Eenzame parkiet

Gestart door Carrie, januari 16, 2008, 18:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carrie

Hallo allemaal,

Het is erg lang geleden dat ik hier geweest ben maar nu heb ik echt een prangende vraag.

Onze parkiet zit tegenwoordig eenzaam en alleen in een enorme voliére binnenshuis.
Ze had een vriendje en ze was dol op hem. Helaas was hij niet al te sterk en is hij enige tijd geleden overleden.

Parkiet nr. 2 leek even goed te gaan toen we ze bij elkaar hadden gezet maar moest het uiteindelijk met de dood bekopen, zo hard was hij gepikt.

Parkiet nr. 3 heeft helaas hetzelfde lot ondergaan.

Nu zit ik met een dilemma. Ik wil haar dolgraag gezelschap geven maar een parkiet kan je nu eenmaal niet bij niet klikken weer terugbrengen. Nog een dode parkiet zie ik uiteraard ook niet zitten.
En de ellende is: je ziet het niet aankomen, het lijkt goed te gaan tot het volledig misgaat.

Alleen is echter ook maar alleen, het is ook "zoek de parkiet" in die grote kooi. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Ze is ook niet erg sociaal naar mensen toe, ze neemt de vlucht als ik mijn hand in de kooi steek. Bij mijn dochter gaat ze wel op haar hand zitten, vliegt er na een tijdje weer af om vervolgens tot de aanval over te gaan.

Er is haar, behalve het verlies van haar vriendje, nooit iets ernstigs overkomen.

We hebben al allerlei oplossingen de revue laten passeren. Sarah weg doen naar iemand met heel veel parkieten in de hoop dat ze het in een grote groep wel goed doet; toch weer de gok wagen maar de opbouw van het kennismaken langer laten duren (kooi ernaast, kooi er in etc. maar ik ben zelf bang dat dit niets uit gaat maken); zelf een groep van vier maken in de hoop dat ze zich dan wel aanpast; Sarah de rest van haar leven alleen laten slijten. Dat laatste vind ik zelf de slechtste optie en vier parkieten was eigenlijk ook niet onze bedoeling.

Ze taalt ook niet naar de spiegel in haar kooi en zit de hele dag maar een beetje stil op haar stokje, niet echt een gelukkig parkietenleven. Ze weigert overigens ook de kooi te verlaten, als we haar er uit halen vliegt ze meteen weer naar binnen.
Ik heb al heel veel parkieten gehad in het verleden maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt.

Weet iemand raad?
(sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden trouwens).

Fenixjuh

Hoe lang zit ze dan alleen stil op een stokje? een parkiet die de hele dag stil zit is eigenlijk niet gezond hoor.
Als ik het goed begrijp, heb je nu dus 2 parkieten, de eerste en de derde?

Carrie

Ze oogt wel gezond maar ze is gewoon heel eenzaam. Ze vliegt natuurlijk wel naar het eten en water en af en toe zit ze in het kastje maar meestal zit ze in haar vaste hoekje. Soms fluit ze heel hard maar vroeger was ze echt een herrieschopper. Ze is de enige overgeblevene, we hebben dus geen andere parkiet meer.

Milo-Pixel

Als ik jou was zou ik eerst je parkietje laten testen op ziektes, zodat je zeker weet dat het daar niet aan kan liggen dat ze zo stil is en alleen maar op het stokje zit.

Stel ze is helemaal gezond zou ik gaan voor de optie om de kooien eerst naast elkaar te zetten en elkaar te laten horen en zien, dit is veel subtieler dan direct contact. En dan als je het nieuwe parkietje bijv. tam hebt (als je hem tam wil maken) een uurtje in de kooi bij de ander te doen, en dat steeds wat langer. Wat ook nog helpt is de inrichting van de kooi helemaal veranderen zodra de nieuwe erbij komt. Zo zal de parkiet die je hebt het minder als zijn territorium zien.

