speelse parkiet

Gestart door puck78, januari 06, 2008, 15:33:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

puck78

Sinds mei 2007 heb ik een hele lieve maffe parkiet. Luna heet hij. Luna is heel tam, vliegt graag vrij rond, sloopt alles wat in de buurt van zijn snavel komt. Luna is kern gezond en zoals je merkt super speels. Luna is ook goed tam, komt graag bij me, zoekt me op als ik niet in zijn buurt ben.
Tot zover geen rare dingen.

Het enige probleempje is het volgende: Luna gaat soms zo op in zijn speelgedrag dat die volgens mij de rest vergeet. Laatst was die druk aan het heen en weer aan het springen in zijn kooi, hij wilde eruit. Opeens springt die naast het stokje en "valt"opeens op de bodem (niet van hoog hoor). Of hij is zo druk bezig met spelen aan een klimtouw dat die opeens zijn snavel stoot aan het hout.
Nu heeft die daardoor soms een bruine neusdop. Dat vind ik eigenlijk wel een beetje eng. Het komt puur omdat die zo onbenullig is qua gedrag. Tot nu toe hoor ik niks anders dan dat het geen kwaad kan. Zijn neusdop was een paar dagen geleden echt heel mooi blauw, zoals het hoort. Nu is die weer wat bruin doordat meneer zich weer heeft gestoten.
Komt dit vaker voor?
Hij is echt goed gezond, niest niet, geen snot, geen stil pluizebolletje. Een super vrolijke onbenullige speelse parkiet is het.
Wordt die onbenulligheid nog minder?

Maak ik me zorgen om niks?
Alvast bedankt voor de adviezen.

Groetjes Puck en Luna

Safrena

Hey puck78

Welkom op het fourm

Kun je even een foto plaatsen van de neusdop van Luna?

want zoals ik het lees lijkt luna wel een vrouwtje in plaats van een mannetje ;)

Een neusdop verander namelijk niet van kleur blauw naar bruin, als ze met spelen ergens tegen aan tikken of botsen.

Een vrouwtje heeft een bruine neusdop die soms licht blauw kan worden, echter als een mannetje zijn neusdop bruin word, komt dit door een vitamine tekort

vele groetjes

puck78

#2
ik kan helaas geen foto plaatsen want ik heb geen digitale camera.
aan de zijkanten is de neusdop nog wat blauw.
Luna krijgt gewoon parkieten zaat, eivoer, maagkiezeltjes, hij eet geregeld (bijna dagelijks) wat fruit mee (appel, peer manderijn) ook krijgt hij salat mix (vitamine mix) voor de rui heb ik ook extra korreltjes. Ook krijgt hij snoepzaadjes. Je kunt het eigenlijk niet zo gek bedenken of hij krijgt het wel.
Ik heb net nog even gekeken of hij verschijnselen had van ziek zijn, nou helemaal niet dus.
Het is echt een bruine dop. Als hij toch een zij blijkt te zijn hoe merk ik dat dan?

Als je op deze site kijkt bij beeldscherm achtergronden, dan lijkt mijn vogel erg op Pookie. Precies het zelfde verenpak. Misschien dat dat ook handig is om te weten.

groetjes puck

Safrena

#3
Hey Puck

Pookie heeft een mooie donker fel blauwe neusdop en is een mannetje. ;)
De neusdop bij een mannetje word ook nooit bruin behalve bij een vitamine tekort, en dit lijkt me niet het geval bij jou ;)

Een bruine neusdop is een popje. ;)
Luna is dus echt een vrouwtje, door haar hormoontjes kan de neusdop soms gaan verkleuren naar licht blauwe zelfs tot wit
Een vrouwtje herken je dus aan de bruine neusdop ;)

Parkietenzaadjes, eivoer, groentjes en fruit, zijn prima, door de groentjes en fruit krijgen ze extra vitaminen
Trosgierst is ook prima, een halve sliert per parkiet per week, snoepstokken zou ik zeker niet teveel geven

Ook appelazijn in het drinkwater is heel goed om te geven, daar kun je meer over vinden op het forum ;)

puck78

ik heb zonet nog een foto gezien toen luna ongeveer 15 weken was en toen was de neusdop echt helder blauw. licht blauw.

ik weet nou echt niet meer wat luna is, mannetje of vrouwtje.
Dus de neusdop kan bij een vrouwtje blauw worden. Waar ligt dat aan dan?

