Wil Scotty broeden?

Gestart door Ilse*, januari 11, 2008, 12:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Sara

Bij mij waren de nepeitjes precies even groot als de echte parkieteneitjes.
De parkietenmannetjes hier voerden de popjes vaak door volledig in het broedblok te gaan, 's nachts kropen ze zelfs bij het popje in het blok en bleven ze daar slapen. Hier was dat geen probleem, buiten dan dat bij de eerste nestjes hier ook de eitjes stuk gingen.
Ik heb na het eerste nestje daarom alleen maar nepeitjes in het blok gelegd(dus geen echte eitjes).
Sommige nepeitjes werden door het popje uit het broedblok gegooid en sommigen bleven erin liggen.
Na een poos waren toch alle nepeitjes eruit en kwam er een tweede (succesvol) nestje, bij Paco en Noah dan toch. Bij Pina en Luka zijn er geen eitjes uitgekomen, ook al waren ze bevrucht.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

helenB

Hoi,

Ik denk dat het eitje op de foto best gaat werken hoor.
Ik had niets omhanden toen tweety haar eitje had opgegeten dus ben op zoek gegaan in mijn tas met paasspullen. Daar lagen 2 plastic eitjes in, ook groter dan het echte eitje. Ze waren ook nog lichtbruin van kleur en tweety ging er gelijk op broeden :D
Daarna kwam al snel het tweede eitje en heb ik het nepei nog laten liggen totdat zij het zelf aan de kant had gekickt :D toen zij 3 eigen eitjes had.

Gaat goedkomen, toi toi toi,

groetjes,
helen

Ilse*

#102
Okee, sorry... toch nog even een paar vraagjes... :-\

Scotty zou eigenlijk vandaag een eitje moeten leggen, dat heeft ze niet gedaan. De laatste is waarschijnlijk donderdagmiddag rond 5 uur gelegd. Nu maak ik me wat zorgen om haar, aangezien ze wel weer een opgezet kontje heeft. Ik weet zeker dat er nog een ei in haar buikje zit en die zou ze officieel twee dagen erna moeten leggen (dus vandaag). Nu weet ik dat het een dag later kan zijn, maar tot nu toe heeft ze alle eitjes tussen 3 en 5 gelegd, elke 2 dagen...

Het andere eitje, daar broedt ze wel op en ook op de twee nep-eitjes. Wel is het zo dat of ze broedt op de nep-eitjes (en rolt het goede eitje uit het kuiltje), of ze broedt op het goede eitje (en rolt de nep-eitjes uit het kuiltje). Ik heb de nep-eitjes eruit gehaald, omdat ik ze toch wel erg groot vindt en ik bang ben dat ze het echt eitje straks zal negeren.

Ook plukt ze veertjes eruit, haar borstje begint nu een klein beetje kaal te worden... Of zal dit zijn om op haar eitjes te broeden.
Kan het zijn dat ze haar volgende eitje later legt, vanwege het begin van een nieuw broedsel?? Scotty & Mylo hebben al wel weer heel veel gepaard...

Pff... ik vind het moeilijk, bang dat ze straks door de stress van donderdag het eitje zal ophouden... :( Weet niet of ik wel klaar ben voor een nestje, raak er best gestresst door ... Wanneer zou ik het broedblok er weer af kunnen halen, zonder dat ze legnood krijgt? Tenzij ze door blijft gaan met eieren leggen, dan laat ik haar natuurlijk haar gang gaan.

Mars

Hey Ilse,

Als ze een dagje te laat is, geeft niets, dus gun haar wel even de tijd. Kijk morgen even aan.
Ze zal nu niet echt aan een nieuw broedsel beginnen hoor, want dan zou ze al gestopt moeten zijn met het vorige (dan moeten eerst alle eieren gelegd zijn). Volgens mij is ze gewoon nog bezig met haar eerste nestje en verbaas je niet als het aantal eieren weer gewoon aangevuld worden tot 4-6 eitjes.

Het plukken vind ik wel raar. maar kijk het even aan.
Ik denk niet dat ze een eitje op zal houden, maar mogelijk duurt het even langer omdat dit eitje nog niet helemaal gevormd is. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het best lastig is om in zo'n klein lichaampje zoveel eitjes precies op tijd tot ontwikkeling te laten komen.

