Vraag voor een vriendin

Gestart door robbedoes, januari 11, 2008, 10:15:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbedoes

Hallo,

Ik heb een vraag niet voor mij zelf maar een vriendin van mij. Zij heeft, ik geloof, nu een week op 2 een parkietje gekocht. Het beestje is een week of 9 a 10.Het is een heel lief beestje. Hij komt in de kooi ook al op haar vinger zitten, is uiteraard nog wel een beetje angstig, maar dat is begrijpelijk. 2 weken is nog maar erg kort.

Nu wil ze hem er uit halen maar dit lukt niet. Elke keer voor het deurtje springt ie weg. Als ze het weer probeert gaat ie gewoon op haar vinger zitten maar komt er niet uit. Heel soms als het deurtje openstaat (doet ze altijd als ze thuis is), komt ie er vanzelf uit. Ze laat hem dan even gaan en probeert dan om hem op haar vinger te krijgen om bv. gezellig tegen hem te gaan praten. Probleem: dat doet ie dus niet. Hij ontwijkt haar op alle mogelijke manieren en gaat dan snel weer terug de kooi in.

Wat is nu verstandig. Hem elke keer proberen uit de kooi te halen of juist er in te laten zitten. Zoals ik al aangaf is het probleem niet dat ie niet in de kooi op haar hand komt zitten want dat gebeurd wel.

Dus wat denken jullie. Blijven proberen in de kooi en hem er niet uit halen of juist wel?


Caradow

Laat hem zelf bepalen of hij uit de kooi wil. De kooi is zijn veielige ruimte en hij moet zelf de omgeving buiten de kooi leren vertrouwen. Ook zal hij na verloop van tijd makkelijker buiten de kooi opstappen. Het heeft alles met vertrouwen te maken. als hij zelf het kooitje weer in gaat, laat hem dan die ruimte om zelf de bole te verkennen (onder toezicht) en bouw het vertrouwen buiten de kooi ook rustig op.

robbedoes

Bedankt voor je reactie. Ik zal het aan haar doorgeven.

roha

Misschien kun je met je vriendin samen de site en t forum eens doorlezen, dan kun je nog veel meer tips lezen over dit onderwerp.