Wil Scotty broeden?

Gestart door Ilse*, januari 11, 2008, 12:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Safrena

#140
Hey Ilse

Ik ben een tijdje niet langs geweest, maar was een beetje op de hoogte dankzij Mar. En via mail ;)
Echter wat ik hier nu nog bij las, daar schrok ik toch even van :-\

Even een kleine uitleg:

De grootste oorzaak van legnood is calcium gebrek. Vandaar ook dat ik je toen vroeg welke spuit Scotty had gekregen. Was verbaasd te lezen dat het geen calcium preparaat is, maar goed, het belangrijkste was dat Scotty ermee geholpen is. ;)

Hoe kan het dat Scotty een tekort aan calcuim heeft, wel dit kan komen omdat ze er zelf niet voldoende van gaat eten, of dat haar lichaam om een of andere reden niet voldoende calcium opneemt.
En Ilse lieverd daar hoef jij je helemaal niet schuldig om te voelen, want daar kan jij helemaal niks aan doen, jij doet alles super voor Scotty ;)

Normaal mag een vogel die legnood heeft gehad een jaar niet meer broeden, en zou je dus in principe het broedblok moeten weghalen. Echter we kennen jou daarin en dat kan je helemaal niet over je hartje krijgen, omdat er misschien een eitje bevrucht is en dat begrijp ik  ;)
Wat je wel dan kan gaan doen, is dus voldoende nepeitjes in het blok gaan leggen, zodat Scotty het idee krijgt dat ze een volwaardig nestje heeft en dus ook geen eitjes meer zal gaan leggen. ;)
En zo kan ze toch haar eigen twee eitjes gaan uit broeden ;)

Ik heb net ook even naar het filmpje gekeken, en ik moet zeggen dat Scotty er prima uit ziet, en ik zie niet meteen een eitje zitten, maar dat is maar op film gezien ;)
In principe kan je het zien als er een eitje aankomt aan de opgezwollen buik en poep, en vaak zal dan ook de poeperd een beetje open staan  ;)
Maar dit is vaak inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan en heel zeker als het om je eigen lieverdje gaat  ;)

@Milo-pixel

Citaat van: Milo-Pixel op februari 19, 2008, 16:38:58
.....
Waarom opereren ze niet eigenlijk?
....

Zo een operatie word wel gedaan bij grote parkieten en papegaaien.
Echter bij kleiner vogeltjes, zoals bij grasparkietjes zijn de risico's heel groot, waardoor een operatie echt alleen gedaan word in uitsert laatste stadium
De Da van Ilse heeft daarin dus de beste keuze gemaak om Scotty een spuitje geven (ook al had ik eigenlijk een calcium preparaat verwacht)

Bij legnood kun je dus eerst zelf even heel voorzichtig proberen om de poep met sla of olijf olie in te smeren, zoals Ilse gedaan had. Ook kun je inderdaad proberen om de poep afwisselen in koud en warm water te zetten.

Over legnood  kun je meer lezen op onderstaande link  ;)

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Legnood.htm

Vele groetjes en Ilse veel sterkte

Ilse*

#141
Hee Nancy,

Bedankt voor je uitleg :)

Ik dacht zelf dat de dierenarts dus wel een calciumhoudend preparaat had gegeven, maar dat bleek dus niet zo te zijn... Hij vond het eitje al heel ver zitten (hij heeft heel voorzichtig gevoeld), dus ik denk dat hij daarom Oxytocine heeft gegeven. Bovendien was het eitje er binnen 2 uur daarna uit en de ei-schaal was helemaal mooi.
Gelukkig is alles goed met mijn meisje, vanochtend weer lekker goed gegeten en hup, weer het blok in :) Ze zit de hele dag er eigenlijk wel op, alleen snel even wat eten (en gelijk poepen dan ook ;))

Haar buikje is weer normaal, net als haar kontje. Ze laat haar vleugels niet meer hangen, ze wipt niet meer met de staart, ze is lekker actief (als ze uit het blok is) en ze heeft weer normale grootte van de poepies :)

Citaat van: Safrena op februari 24, 2008, 15:57:32
Wat je wel dan kan gaan doen, is dus voldoende nepeitjes in het blok gaan leggen, zodat Scotty het idee krijgt dat ze een volwaardig nestje heeft en dus ook geen eitjes meer zal gaan leggen. ;)
Ik heb drie nepeitjes in het nestje liggen en heb nog een nepeitje hier liggen die ik er ook bij zou kunnen leggen.

