Wil Scotty broeden?

Gestart door Ilse*, januari 11, 2008, 12:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

#20
Sorry, even off topic:
CiteerDat "schoppen" doet mijn popje Blizzard ook. Alleen dan niet op de bodem maar in haar voerbakje

Daar is Layla deze week ook mee begonnen (ze heeft het alleen een jaar geleden gedaan toen ik haar overzette op pellets). Het is echt 'vreselijk' op dit moment hier: de hormoontjes spelen op: Layla ligt in haar eigen voerbakje alle pellets in de rondte te trappen en lief te zijn tegen Quint (wat twee weken geleden nog niet echt zo was). En Milan en Jim hebben iedere avond wat lichaamsbeweging. Het is toch pas januari, waar hebben die vogels last van?

Ilse, ik zou proberen om inderdaad aan de lichturen te werken. Misschien helpt dat, laten we het hopen. Het bijterige, agressieve gedrag herken ik van Jim (naar mij toe, hoewel wel wat minder agressief dan Scotty, en naar alle andere vogels, inclusief af en toe Milan!).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mars op januari 25, 2008, 23:36:29
.... En Milan en Jim hebben iedere avond wat lichaamsbeweging. Het is toch pas januari, waar hebben die vogels last van?
...

Hey Marcia

Het is mij ook al opgevallen dat heel veel vogels nu al in broedstemming komen  :-X
Waarschijnlijk komt dit ook door de weersomstandigheden, als je ziet welk weer het is, dit is eigenlijk weer voor de maanden maart - april, als de broedperiode pas begint.

Vele groetjes


Ilse*

Nou, we zijn nu intussen een paar daagjes verder...

We hebben met de doek geprobeerd ('s avonds eerder over de kooi, 's ochtends er later af), maar ze blijft maar op de bodem zitten. Steeds vaker, alleen om te eten, springt ze even naar boven en 's middags even spelen en middagdutje op de stok.

Alsof ik niet meer aan mijn hoofd heb, heeft ze ook nog eens wat veertjes bij haar kontje weggehaald, ook is er een blauwige 'vlek' te zien en is haar kontje ietsje opgezet, maar niet hard. Ze is nog steeds ontzettend agressief.

Wat moet ik hier nu van denken?
Straks is ze wel ziek (in een hoekje op de bodem zitten), maar ze zit niet bol en heeft nog steeds goede poepies.

Liefs, Ilse

Annika

het klinkt echt precies als Vledder. Die ligt ook vaker op de bodem dan dat ze op de stok zit (en de rest van de fam. gaat er regelmatig rustig bijliggen ...  ::)
Ze is niet constant eitjes aan het leggen hoor, maar toch lijkt het wel zo dat ze wil broeden  :'(

Ilse*

#24
Scotty & Mylo hebben gister 2x gepaard, best lang ook nog. Ik heb geen broedhokje aan de kooi gehangen, omdat ik geen baby-parkietjes hoef en bovendien lijkt het me niet slim in mijn thuissituatie... Maar toch zit het dametje nog op de grond (inmiddels andere hoek van de kooi gekozen) :-\

Haar kontje is wel wat opgezet, maar niet hard.
Straks is ze wel van plan om eitjes te leggen, of kan het kontje ook opgezet raken, zonder dat ze echt eitjes gaat leggen? ???

Wel is ze zeker weten zwaarder geworden. Eerst was het een best licht parkietje, maar ik weet zeker dat ze nu aan is gekomen!

En wat als ze wel eitjes gaat leggen. Ze hebben gepaard, dan kunnen ze bevrucht zijn. Moet ik ze dan alsnog weggooien...? :(

Mars

Na een bevruchting duurt het nog best lang voor er eitjes komen (7-10 dagen, zo uit mijn hoofd). Als je geen nestje wilt en er komen toch eitjes, dan kun je er voor kiezen de eitjes te vervangen voor nepeitjes of ze te schudden en dan weer terug te leggen. Zo zullen er geen kleintjes komen maar zal Scotty niet door blijven gaan met eitjes leggen (wat misschien wel gebeurt als je ze weg haalt).

Milan en Jim waren zonder blok ook al flink aan het oefenen en dat heeft niets opgeleverd, hoewel ik ook even het gevoel had dat Jim op de bodem ging leggen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik denk dat Milan niet lang genoeg op Jimmy zit. Maar het hoeft zeker niet tot eitjes te leiden. Je zou kunnen kijken of het misschien helpt als je Scotty 's avonds in een andere kooi zet of de kooi op een andere plek neerzet. Dat wordt wel eens als oplossing gegeven bij vogels met broedneiging: doordat ze dan 's avonds en overdag een ander plekje hebben, hebben ze geen 'vaste broedplek' en zullen ze het broeden niet aandurven. Natuurlijk kun je daar het kleine kooitje even voor proberen.