Groetjes, Marit

Debby

En anders zou ik gewoon een kooi kopen en haar daarin zetten en je veel met haar gaan bezig houden als dat mogelijk is. Ik weet eerlijk gezegd niet of het verstandig is om er een nieuw parkietje bij te zetten. Stel dat deze ook weer dood gepikt wordt. Mijn parkietje is nu vier jaar bij ons. Is tam gemaakt en alleen. Maar krijgt zoveel aandacht van ons, dat hij erg gelukkig is en zeer actief. Plus zijn eigen speeltjes in de kooi. Ik ben van mening, dat als een alleenstaand parkietje veel aandacht krijgt van zijn eigenaar, het niet perse nodig is om er nog een parkietje bij te zetten. Ons parkietje is daar het levend bewijs van en ook zijn voorgangster. Bij deze hadden wij destijds na een aantal jaar een mannetje bijgezet. Het is twee jaar goed gegaan, maar toen was hij ook bijna doodgepikt door haar. Ik heb ze toen gelijk apart gezet. Met het mannetje naar de dierenarts gegaan. Hij is er weer na veel ellende bovenop gekomen. En heeft daarna nog een fijn leventje gehad in zijn eigen kooi, waar hij eigen baas was. toen dacht ik er goed aan te doen voor haar om er een mannetje bij te doen. Maar eigenlijk had ze ook al een fijn leventje alleen. Ze werd alleen maar dominanter naar het mannetje toe. Het was gewoon niet leuk meer. Nou, veel succes met wat je gaat doen. ;) Groetjes, Debby.

Isis

Is je parkiet eigenlijk een popje of een mannetje?
Het kan zijn dat je namelijk twee popjes hebt gehad en dat gaat vaker niet goed.
Dus als het een popje is kan je er beter een mannetje bij kopen.
verder sluit ik me bij de rest aan, even naar de VA of DA, en de kooien naast elkaar.
veel succes!

Carrie

Bedankt voor jullie reacties.

Dat wennen met kooien hadden we vorige keer ook gedaan. Dan heeft ze interesse. Ook hadden we de kooi anders ingericht maar het is net of ze een tijdje nodig heeft om zich te realiseren dat ze de ander eigenlijk niet wil.
Ze is een pop en de anderen waren overduidelijk mannetjes.
Verder komt ze echt kerngezond over. Ze is goed door de rui heengekomen, zit goed in haar vacht en kijkt helder uit haar oogjes maar ze is eenzaam. De ellende is dat iedereen hier overdag werkt of naar school gaat en ze behoorlijk veel tijd alleen moet doorbrengen. Daarom wilden we er ook persé twee.
Het idee om haar in een kooi te zetten is misschien wel een idee, dan kunnen we haar ook wat centraler in huis neerzetten.
Heeft één van jullie ervaring met het plaatsen van een parkiet zoals onze Sarah in een grote groep?

Carrie

Met Sarah gaat het inmiddels gelukkig stukken beter.
Ik kon het niet langer aanzien en toen ook nog de Lidle een mooie ruime kooi voor weinig in de aanbieding had heb ik een keus gemaakt.
Sarah woont beneden in de leefruimte en het is een totaal ander parkietje geworden. Ze kwettert en schreeuwt, speelt met haar nieuwe speeltjes, en vliegt door haar kooi heen.
Ze is nog steeds een beetje Jekyll en Hyde. Het ene moment gaat ze vreselijk tekeer om seconden later hele lieve fluitgeluidjes te produceren.
Ze heeft de afgelopen dagen mijn vingers geperforeerd en toen ze tot de ontdekking kwam dat onder de nagelriem pikken ervoor zorgde dat ik een geluid produceerde (au) werd dat haar nieuwe sport.
Maar....... vanavond mocht ik haar zowaar aaien en heeft ze op mijn vinger gezeten zonder pogingen te ondernemen meer gaatjes te veroorzaken. We gaan vooruit :D
Ze blijft dus alleen maar wel beneden waar ze heel veel gezelschap heeft.

Een lege voliére is ook een beetje zonde, daar willen we valkparkietjes in gaan zetten, die kunnen elkaar dan gezelschap houden.