Ik weet dat een parkietje met legnood niet meer mag broeden, maar ik kan deze eitjes echt niet meer weghalen... :-\ (Je kent me daar heel goed in)
Er staat een foto in het foto-album van het eitje dat vastzat bij Scotty in de buik. Misschien kunnen jullie zien of die bevrucht is. Het tweede eitje (dat afgelopen donderdag is gelegd) ziet er nu ook zo ongeveer uit.
Ik heb ze beide 1x geschouwd, want ik wil mama niet teveel storen en vind die kleine eitjes sowieso heel eng om vast te houden. Toch ben ik erg nieuwsgierig... ::)

Groetjes, Ilse

Ingsu

Hey,

ik heb het hele topic gevolgd maar nog geen berichtje geplaatst. Allereerst heel veel succes ermee, vind het echt knap hoe je het allemaal hebt doorstaan, ik hoop voor je dat vanaf nu wel alles gaat zoals zou moeten!

Ik vroeg me eigenlijk ook af of je kan zien aan een popje of ze calciumgebrek heeft, voordat ze begint met broeden?

Groetjes,
Inge

Safrena

Citaat van: Ingsu op februari 25, 2008, 12:38:53
...
Ik vroeg me eigenlijk ook af of je kan zien aan een popje of ze calciumgebrek heeft, voordat ze begint met broeden?
...

Hey Inge

Bij jongere vogeltjes die nog moeten groeien, kan het een misvorming aan de pootjes geven.
Soms kan het ook dat jouw parkietje verkrampte pootjes krijgen, of een storing in het zenuwstelsel

Echter is het ook mogelijk dat je het niet altijd op het zicht kan zien als er een calciumgebrek is bij je vogeltjes.

@Ilse
Ik heb vernomen uit goede bron dat het preparaat dat scotty gekregen heeft toch een hormoonachtige stof is  ;)

Vele groetjes

Chicowen

Ik weet dat de calciumreabsorptie vanuit de nieren bij de mens beïnvloed wordt door vitamine D. Met weinig vitamine D wordt de calcium die in de nieren komt dus niet meer gereabsorbeerd en scheid je deze gewoon uit. Ook stimuleert vitamine D de aanmaak van een eiwit die ervoor zorgt dat het calcium opgenomen kan worden in de darmcellen.
Ik weet alleen niet in hoeverre dit bij parkieten hetzelfde is. Ik kan me voorstellen dat dit hetzelfde werkt bij parkieten.
Vitamine D zit in weinig voedingsmiddelen, nameljik in vette vis, visolie, vlees (met name lever) en melkproducten. Ook kun je vitamine D aanmaken in je lichaam met behulp van zonlicht (niet door het raam heen). De meeste parkieten eten deze voedingsmiddelen niet.
Het zou dus zomaar kunnen dat het calciumgebrek ook te maken heeft met tekort aan vitamine D. Maar zoals ik al zei, heb ik geen idee of dit bij parkieten ook zo werkt.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

roha

Toevallig las ik op die site van de scenic pellets het een en ander over vitamine en mineralen. Er stond ook bij dat een tekort aan vitamine D, legnood kan veroorzaken en vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
Je kan tegenwoordig van die lampen kopen die zeg maar het zonlicht vervangen, ook lampen voor een normale fitting. De Voglekelder heeft die wel op de site staan.

Groetjes Hanneke

Safrena

#146
Citaat van: roha op februari 25, 2008, 19:26:55
.... Er stond ook bij dat een tekort aan vitamine D, legnood kan veroorzaken en vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.
...

Hey Hanneke

Ja dat kan best, omdat een tekort van vitamine D, ervoor zorgt dat er te weinig aan calcium opgenomen kan worden, zoals Marjolein hierboven al vermeld ;)
Zelf heb ik vandaag een intersant artikel gelezen over appelazijn. In appelazijn zit trouwens ook calcium
Het azijnzuur in appelazijn zou helpen in de stofwisseling en bij de opname van calcium en allerlei sporenelementen.