Groetjes Marcia



Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ilse*

#26
Sorry dat ik er alweer ben... :-\

Maar, ik heb een foto van het kontje van Scotty gemaakt. De kwaliteit van ons fototoestel is niet zo goed, helaas. Herkent iemand zo'n kontje? Het kontje wordt wel steeds iets voller heb ik het gevoel...
Scotty is nog steeds zo fit, kan nog steeds hard bijten, goede poepies, eet normaal, mooi op gewicht, zit nog steeds veel in de hoek van de kooi.
Maar ik hoor nu ook een ander geluidje bij haar, een heel hoog fluitje. Moeilijk uit te leggen, maar toen ik Mylo op ging halen bij Mel, zat Milan (jongere broertje van Mylo) ook zo te fluiten. Hij zat toen te zeuren om eten.
Dit gefluit lijkt er heel erg op en ze gaat op die momenten ook vaak naar Mylo toe. Zou Scotty om voedsel vragen bij Mylo? ???

Nu las ik het topic over het parkietje van Annika. Ik weet nu niet goed wat ik moet denken bij Scotty, straks heeft ze een vetbult in haar buikje, want haar kontje is niet hard. Wel lijkt het kontje op de foto geler, dan het in werkelijkheid is (komt door het licht waarschijnlijk). En met een beetje water, heb ik de veertjes wat opzij geveegd, dus in het echt valt dat er wat over heen.

Blijft haar kontje nu altijd zo? Ik dacht ze houdt nu wel eens op met dit gedrag, maar ze blijft maar doorgaan! Moet ik naar de DA om te vragen of hij misschien hormoontjes voor haar heeft, zodat ze misschien ophoudt met dit gedrag, want ik ben bang dat ze straks wel eieren probeert te leggen, maar dat ze legnood krijgt of dat ze last heeft van een windei...
Want ik heb geen extra eivoer gegeven (ze krijgt wel XtraVital) en een kalkblokje kijkt ze niet naar om.

Sorry, voor al deze vragen... Hoop dat iemand mij kan helpen!
En de doek is nu al langer op de kooi en 2x per dag verschuif ik de kooi naar een andere plek, maar het helpt niet :(

Liefs, Ilse

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

#27
Hey Ilse

Scotty gaat inderdaad om eten smeken bij Mylo

Als de drang om echt te broeden er is zou ik het haar toch gaan laten doen
Ik weet dat kleintjes geen optie zijn, maar je zal het uiteindelijk niet kunnen tegen houden

Een voorstel, beetje bot maar waarschijnlijk wel een oplossing om die drang weg te krijgen, is dus een blok te hangen
Als ze een eitje legt kan je het eitje gaan schudden of vervangen voor nepeitjes en haar broed laten doen.

Zo krijgt ze haar zin en komen er toch geen kleintjes  ;)

Vele groetjes

Nog even een aanvulling
Het is niet zo heel duidelijk om op foto te zien
Maar het lijkt mij niet meteen een vetbultje.
Hou haar in het oog hoe dit verder goed en hoe haar gedrag verder is
Anders toch maar even langs de vogelarts ;)

Mars

Ik vind het eerlijk gezegd wel een hele rare kale plek. Nu heb ik (nog) geen ervaring met broedende parkietjes, maar ik vind het er wel wat raar uitzien.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Ilse* op februari 06, 2008, 20:30:02
..... Wel lijkt het kontje op de foto geler, dan het in werkelijkheid is (komt door het licht waarschijnlijk). En met een beetje water, heb ik de veertjes wat opzij geveegd, dus in het echt valt dat er wat over heen....

Hey Marcia

Kaal is het niet echt zoals Ilse al zei, ze heeft het met een beetje water de veertjes nat gemaakt en op zij gelegd  ;)

@Isle

Dit bultje zit dit dicht bij haar kontje?

Vele groetjes

Mars

#30
Citaat van: Safrena op februari 06, 2008, 22:40:30
Hey Marcia

Kaal is het niet echt zoals Ilse al zei, ze heeft het met een beetje water de veertjes nat gemaakt en op zij gelegd  ;)

Ja, lezen is ook een vak, he?

;)

Sorry, ik zal beter opletten...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ilse*

#31
Citaat van: Safrena op februari 06, 2008, 22:40:30
Dit bultje zit dit dicht bij haar kontje?

Ja, ik vind het best dicht bij haar kontje zitten. Ze kan nog wel goed poepen, maar de bult zit er vlak boven, en er zit ook een klein blauw vlekje.

@Marcia:
Geeft niet hoor! Er missen inderdaad wel een paar veertjes, maar een groot deel heb ik wat opzij geveegd met beetje water

Ilse*

#32
Zit hier met tranen in de ogen :'( :'(

Scotty's kontje is ineens veel meer opgezet dan gister... Hoe kan het toch zo snel groeien!
Ben vanmiddag na school met haar naar de dierenarts geweest, en hij zei dat het zeker weten geen vetbult was, maar dat er een ei aankomt!