Parkietjes krijgen niet zo snel legnood. Ze zullen over het algemeen gewoon hun eitje op de bodem van de kooi gaan leggen (scotty in ieder geval ;) ) en anders laten vallen. Legnood komt door andere oorzaken: een te jong popje, kalktekort...

Probeer een beetje over de vervelende gebeurtenis van donderdag heen te stappen. Laat Scotty lekker broeden, laat Mylo lekker bij haar in de kooi en ga niet te veel kijken. Je zult zien dat er misschien morgenochtend nog een eitje is en anders is er nog geen probleem.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Lieve Ilse,

niks sorry als jij vragen heb mag je ze gewoon stellen hier daar zijn we tenslotte voor om elkaar te helepen waar dat mogelijk is.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik natuurlijk nog niet echt ervaring heb in nestjes zoals je weet en ik heb zelf ook nog heel veel vragen. Ik denk dat jou Scotty misschien wel even is geschrokken van de kapotte eitjes misschien en dat ze misschien wel een dag langer het eitje bij haar draagt ??? (Maar een idee he)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jou vraag of ze weer opnieuw kan beginnen met leggen na een kapot nestje / of bv een nestje wat niet bevrucht is en die dan weggehaald wordt. Of een parkiet dan doordat ze blijven paren weer zo snel opnieuw kan gaan leggen goede vraag Ilse.


Mars

Hier paren ze iedere dag, dus het paren zou ik niet echt zien als een manier om zo snel mogelijk weer aan een nieuw nestje te beginnen.
Daarnaast had ik niet het gevoel dat Scotty al uitgelegd was. En bij vogeltjes waar je bijvoorbeeld de eitjes weghaalt zie je vaak dat ze door blijven leggen, net zo lang tot ze bijvoorbeeld 6 eitjes gelegd hebben. Blijf je de eitjes weghalen, dan zullen sommige dames hardnekkig doorgaan met leggen.

Daarom denk ik dat Scotty ook gewoon nog even door zal gaan met leggen. Ze wilde immers dolgraag een nestje en zal zich niet laten tegenhouden door haar tegenslag.

Ook beginnen sommige popjes al snel weer aan een nieuw nestje, terwijl het andere amper uitgevlogen is ;)

Dus om op jouw vraag te antwoorden Diana: ja, parkietjes laten zich niet tegenhouden door een weggehaald nestje, kapotte eitjes, onbevruchte eitjes en zelfs niet door kleintjes die eigenlijk nog wel wat meer moederliefde kunnen gebruiken (week of 4/5 oud), ze maken gewoon weer een nieuw nestje als het ze zo uitkomt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Oke Mars hartstikke bedankt voor het duidelijke antwoord,dan wachten we het maar in spannning weer af allemaal hihi.

helenB

Hoi Ilse,

Even over dat plukken van de buikje/borst. Dat deed mijn tweety ook ineens toen er meerdere eitjes waren. Ik zag het bij nestcontrole. Eerst zag ze dat er een eitje naast haar lag, ze trok veertjes uit haar borstje en haalde met haar snavel het eitje dicht bij haar en legde de veertjes bij het eitje. Eigenlijk was ik helemaal ontroerd toen ik dat zag. Ik vond het zó lief om te zien.
Nu komt ze nog maar heel weinig uit het broedhok maar er liggen wel veel veertjes om de eitjes en in het hok. Ze is vanaf haar buikje een stuk kaler. Dit is denk ik ook om de broedplek die parkietjes hebben vrij te houden. Hiermee voelen ze als het ware de eitjes en worden deze denk ik warm ofso. Hoe het precies zit weet ik niet, ik ben geen beroeps fokker ;) doe dit ook alleen maar om eens een jong parkietje te zien opgroeien, maar mijn tweety plukte ook en is nu ook wat kalig op haar buikje/borst.

Geen zorgen, ik heb ook stressssssss van het nest ;)
groetjes,
helen

Ilse*

Vanavond ga ik met Scotty naar de dierenarts toe. Ze draagt nog steeds het eitje bij zich, ik heb al 2x olie gebruikt, maar niets helpt...

