rode grasparkiet

Gestart door stepchild, januari 10, 2008, 00:10:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stepchild

hallo allemaal,

was vandaag in de dierenwinkel en de eigenaar vertelde mij dat hij in februari 5 rode grasparkietjes zou krijgen :'( en er 1 voor mij apart zou houden.
ik weet dat rood niet bestaat,maar hij vertelde mij dat wanneer parkietjes en kanarie`s in de rui zijn je ze eivoer met caroteen moet geven en dan krijgen de vogeltjes rode veertjes.
ik zei gelijk dat het een vervroegde 1 april grap was ;) maar hij was erg serieus en belde gelijk de kweker en die zei mij ook dat het zo was.
weten jullie of zo iets mogenlijk is ???

groetjes

Parkieten-Freak

#1
Ja, bij kanaries wordt er wel voer gegeven waaraan bijvoorbeeld caroteen toegevoegd is. De veertjes worden eigenlijk niet rood maar meer oranje.
Een onnatuurlijke zaak, letterlijk louter en allen "voor de show".
Rode grasparkieten bestaan niet, dat is genetisch onmogelijk. Mocht een grasparkiet roodachtige veren hebben, dan is er altijd sprake van kunstmatige toevoeging van kleurstoffen aan de voeding. (Beta-caroteen of canthaxantine (gesynthetiseerd uit beta-caroteen).
Ik denk dat ze voor "rode" grasparkieten albino's of lutino's kiezen. Bij de gewone, groen-gele grasparkiet met zijn zwart/witte vleugeltjes zul je hele vreemde kleuren krijgen vrees ik.......


marretje

Wij hebben in het verleden een oranje kanarie gehad. Die moesten we ook worteltjes geven. Maar die kanarie at ze eigenlijk niet en werd na verloop van tijd wit. Dus inderdaad zal het ook een witte parkiet zijn waarbij ze het uitproberen. Die kanarie was overigens geen albino.

stepchild

bedankt voor je uitleg PF ;D
wanneer ik hem/haar heb dan zal ik zeker een foto posten van het diertje.
zijn er ook leden die er een foto van kunnen posten ?

Egel007

Ik denk niet dat het mogelijk is om op natuurlijke wijze aan rode grasparkieten te komen. Met geen enkele kleur zouden ze dit kunnen bereiken, omdat er via biologische wijze bij grasparkieten geen rode genen te vinden zijn. Er moet er altijd minstens één zijn met één rood gen wanneer je een rode parkiet wilt krijgen. Ik ben echter ook bang dat het zelfs met kleurstoffen niet gaat lukken, maar het is allicht te proberen. Waarschijnlijk zal de parkiet dan uiteindelijk wel weer in de oude kleur zal veranderen, dus waarschijnlijk zal je dan de kleurstoffen wel moeten blijven geven. Een "rode" kanarie kan wel (ook door middel van kleurstoffen, geloof ik). Hier een foto'tje van een "rode" (oranje) kanarie. ;) 
Deze kanarie is overigens niet van mij, hij is gewoon van internet geplukt om je er een idee'tje van te geven.  :)


Monique8736

Ook ik heb vandaag rode grasparkieten gezien..teminste,ze zaten in de dierenwinkel bij de 'gewone' grasparkieten,maar ze zijn een beetje koraal-achtig rood.En ze zagen er bijzonder slécht uit vooral..het stukje rug waar de punten van de vleugels op vallen was helemaal kaal  ???

De dierenwinkel eigenaar zei dat dat zo hoorde..sure  ;)

Het was vooral een raar gezicht,roze parkieten..áls het al echte parkieten waren,want ze hadden ook een heel ander soort neusdop.

@Stepchild,heb je 'm al?

Groetjes Monique

roha

Hoi, Kan je geen fotootje maken van deze vogels? Wat bedoel je met andere neusdop?
Ik krijg een beetje het gevoel dat er genetisch gemanipuleerd wordt met deze vogels.
Ik had Stepchild laatst al een pb gedaan, maar ze waren r nog niet, dus ik ga ervan uit dat ze er niet zijn.

