjes hebt en 8 mannetjes dat is niet zo erg, maar in zo een klein aantal vind ik persoonlijk beter dat je op zijn minst nog een pakrietje erbij doet zodat je toch een even aantal parkietjes hebt.
In grote groepen maakt dat niet uit, maar in zo kleine groepen is dat toch nog belangrijk

Wat betreft het slopen, daar dient een sepia voor, zo scherpen ze hun snavel, en je mag er gerust in zijn, ook al zie jij ze alleen maar slopen, toch krijgen ze zo wel iets binnen
Sepia trouwens zou ik niet te vaak geven, hier krijgen ze het niet, omdat er zout in zit, veel beter zijn mineraal stenen, enz

Daarnaast kun je ze ook het beste grit/maagkiezel geven

Vele groetjes

Ilse*

Citaat van: Safrena op januari 24, 2008, 13:04:08...Dat je vijf vrouwtjes hebt en 8 mannetjes dat is niet zo erg, maar in zo een klein aantal vind ik persoonlijk beter dat je op zijn minst nog een pakrietje erbij doet zodat je toch een even aantal parkietjes hebt.
In grote groepen maakt dat niet uit, maar in zo kleine groepen is dat toch nog belangrijk...

@Nancy:
Pietje parkietje heeft geen 8 mannetjes (en 5 popjes), maar 13 mannetjes (en 5 popjes).
Citaat van: pietje parkietje op januari 24, 2008, 11:28:56... ik heb zelf 13 mannetjes en 5 vrouwtjes, dit is geen probleem tog ivm broeden straks in de lente? ...

Zou hij dan eigenlijk nog een paar popjes aan moeten schaffen, of kan hij het nu wel zo laten, aangezien het aantal parkietjes nu groter is? ???

Groetjes, Ilse

Mars

Ik zou er dan zeker wel wat popjes bij zetten. Over het algemeen zijn mannetjes niet echt oorlogszuchtig in broedtijd, maar als er zo weinig vrouwtjes zijn, vraag ik me dat af.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Nou Ilse

Mijn excuces dat ik dit even fout heb gelezen, zal die acht waarschijnlijk van het aller eerste bericht vandaan gehaald hebben, of die twee door elkaar gehaald

@ pietje parkietje

Nou in iedergeval zijn 13 mannetjes en vijf popjes inderdaad een heel groot verschil en kun je zoals Marcia al zei beter nog een paar popjes erbij gaan doen, minstens vier  ;)

Vele groetjes