Ze zit nu wel de hele tijd te broeden op het andere eitje, en ze sloopt het broedblok (het kuiltje maakt ze groter).
Poepjes laten lukt nog wel (hele grote), ze is ook actief (klimt en vliegt door de kooi, als ze eens uit het blok is) en ze kwettert ook nog veel.

Maak me toch echt zorgen om haar... ze had zaterdamiddag al moeten leggen en nu is het dinsdag! :(

Ik moet vandaag eigenlijk nog naar school toe, maar heb me ziekgemeld, durf haar zo niet alleen te laten.
Iemand nog tips voor wat ik nu kan doen? :(

Caradow

Neem je het hele blok mee of alleen Scotty? Overleg dat even goed met de arts, voor je gaat. Het is denk ik kiezen uit 2 kwaden.

Beter nog als de DA naar jou toe zou kunnen komen...

Sterkte meis :)
Liefs, Renate

Ilse*

Hee Renate,

Ik neem het blok mee, met Scotty daarin. Of misschien het witte kooitje (van Marcia), die hier nog staat, als dat mag van haar. Ik weet niet of mijn dierenarts visites rijdt? Ik zal het even vragen.

Maar er is toch ook nog een beetje goed nieuws, of het lijkt me goed nieuws :-\ Scotty heeft net echt een hele grote poepie gelaten. Zo'n grote heb ik nog nooit gezien :o Haar kontje is ineens weer een stuk dunner en ze begon gelijk heel druk door de kooi te doen, met Mylo knuffelen, kwebbelen, eten, en nu weer kwebbelend in het blok.

Zou het kunnen dat het poepie in de weg zat? Hopenlijk komt het eitje straks, en zo niet, gaat ze vanavond mee naar de DA. Want langer kan ik het echt niet aanzien.

Is misschien warmte nu goed voor haar? ??? Anders doe ik de verwarming nog wat hoger.

Liefs, Ilse

Ilse*

Hee allemaal,

Heb toch maar gelijk gebeld naar de DA, en ben doorverwezen naar Drachten, naar de VA. Ik ben er gelijk heen gegaan, aangezien ik zo weg moet en ze vanavond niet open zijn. Kon wel eerder terecht bij hun, dus dat vond ik super van ze!

Maar heb slecht nieuws...
Scotty heeft inderdaad een eitje in haar buikje en opereren doen ze niet... :'( Nu heeft ze een prik in de nek gekregen met hormoontjes en kalmeringsmiddelen. 50 % kans dat het werkt, en anders gaat ze waarschijnlijk dood :(
Ik heb me maar groot gehouden toen hij dat zei, maar nu lopen de tranen over mijn wangen!
Scotty moet rust, genoeg licht en alleen in een kooitje, zonder mannetje maar wel met een broedblok.

Het gaat sinds de prik alleen maar slechter met haar... Ze zit bol, is wankelig en kwebbelt niet meer. Ze is erg versuft en reageert niet meer op mijn hand (kan haar zo oppakken :'() Zie de foto's. De eerste foto is van vanochtend, hoe dik haar kontje is.

Ik ben blij dat ik nu geweest ben, maar boos omdat ik veel eerder heen had moeten gaan!
Ik hoop zooooo dat het goed komt... :(

Liefs, Ilse

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Lieverd,

Allereerst heel vele sterkte, maar denk niet gelijk het ergste....
Scotty heeft net een prik gehad, de nodige stress en dat ze nu zo slecht oogt, komt ook hierdoor.
De 50% dat ze het wel of niet haalt, blijft staan.  Dat blijft afwachten, maar laat je nu niet door Scotty gek maken door hoe ze nu is.

Je kent het verhaal van Bink, die was vanaf het mometn dat we toe in december terugkwamen met de diagnose ook zo slecht. Die is ook weer opgeknapt daarna.. stress doet nu enmaal heel vele met zo'n klein vogeltje...

Daarnaast heeft Scotty ook kalmeringsmiddelen gekregen, waardoor ze nu ook suf is.