Vermist Ilse haar vogeltjes regelmatig buiten zet als het mooi weer is, en appelazijn geeft, lijkt het me dus dat Scotty voldoende hulp heeft voor de opname van calcium.

Vele groetjes

Ilse*

#147
Hee allemaal,

Scotty heeft (gelukkig! ;D) geen eitjes meer gelegd :) Wel past ze heel goed op de eitjes die ze nu heeft, maar verder maakt zij en Mylo het goed.

Scotty heeft dus twee eitjes, waarvan de eerste (die destijds vastzat in haar buikje) vanaf morgen uit zou kunnen komen. Het tweede eitje zou vanaf 5 dagen later uit kunnen komen.

Ik had goede hoop dat het ene eitje bevrucht was, allleen nu betwijfel ik het... :-\ De eitjes zijn toch vrij roze en er lopen gekke strepen over de eitjes ??? Net of ze niet goed verkalkt zijn ofzo... Zie foto.

Ik laat de eitjes nog ongeveer 10 dagen liggen, dan krijg ik ook een kamervoliere waar ik echt al zolang naar uit zat te kijken en nu eindelijk kon kopen ;D

Het is heel jammer dat dit nestje helaas niets gaat worden :( De wonderen zijn de wereld nog niet uit, de eitjes worden nog goed verzorgd en zijn warm, dus ik haal zeker de eitjes nog niet weg. Kan alleen zeggen dat ik er niet meer echt vertrouwen in heb dat er hier kleintjes komen uit dit nestje... In ieder geval is Scotty vrij van legnood en maakt ze het goed, dat is voor mij het belangrijkste :) :-*

Groetjes, Ilse

ciske

Citeerilse: Ik had goede hoop dat het ene eitje bevrucht was, allleen nu betwijfel ik het...  De eitjes zijn toch vrij roze en er lopen gekke strepen over de eitjes  Net of ze niet goed verkalkt zijn ofzo... Zie foto.

ik zie alleen geen foto ;) waar is die te vinden?

Ilse*

#149
Oeps ::)

De tijd was om, moest de foto's nog even verkleinen en bewerken... ;)
Hier zijn ze, helaas is het nogal moeilijk te zien zo op de foto... vanwege de flits denk ik...

Groetjes, Ilse


Ohh en voor de duidelijkheid nog even, de drie blauwige dat zijn de nep-eitjes ;)

[verwijderd door de beheerder]

ciske

nou.... om eerlijk te zijn, heb veel met kippeeieren gewerkt vroeger, maar aan het eind van de broed zag je er ook strepen op komen.
kunt dus nog weinig zeggen voor zover ik weet.

Gr, Bas

Mars

Gewoon afwachten Ilse.
Wie weet komt er toch nog iets. Dat zou wel heel erg mooi zijn, na alle moeite en moeilijkheden.

Dat gunnen we jou en Scotty allemaal.

Liefs Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

#152
*knip*  Vragen met betrekking tot Juut kun je gewoon in dat draadje plaatsen dat je al had, dat heeft niets te zoeken in Ilse's topic Gr Caradow

@Ilse
Net even het hele topic doorgelezen, dus ook even een berichtje van hier.
Wens je natuurlijk alle succes met dat de eitjes uitkomen. Maar het viel wel erg op dat je veel op jezelf af reageert. Niet doen! 8)
Nogmaals, veel succes en blijven hopen, ik gun het je :) 
Groet, Jack.

Safrena

#153
Hey Ilse

roze eitjes zijn meestal onbevrucht, melkachtig witte eitjes zijn bevruchte eitjes
Maar het lijkt me inderdaad toch het beste om het af te wachten, je weet maar nooit ;)
We gaan hier meeduimen met jou ;)

Vele groetjes

hillie

Hoi Ilse,

Hier hopen we mee dat de eitjes uitkomen.
Want ik zal het leuk voor je vinden als er toch een klein parkietje er bij komt.
en natuurlijk ook voor scotty.
Verlies de moed niet te gauw want voor je het weet heb je als nog een kleine parkiet.
Sterkte en succes er mee.


groeten hilde

Ilse*

#155
Alle hoop is bij mij gezakt tot nul...
Er is een eitje uit het blok gegooid en in de ander zit een deuk...
Het eitje dat uit het blok is gegooid zit een scheur in en er is iets vloeibaars uitgelopen, het eitje met de deuk, zit nog een vliesje voor...

