Hoe vaak voer en drinkwater verversen?

Gestart door Dolce, januari 13, 2008, 02:30:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolce

Hallo, ik krijg morgen mijn eerste parkietje die ik overneem van familie.

maar ik heb een best wel dringende vraag,

ik heb een aantal dingen al van te voren gevraagd aan hun, en zij verversen het drinkwater en het voer 1 keer in de week.

maar ik lees overal dat je het drinkwater elke dag moet verversen.

en hoe zit het met het voer? want zij doen het hele bakje vol en dan legen ze hem dus 1 keer in de week en doen ze er nieuw voer in, maar naar mijn idee is dat allemaal helemaal niet goed.

alvast heel erg bedankt,

groetjes van mij en mijn aanstaande parkietje :D

Topic-titel aangepast.
Het is zo wat duidelijker waar je vraag over gaat. ;)
Groetjes, Sonja.

Sanne

#1
Hoi Dolce,

http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Hier staan de antwoorden op je vragen

Groetjes Sanne

Safrena

Hey Dolce

Welkom op het forum

Een keer per week water en eten verversen is zeker niet goed

De eet en drinkbakjes moeten dagelijks schoongemaakt worden, wat ook verteld dus om dagelijks vers water en eten te geven
De bakje vol doen is inderdaad ook niet goed, omdat jouw parkietje dan alleen maar het lekkerste eruit gaat eten

Een kleine portie, wat jouw parkietje per dag op kan is meer dan genoeg. Bij xtra-vital zit een maatschepje, zodat je de zaadjes goed kunt doseren. Voor een grasparkietje is dat 1,5 tot 2 schepjes per dag, afhankelijk van het parkietje

Echter zaadjes alleen is niet voldoende, als je gewone zaadjes geeft, is het belangrijk dat jouw parkietje drie keer per week eivoer bij krijgt. Bij xtra-vital zit dat eivoer er al bij.
Verder groentjes en fruit, af en toe een beetje appelazijn in het drinkwater enz

Kortom, kijk maar een keertje goed op het fourm, bij het subboard voeding zul je nog heel veel vinden, net als bij de link die Sanne je heeft meegegeven

Vele groetjes

Ricooo

Sommige mensen verversen ook het eten niet omdat zij denken dat de parkiet nog eten heeft. De parkiet laat enkel de schilletjes liggen, want die zijn natuurlijk niet eetbaar. Het geeft wel ruimtelijke opvulling waardoor het lijkt dat je parkiet eten heeft. Je kan dit simpel zien door even in het bakje te blazen.

Dolce

Heel erg bedankt, alleen heb ik nog 2 vraagjes.

ik heb de parkiet vandaag opgehaald,

het voerbakje hangt aan de kooi en ik dacht ik doe er twee schepjes voer in, maar dan is het heel erg ondiep maar kan hij er dan wel bij? dan moet ik wel het bakje helemaal vol doen toch?


vraag 2.   hij is al 7 jaar oud, is het dan nog mogelijk om hem tam te maken?

Siempke

over het bakje weet ik het niet
Elk parkietje is tam te maken welke leeftijd het parkietje ook heeft  ;)
je zult wel gedult en tijd moeten hebben  ;)

Milo-Pixel

Wat je het beste kunt doen is nieuwe voerbakjes aanschaffen. Ik heb nog een linkje voor je waar het ook nog een stukje over voerbakjes gaat. http://parkietenfreak.nl/a-verzorging.php
Het is echter wel echt belangrijk dat je parkietje porties krijgt, en niet helemaal vol. Probeer goed te observeren of je parkietje erbij kan.

Tam maken is nog mogelijk, maar met heel veel geduld.

succes!
groetjes, Marit

Dolce

Oja zo'n soort bakje is het, nou ik ga dan maar even nieuwe kopen.

Ik hoop echt dat ik hem tam krijg want heb al een leuk speeltuintje gekocht e.d.

alleen hij is wel heel erg bang voor me, ik hoop dat dat veranderd!