Hanneke

Parkieten-Freak

Citaat van: Monique8736 op februari 20, 2008, 14:30:45
Ook ik heb vandaag rode grasparkieten gezien..teminste,ze zaten in de dierenwinkel bij de 'gewone' grasparkieten,maar ze zijn een beetje koraal-achtig rood....
...........
Het was vooral een raar gezicht,roze parkieten..áls het al echte parkieten waren,want ze hadden ook een heel ander soort neusdop.


Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je verhaal niet klopt.......... ::)


Dolce

Hm..  sorry hoor maar waarom zou je dat persee willen? :o Parkietjes hebben van zich zelf al hele mooie kleuren, geloof me er zitten echt mooie bij.  Waarom zou je er een willen waarmee gerotzooid is? Ik vind het maar zielig om onze vriendjes vol te proppen met kleurstoffen.... >:(

Monique8736

@parkietenfreak
Ze zitten bij de grasparkieten,en de man van de dierenwinkel zei ook dat het grasparkieten waren,maar zoals ik inderdaad door liet schemeren twijfel ik daaraan,omdat ze er wél en níet op lijken..het is een beetje een 'olifant met zebrahoofd verhaal' iets klopt er niet aan ze

@Roha
Ze hebben niet een gekleurde neusdop zoals grasparkieten waaraan je kunt zien wat het geslacht is.Ze hebben een neusdop als een valkparkiet,kleurloos/beige.Ik heb er helaas geen foto van kunnen maken..

Groetjes Monique




roha

Oh, maar 'normale' grasparkieten kunnen ook een roze/beige neusdop hebben, dat komt voor bij mannelijke albino's, lutino's en lichtgekleurde bonte parkieten.
Dus ik ga ervan uit nu, dat het albino's zijn en door middel van kleurstoffen, zoals hierboven beschreven is bij kanaries, deze koraalrode kleur krijgen. 

Caradow

Bourkeparkieten hebben een typische koraalrode kleur ze zijn wel een beetje groter dan de grasparkiet, maar ben je daar niet mee in de war?

Er zijn nu eenmaal een heleboel soorten parkieten, waarvan er ook zijn met roze/rode kleuren..

In gevallen als deze is het misschien handig om voordat iemand gaat roepen dat het om rode grasparkieten gaat er eerst eens een fotootje van te maken en dat dan ook aan te leveren...

Parkieten-Freak

Ik sluit me bij Caradow aan. Maak maar eens een foto Monique. Trek dan ook meteen even Caradow's tip na op internet (kijk even of het toevallig toch niet een Bourkeparkiet is).  :)


Dolce

het is een oranje/rode  kanarie! ik zag ze gister in een dierenwinkel,, weet de naam niet meer...maarja probleem opgelost..

roha

Citaat van: Dolce op maart 21, 2008, 19:24:41
het is een oranje/rode  kanarie! ik zag ze gister in een dierenwinkel,, weet de naam niet meer...maarja probleem opgelost..

Er wordt constant over graspakieten gesproken, dus hoe kom je daar nou bij dat het probleem is opgelost.
Het zou mooi zijn als Stepchild met een foto komt, dan kunnen we het pas zeker weten.

stepchild



dit is dan een roze grasparkiet van een kweker uit engeland.
dit is met rood eivoer gedaan

Petr@

Heel apart en best wel mooi hoor
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Sammydeparkiet

Op mijn school Hebben we ook parkietjes. Er zit ook een Roze bij. Dat parkietje is gewoon zo geboren. Woensdag heb ik weer in dat lokaal les dus dan zou ik als het lukt wel een foto kunnen maken. ;)

Milo-Pixel

Ik vind het persoonlijk niet mooi. Maar misschien komt dat ook omdat het niet 'natuurlijk' is. Het word zo gedaan, met eivoer, omdat mensen dat mooier vinden.. Ik hou het gewoon bij de kleuren van de grasparkiet, die gekweekt worden ;)

Jasmin

Ik heb in een dierenwinkel ook wel eens een echt rode grasparkiet gezien.het was een grasparkiet maar hij had de kleuren ongeveer van de papagaai op de foto.Kan dat eigenlijk wel?

[verwijderd door de beheerder]