Dominant parkietje

Gestart door Peter62, januari 23, 2008, 14:23:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over het gedrag van Joepie, het mannetje dat ik een jaar geleden in een dierwinkel heb gekocht. Hij is de laatste tijd erg dominant tegenover Trixie, zijn vrouwtje. Hij achtervolgt haar in of buiten de kooi zo intensief dat zij van het stokje naar beneden valt en ondersteboven blijft hangen.

In het begin waren de rollen omgedraaid. Joepie was nog een jong parkietje en Trixie al een volwassen popje van een jaar oud. Maar dat is nu dus veranderd. 

In de kooi heeft Joepie een vaste plekje waar hij het grootste deel van de tijd blijft zitten. Soms achtervolgt hij Trixie in de kooi dat zij eruit vliegt om te ontsnappen. Andere keren is er niets aan de hand en hebben ze allebei een eigen plekje.

Ik hoop dat het dominante gedrag van Joepie niet uitmondt in een gevecht waarbij ze letsel oplopen. Kan ik iets doen om de situatie te veranderen?   

Safrena

Hey Peter

Zolang ze niet echt gaan vechten tot ze elkaar pijn gaan doen of tot bloedens toe, kun je zelf niet echt ingrijpen

Sommige mensen proberen het even om ze een paar dagen apart te zetten, en soms helpt het soms weer niet, dus dit is misschien een optie

Echter persoonlijk zou ik ze het onderling laten oplossen, zolang ze niet echt gaan vechten

Vele groetjes

Moppers

Is hun kooi groot genoeg? Als twee parkieten te dicht op elkaar zitten, gaan ze ruzie maken over ruimte, net als iedere andere diersoort. Dat ze af en toe los kunnen vliegen heeft daar geen invloed op, want uiteindelijk komen ze toch weer met zijn tweeen in de kooi terecht, en blijft het ruimtegebrek aanwezig.

roha

Ik heb t idee dat zijn hormonen hier een belangerijke rol spelen en bij haar absoluut niet. Wordt er ook af en toe gezoend of gekroeld met elkaar, of is er helemaal geen liefde?
Ik denk dat je het moet aankijken.
Heb je een spiegel in de kooi?

Peter62

CiteerWordt er ook af en toe gezoend of gekroeld met elkaar, of is er helemaal geen liefde?
Dat is heel afwisselend. De ene keer doet Joepie heel druk tegenover Trixie en de andere keer zijn de rollen omgedraaid. Joepie zijn nekhaartjes staan dan recht overeind, loopt heel druk om haar heen, zijn koppie gaat snel heen en weer en is hij enorm aan het schetteren. Dan komt het wel tot elkaar snavelen maar kroelen is er niet bij. 

CiteerHeb je een spiegel in de kooi?
Nee, er is geen spiegel, maar Joepie heeft belangstelling voor metalen voorwerpen in de kooi die ook een weerspiegeling geven. Ook is ie gek op belletjes.

Het zijn wel totaal verschillende vogeltjes, Trixie zie ik als de "golden retriever" onder de parkieten. Joepie is heel druk en van jongs af heel speels.

Safrena

Hey Peter

Zoals ik al eerder zei, zolang ze niet echt vechten tot bloedens toe of elkaar echt pijn gaan doen zou ik me niet teveel zorgen maken en ze laten doen  ;)

Zoals je net beschrijft is normaal parkieten gedrag, en balts gedrag van het mannetje uit . ;)

Vele groetjes