DarkWolf

In mijn kooi hangen ook zo'n bakjes, en ik moet zeggen dat ik nog geen problemen heb gehad daarmee. Ze kunnen perfect aan het eten, ze vallen er niet in,...
:)

Dolce

Oke, en over dat tam maken, ik ben van plan er heel veel tijd in te steken. Hij is nu nog wel bang, trilt heel de tijd, maar hij heeft wel vandaag uit mijn hand gegeten, dus dat is al een goede stap  :D

Ilse*

Hoi Dolce

Welkom op het forum!

Wat goed dat je je parkietje hebt overgenomen van je familie :)

Fijn om te horen dat je parkietje al uit je hand eet. Denk er wel aan: Je parkietje is nog maar net bij je en moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving. Het kan best zijn dat hij nu uit je hand eet, omdat hij alles maar over zich heen laat komen, door de spanning. Dit heet 'beginnersgeluk' ;) Dit hoeft niet zo te zijn, maar houdt er rekening mee, dat het tam zijn over een paar dagen (of misschien wel weken) even anders kan zijn. Geef de moed dan niet op, maar blijf oefenen :) Want een parkietje van 7 jaar, kan echt wel tam worden gemaakt.
Kijk ook eens op deze link: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel plezier met je parkietje!

Groetjes, Ilse

Dolce

Dankje wel,

en ik heb nog even 2 vraagjes, sorry hoor. Maar ik vind het niet de moeite waard om daarvoor een nieuw topic te starten dus ik denk ik doe het nog even zo.

1. Hij is niet gewend om trosgierst te eten, ik had dat al voor dat ik hem kreeg gekocht omdat ik overal las dat ze dat zo lekker vinden, maar hij eet het niet op. Wat moet ik nou ?

2. Ik weet nu dus dat je niet te veel voer mag geven, maar ik heb zo'n eivoer stokje ook in zijn kooi gehangen maar die is al weer bijna op, mag die dat wel onbeperkt of moet ik dat dan uit zijn kooi halen na een tijdje? Ik wil niet dat die dik word of verwend of wat dan ook.


alvast bedankt, lieve mensen van het forum, en ook nog bedankt voor alle vorige antwoorden  :D

Mars

Heb je de trosgierst al eens in zijn kooi gehangen, bijvooebeeld voor een paar dagen? Dan gaat hij vast wel proeven en gaat hij het vanzelf erg lekker vinden.

Dat soort stokjes bevatten meestal veel suikers, je kunt beter gewoon een beetje eivoer geven. Maar als je XtraVital geeft, een heel erg goed zaadmengsel, heof je helemaal geen eivoer bij te geven.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Trosgierst is helemaal niet erg als hij dat niet wil eten. Ze mogen maar maximaal een halve sliert per week hebben omdat het erg vet is.
Eivoerstokjes zou ik zelf ook niet geven. Vaak zitten hier nog de nodige suikers en vetstoffen in die niet goed zijn. wanneer je XtraVital voert hoef je dus sowieso geen extra eivoer te geven. Gebruik je ander voer, dan 3 keer per week ene klein beetje eivoer aanbieden. Teveel eivoer geeft op de lange termijn nierproblemen.

Wanneer je extra's wilt ehgven om je parkietje te verwennen, geef hem dan gewoon groente en fruit en niet te veel zooi dat in de dierenwinkels verkocht word. Over het algemeen is dit helemaal niet zo gezond als de fabrikanten beweren.
je doet je parkietje ook hele vele plezier met versde groenten en fruit en zomers lekker wat vogelmuur(geplukt ver van de autowegen en hondeuitlaatplaatsen) of paardebloembladeren. je kunt wel eens kijken vor de Biobox, bij jou dierenwinkel daar kun je zelf lekker vers groen in laten groeien waar onze vogels over het algemeen ook stapelgek op zijn.

Dolce

Ja groente en fruit moet ze echt nog leren eten, dat is ze nooit gewend bij de vorige bewoners.

Inmiddels eet ze wel trosgierst en ze is er helemaal gek op, maar ik hou me aan de halve sliert per week!