Ook al was de kans zo enorm klein dat er nog jonkies zouden komen, het doet me toch wel wat :-\
Op dit topic kan wat mij betreft een slotje, tenminste als iemand weet wat ik nu met de eitjes moet doen...
Het kapotte eitje, kan ik moeilijk terug leggen denk ik... ze heeft hem er immers uit gegooid.
En het stukke eitje openmaken ??? volgens mij zit er alleen geel in...

Liefs, Ilse



[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ik denk dat Scotty besloten heeft, wat wij stiekem ook al een beetje vermoedden: dat de eitjes niet bevrucht waren. Ze waren aardig wat rozer dan hier en dus lijkt mij dat een duidelijke conclusie. Heel erg jammer, maar helaas. Zeker na alle problemen.
En als de eitjes niet bevrucht zijn, kan een parkietje soms zelf besluiten ze uit het blok te gooien.

Ik kan je vertellen, dat als het eitje bevrucht was geweest, je het wel gezien had, nu het eenmaal open was. Immers: van de drie eitjes die kapot waren, kon ik bij alle drie al een kleintje zien. En Scotty's eitjes zijn ongeveer in dezelfde periode gelegd.

Je kunt dus de eitjes weggooien of begraven en het blokje beter opruimen, want anders begint Scotty misschien weer opnieuw.
Je weet dat je beter niet kunt kweken nu een jaar lang, he? Tenzij Scotty opnieuw toch doorzet, kun je dus beter geen blokje ophangen.

Liefs Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingsu

Wat vervelend allemaal zeg!  :( Ik snap goed dat het je toch raakt, ook al waren de eitjes niet bevrucht. Als je er eenmaal aan begint hoop je natuurlijk wel dat je uiteindelijk jonkies krijgt.

En het klinkt misschien cru, maar je bent in ieder geval je popje niet kwijtgeraakt! Dat zat er misschien ook nog in, en dat zou al helemaal erg zijn geweest...

Sterkte ermee meis!
Liefs,
Inge

Ilse*

#158
Morgen gaat het blok van de kooi en ga ik de eitjes begraven, vlakbij Layla...

Citaat van: Mars op maart 05, 2008, 22:23:31Je weet dat je beter niet kunt kweken nu een jaar lang, he?

Zal ik het zo zeggen..... Ik wou en wil haar niet eens meer laten broeden ;) In ieder geval niet meer met Scotty. Ik heb het echt gehad met alle problemen... Nu kan ik iedereen vertellen, wat er allemaal bij het broeden kan gebeuren en dat het veel moeilijker is dan dat men altijd denkt.

Ik heb het gehad, het is over. Ik kan echt bijna geen eitje meer zien na alle spanningen ;)
Ik wil in ieder geval jullie bedanken voor de tips, adviezen en steun in de afgelopen weken :) ;D

Liefs, Ilse


Ohh... toch nog een vraagje: Het eitje met een deuk is niet helemaal stuk, het vliesje zit er nog overheen. Zal ik die ook maar wegdoen? want ik zie niets roods erin zitten... :-\
En dank je Inge :) Ben inderdaad ontzettend blij dat ik Scotty nog bij me heb! Laten we hopen dat haar hormoontjes wat tot rust komen en dat ze niet weer gaat beginnen... ;)

Mars

Als het eenmaal beschadigd is en er komt niets uit (geen piepjes/geen beweging), dan zal het niet meer uitkomen.
Dus je kunt het in principe wel weg doen. Als je dat niet aandurft, kun je het ook nog even laten liggen. Waarschijnlijk zla Scotty er niet meer op gaan broeden, vermoed ik. Want zo te horen heeft ze besloten dat het de meoite niet waard is.

Dat je niett door het vliesje heen ziet zegt niets, ook piepend eitje hier, had alleen nog maar een vliesje, maar ik kon het kleintje niet zien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..