Ze zit eigenlijk alleen maar op de bodem en komt alleen omhoog om wat te eten. Zelfs 's avonds zit ze in de hoek van de kooi.

Ik ben zo bang dat ze straks legnood krijgt! Ik heb het artikel op het forum gelezen en ik zal haar heel goed in de gaten houden. Morgen eventueel naar de vogelarts toe.

Ik ga nu een blok ophalen, want de dierenarts zei dat het beste was omdat ze dan echt haar eigen plekje heeft.

Mylo heeft tot nu toe elke dag met Scotty gepaart...
Trouwens, ik vind het heel leuk dat Scotty en Mylo zo gek op elkaar zijn, en er mogen van mij eitjes komen. Maar ik wil niet dat Scotty daardoor zal overlijden, vandaar dat ik wachtte met het blok ophangen. Nu zal het wel moeten, en hoop ik maar dat ze geen legnood krijgt! :(
Nadat ik Keeck weg had gebracht, dacht ik dat het wel wat rustiger zou worden nu Scotty niet meer hoefde te vechten voor een mannetje, en nu gebeurd dit...

Liefs, Ilse

Safrena

Hey Ilse

Dus inderdaad zoals ik gedacht had, een ei
Had het al in het oog dat je haar niet zou kunnen tegen houden

Legnood, kijk eens op deze link, heb daar een heel artikel over geschreven, welke de grootste reden van legnood zijn ;)

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Legnood.htm

Het beste is inderdaad om nu toch een blok te gaan hangen, en dan de eitjes vrijwel onmiddelijk te schudden, zo komen er geen kleintjes

Sterkte, heb je nog vragen, niet twijfelen  ;)

Vele groetjes

Mars

Gelukkig is het een eitje en niets anders ergs...
Helaas Scotty is een van die uitzonderingen die wel gaat leggen ondanks dat ze geen blokje heeft!

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ilse*

#35
We zijn net terug uit de dierenwinkel en snel een mooi blok uitgezocht, deze hangt nu aan de kooi.

Ze toont nog geen interesse in het blok, zou dat snel komen?
Verder heb ik met mijn ouders overlegd. En heel vreemd, maar toen ik hun vertelde over het schudden, vonden ze heel erg respectloos... :-\
Eigenlijk vind ik het ook heel zielig en kan ik dat ook niet, want stel ze zijn wel bevrucht, dan gooi je gewoon bijna levende diertjes weg :(

Ik weet niet of jullie het met me eens zijn, maar mochten ze bevrucht zijn, dan laat ik ze uitbroeden door haar. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze te schudden of weg te gooien.
mijn ouders hebben toestemming gegeven. mijn vader heeft vroeger ook nestjes vogels gehad, dus heeft er ervaring mee. Zelf heb ik ook het een en ander gelezen.

Ik vind het een moeilijke situatie, maar wat hadden jullie dan in mijn geval gedaan?


En ik begin niet zomaar aan een nestje vogels! Het was mijn bedoeling ook niet, het lijkt me ontzettend leuk, maar ik heb er niet voor gekozen! Het is omdat mijn vogeltjes het willen en ook doordrammen. Als er kleintjes zullen komen zal ik alles voor ze over hebben. Jullie moeten 1 ding begrijpen: ik doe dit nestje echt niet voor de lol, maar puur voor mijn popje...

Liefs, Ilse

Filmpje verwijderd ivm hoge 18+ gehalte ;)

Mars

Lieve Ilse,

Ik denk dat dat een goed besluit is van jou en je ouders. Misschien was dit niet voorbereid, maar er zullen weinig betere baasjes zijn dan jij. Het komt helemaal goed met Scotty!!!

Liefs Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Hey Ilse,

Ik denk dat je een goed besluit neemt.
En eh, als er een popje tussen zit, dan wil ik haar wel  8)
Trouwens wel gaaf toch van je ouders dat ze er net zo over denken als jou.
En keecko heeft het hier wel naar haar zin, dus zij kan zolang wel hier blijven.
Nou dan wens ik jou, Mylo en zeker Scotty succes!
Mylo is er op tijd bij trouwens, Jambo komt niet verder dan heerlijk zoenen met Moos  :-X

liefs Han!

Mars

Nou kleine broer Milan weet anders ook van wanten hoor!!!

(maar dat is of topic)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ilse*

Jullie weten niet hoe blij ik ben met jullie reacties :) :-*
Scotty is al een aantal keer het blok in en uit gegaan, Mylo is door het dolle heen (erg blij :-X) en ik nu ook doordat eindelijk het blok hangt waardoor ik hoop dat Scotty haar ei snel gaat leggen.

Zodra er wat gebeurt laat ik het weten.

Liefs, Ilse

Oww... en Mel wordt nu 2x oma als het goed is :D