Vraagje over mijn koppeltje.

Gestart door Diana, januari 02, 2008, 14:23:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diana

Goedenmiddag,

ik heb een koppeltjes en heb sinds maandag een broedhok in de kooi gehangen. Eerst keken ze er allebei niet naar om maar sinds vandaag zit het popje er wel regelmatig op en heeft ze ook al even aan het gat zitten knagen. Ik heb nog nooit een nestje gehad dus vind het erg spannend allemaal. Nu zit je ook heel rustig op het nestkastje en wiebelt een beetje op en neer steeds met haar staart !!! Willen jullie mij vertellen wat het kan zijn. Zal ze binnenkort eitjes gaan leggen misschien heb het paartje wel zien kroelen maar niet zien paren.

Groetejs Diana

Mars

Het is niet echt de ideale tijd van het jaar om te broeden, dus ik zou je adviseren om het nestkastje weg te halen.
Je moet nu om zoveel extra dingen denken: lichturen (want het is immers vroeg donker), luchtvochtigheid. En daarnaast de normale broeddingen: voldoende kalk en eivoer weken van te voren enz.

Heb je dit wel goed voorbereid, want het klinkt een beetje alsof je zo maar bent gaan broeden.

Lees het stuk over broeden op parkietenfreak.nl eerst eens even door.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

ik heb het koppeltje van iemand anders vandaan en daar zaten ze al op het eivier extra en hij had ook het nestkastje er al in het popje heeft ook een vel bruine dop en ze krijg ook al voer van het mannetje. Dus ik ben niet zomaar begonnen en heb er ook al genoeg over gelezen hier en andere forums. Maar dacht vraag het even wat jullie ervan denken en hoe ik kan zien dat het zover is want ze ziit nu steeds boevn op het hok.

roha

Ik adviseer ook om het broedblok nog even weg te halen en te wachten op het broedseizoen.

Daarnaast heb ik nog een toevoeging: Het zijn niet alleen de extra voorbereidingen, maar weet je ook wat je evt. moet doen als het mis gaat? Niet alleen met de eitjes/kleintjes, maar ook met t popje?

Diana

Ik heb er wel veel over gelezen wat er allemaal verkeerd kan gaan. Maar in ieder geval bedankt voor jullie meningen.