Je mag jezelf niet verwijten dat je te lang gewacht hebt. Tenslotte is Scotty tot aan het moment dat je weg bent gegaan vanmiddag gewoon heel aktief geweest. Behalve dat het ei op zich liet wachten, was er niets te merken aan haar. Ze is niet zoekende geweest, ze was niet onrustig en ze was niet ziek.

Legnood (zo kan je dit noemen toch?) is een vervelend iets, maar ik denk zeker niet dat je te laat hulp hebt geroepen, er was eerder geen aanleiding voor... ze leek nergens last van te hebben...

Lieverd, blijf sterk, en we duimen allemaal mee dat Scotty het ei snel kwijt is en het overleefd :)

Dikke knuf van mij :)


Milo-Pixel

Hee Ilse,

Dat is nog al wat zeg..... Waarom opereren ze niet eigenlijk?

Broed ze nog wel op het eitje dat ze nog had? Eet en drinkt ze nog wel? Op de foto ziet ze er inderdaad wat bollig en versuft uit, maar dat komt vast door de kalmeringsmiddelen die in het prikje zaten.

CiteerIk ben blij dat ik nu geweest ben, maar boos omdat ik veel eerder heen had moeten gaan!
Geef jezelf niet de schuld.. Jij doet alles, maar dan ook alles om dit nestje goed te laten gaan... Hier kan jij niks aan doen!!

Sterkte meis, en succes!

We duimen voor jou en scotty!!

Groetjes, Marit

Trippy

Hee Ilse,

Wat vervelend zeg, ik hoop en duim mee dat alles goed komt!  :o :(

Liefs, Ursula!

Mars

#115
He Ilse,

Wat lees ik nu allemaal... Ik had vanochtend gewoon goede hoop voor je en dit komt wel als een grote schrik.

Maar lieve meid, het komt allemaal vast wel goed, daar moet je in blijven geloven hoor!

Liefs Marcia

Ik ben even voor je aan het lezen... heb je haar ook op een warme plek? Want dat is ook erg belangrijk..

berichtjes samengevoegd Gr Caradow
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Hoi ilse,,

Voel je niet schuldig,je doet je uiterste best voor je meissie.Ik duim voor jou en je kleine meissie en ik ga ervan uit dat het toch goed komt :)


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Chicowen

Hej Ilse,
Wat schrik ik hiervan zeg!  :'(
Het blijft even afwachten, daar wil ik je heel veel sterkte mee wensen.
Twijfel alsjeblieft niet aan jezelf en geef jezelf absoluut niet de schuld, dat is nergens voor nodig en niemand schiet er iets mee op en zeker jij zelf niet.
Heel veel sterkte meissie.
Liefs en een dikke knuffel!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Diana

Lieve Ilse,

ik hoef niet te herhalen wat hier allemaal gezegt is want diep in je hart weet je ook wel dat hetnietaan jou ligt meis.
Ik ga heel erg hard voor jou lieve Scotty duimen dat ze het eitje alsnog kwijt raakt en dat ze het zeker overleeft. Kop op en als er wat is je mag me altijd bellen he.

Dikke knuffel Diana

Ilse*

#119
Bedankt voor jullie lieve reacties :-*

Maar heb goed nieuws te melden!
Ben zo blij, toen ik vanavond thuis kwam was het eitje er! :)
Ik zag het vanmiddag somber in, zo raar lag ze dr bij, maar nu is ze zo opgeknapt.
Hopenlijk komt dit nooit, nooit meer voor! Dat is echt niet goed voor mij, maar ook niet voor Scott... :-\
Wou gelijk even het eitje laten zien (eitje rechtsonder is het beruchte eitje). Die is dus nu officieel 3,5 dag oud. Toen Scotty uit het blok was, wou ik dat andere eitje schouwen, maar nee daar zag je niets (dat had ik ook niet anders verwacht). Maar in dat eitje wat net gelegd is, zag je duidelijk rode adertjes lopen! Misschien is het wel een dood parkietje, maar toch... ik vind het heel bijzonder en ben benieuwd.

Het belangrijkste is dat mijn lieve meisje het overleefd heeft, en daar ben ik zo blij om!!! :-* Zal morgen mijn DA bellen, die voor de tweede keer mijn meisje heeft gered :)

Heel veel liefs, Ilse

[verwijderd door de beheerder]