mijn parkietje is overleden

Gestart door kaaltjuh, januari 10, 2008, 07:38:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaaltjuh

hallo beste forum leden.

ik heb vanochtend mijn parkietje dood gevonden op de bodem van zijn kooi.
maar nu rest mij de vraag waaraan hij overleden is.
de vogel was naar mijn idee kerngezond, hij kwetterde de hele dag, speelde met zijn speelgoed, vloog lekker rond, at goed dronk goed, geen rare ontlasting en dit was allemaal gisteravond nadat ik hem weltrusten zei.
en vanochtend vond ik hem dood  :(

weet iemand wat dit ken zijn

de parkiet was pas 5 maandjes oud.

Caradow

Heel veel sterkte...

De oorzaak kunnen we je niet aan helpen, als je het perse wilt weten zul je sectie moeten laten verrichten bij de VA...

hillie

Hoi kaaltjuh,

Veel sterkte met dit verlies :(

En ik hoop dat je de oorzaak van zijn dood te weten komt.

groetjes hilde

Rianntjee

ahh wat zielig jammer dat je niet zolang van je parkietje hebt kunnen genieten  :(
sterkte met het verlies vn je parkietje

Siempke

Sterkte met dit verlies  :(
Is die zich niet anders gaan gedragen?
:(

Milo-Pixel

sterkte. Ik hoop dat je het een beetje kan verwerken.

Ilse*

Sterkte met het verlies van je parkietje :(

Isis


Audrey

Zo jammer  :(

Was het misschien een hartaanval? Het zusje van Croky, dat bij vrienden van ons woonde, is daaraan overleden.

Idske

Hey Kaaltjuh,

Sterkte gewenst met het verlies van je parkietje!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ralf

Wij hebben dit op ruim 2 maanden tijd 3 keer mee gemaakt.
Ook wij staan voor een raadsel.
Wij hebben ook van diverse mensen reacties gehad.
Er werd ons gewezen op teflon vergiftiging.
Teflon is een gas dat vrij komt bij verhitting bij anti aanbak pannen en ook bij gourmetten.
Van die vrijkomende geur krijgen de vogels bloedlongen waaraan ze snel sterven zonder dat ze ziek zijn of dat er uiterlijk iets te zien is.
Wij hebben ook een elektrische oven, als je daarin iets gaat bereiden moet deze eerst voorverwarmd worden waarbij dan ook een geur vrij komt.
Bij onze laatste grasparkiet hadden we de avond van te voren de oven gebruikt.
En dit is hetgeen wat wij ook op het forum geplaatst hebben.
Heb jij de avond van te voren misschien ook iets met anti aanbak pannen of elektrische oven bereid?
Misschien krijgen we nog wel duidelijkheid hierover.
In iedergeval heel veel sterkte en mocht ik nog iets meer te weten komen laat ik het je nog wel weten.

Grt. Ralf.

Parkieten-Freak

Ralf,
Teflon is geen gas. Teflon is een chemische verbinding, een soort kunststof zeg maar.
Als Teflon heel erg heet wordt, dan kan deze kunststof ontleden. Uit elkaar vallen zeg maar. Er ontstaan dan giftige fluor-verbindingen.
In het laboratorium van de firma Dupont (dat is het bedrijf dat Teflon maakt) zijn testen gedaan. Vogels zijn daar gestorven als het Teflon tot 280 graden verhit werd. Andere, onafhankelijk uitgevoerde laboratorium onderzoeken tonen aan, dat vogels al kunnen sterven bij lagere temperaturen.
Het is niet de geur waaraan vogels overlijden, ze overlijden aan de giftige gassen die vrijkomen bij de ontleding.

Niet iedere oven bevat Teflon. Daarom is het raadzaam om bij de fabrikant heel goed na te vragen of er Teflon in de oven verwerkt zit!


Audrey

#12
Sinds een tijdje zet ik Croky in mijn kamer als er wordt gekookt, ten eerste heb ik echt schrik gekregen van de Teflon verhalen en ten tweede is het meestal tegen etenstijd als ik thuiskom, dus dan kan hij al spelen en z'n vleugeltjes uitslaan.

Wij hebben een heteluchtoven, is er veel verschil qua gevaar met een elektrische oven? Een heteluchtoven moet niet voorverwarmd worden en het product moet er meestal iets minder lang in. En hoe weet je eigenlijk of er Teflon in je pannen zit? Staat dat op de pannen of is dat zo met alle pannen met anti-aanbak laag? Kan frituren en fonduen kwaad of is dat iets heel anders?

EDIT : ik zal kijken of ik ergens info ivm onze oven kan vinden, bedankt voor de (iets vluggere) reactie, Parkieten-Freak !!!

Parkieten-Freak

#13
Audrey,
Een hetelucht oven is in feite ook een elektrische oven. Het gaat om bijvoorbeeld de wanden van de oven. In zogenaamde "zelfreinigende ovens" wordt nogal eens Teflon verwerkt. Vraag dit in geval van twijfel altijd na bij de fabrikant!
Aan frituren of fonduen in een met Teflon gecoate pan kleven ook risico's.
Alles wat tot temperaturen boven 200 graden Celcius verhit wordt en Teflon bevat, is potentieel schadelijk voor vogels.

Wel denk ik (maar ik weet dit niet zeker!) dat als je een friteuse met olie tot 200 graden verhit, dit minder schade toebrengt aan vogels dan wanneer je een lege pan verhit tot 200 graden C.. (De olie in de pan zal mogelijk een deel van het gas "opnemen").

Als je een pan hebt met een anti-aanbak laag, dan kun je er gif op innemen dat er Teflon in verwerkt is. (Met uitzondering van het merk "Braet", deze pannen bevatten leisteen en zijn een goed alternatief en veilig voor vogels).


Mars

Nog even een toevoeging: beschadigde anti-aanbaklagen zijn gevaarlijker.
En het is inderdaad zo dat olie helpt, maar vooral omdat de temperatuur van de teflon minder snel oploopt.

Maar er is een heel mooi topic hierover op de site te vinden, ook met tips over goede pannen enzo!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#15
Citaat van: Mars op februari 11, 2008, 23:34:33
En het is inderdaad zo dat olie helpt, maar vooral omdat de temperatuur van de teflon minder snel oploopt.

Nou, het gaat eigenlijk niet om de snelheid waarmee de temperatuur oploopt, het gaat om de thermische ontleding van de Teflon-laag bij een bepaalde temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe toxischer (=giftiger) de gassen zijn.
De olie in de friteuse voorkomt dat het gas vrijkomt en zal het mogelijk resorberen.




Mars

Dat klopt hoor! We bedoelen hetzelfde: bij een bepaalde temperatuur wordt de teflon 'gevaarlijk'. 

Maar wat ik wilde zeggen: een lege pan wordt heter dan een pan met olie er in, om dezelfde temperatuur te bereiken heb je langer of meer energie nodig, dus is een lege pan gevaarlijker, dan eentje met een beetje olie.
Dat toxische gassen daarnaast slecht vrijkomen als de teflon afgedekt (gevuld) is door een vloeistof zal ook waar zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..