Lastig hoor, want ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Heb echt bijna elk mogelijk soort voer gekocht van de vitakraft wat je maar kunt bedenken. Zelfd de dierenwinkel zei dat luna zo echt alles wel binnen kreeg.

Denk je dus echt dat het allemaal wel goed is met Luna (luna maakt een heel tevreden en levendige indruk)

Hoe merk je verder dat luna een vitamine gebrek heeft?

Alvast bedankt.

Groetjes Puck

Safrena

Hey Puck

Misschien kun je deze foto even plaatsen

Maar ik ben er zeker van overtuigd dat jouw luna een popje is  ;)

Ze heeft een bruine neusdop, hebben alleen popjes, en als de hormonen van het popje veranderen verkleurd ook regelmatig de neusdop van kleur. Deze word dan donker bruin, of licht blauwe tot wit, zoals je zelf ook al omschreef

Vermist de neusdop na een tijdje weer bruin word, hoef je je geen zorgen te maken, dat is heel normaal bij parkietjes

Bij een mannetje herken je vitamine tekort door bruine vlekken op de neusdop, bij een popje is het zo als de neusdop niet meer bruin zou worden ze dan een vitamine gebrek hebben

Echter bij luna hoef je je geen zorgen te maken, zij heeft geen vitamine gebrek, luna is gewoon een speels vrouwtje ;)

Bij jonge parkietjes is de neusdop van een vrouwtje licht blauw tot wit, die later bruin word. Bij een mannetje zal die altijd roze/paarse/lila zijn.

Vele groetjes

puck78

nou dat is me ook wat. zeggen ze bij de dierenwinkel (toen ik luna kocht) dat het een mannetje was. want mannetjes hebben een blauwe dop, vrouwtjes een roze. De neusdop van luna lijkt wel op die van de linker parkiet op jouw foto. Dus dan is luna geen hij maar een zij.   ??? :-X

Straks heeft luna een identiteitscrissis door dit alles. :P

Ik ben in ieder geval blij dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat alles toch goed komt.

Zonet gauw appelazijn gehaald (handig als het koopzondag is ;))
Het is mij alleen nog niet duidelijk hoeveel ik nou moet gebruiken in het water voor luna. Kun je mij dat nog uitleggen?

Dus al het voer wat luna krijgt (ook nog kalkschelp voor de snavel, vind luna heerlijk) is voldoende? Soms krijgt luna een knaagstaaf voor de snavel, niet zo vaak want dat waren toch ook dikmakers?

Verder nog tips die ik echt moet weten? Want luna is een vogeltje waar ik heel veel voor over heb, ik wil het echt goed doen want ik wil heel lang genieten van dit ondeugd.

Groetjes puck

Milo-Pixel

#7
Citaat van: puck78 op januari 06, 2008, 16:32:04
nou dat is me ook wat. zeggen ze bij de dierenwinkel (toen ik luna kocht) dat het een mannetje was. want mannetjes hebben een blauwe dop, vrouwtjes een roze.

Dit is dus precies andersom ;) popjes een blauw met witte randjes om de neusgaatjes, en later word het bruin, en mannentjes een egale kleur (meestal roze) en daarna blauw (een heldere donkerblauw).

Appelazijn is 5 ML op 500 ML water.

Groetjes, Marit

puck78

nou ja ik geloof dat ik luna nu dan toch maar als een zij moet gaan bestempelen. Dierenwinkel bedankt!! ::)

Ach het is en blijft een maffe parkiet.
Ik was zo bang dat er iets mis was met Luna.
Opluchting dat het dus goed is.

Ach het is beter om er zo achter te komen dan de manier zoals mijn broer het ooit te weten kwam van zijn acheponis. Die had hij al jaren, heette Kees (want het was een hij volgens de dieren zaak) Op een ochtend komt mijn broer beneden met de boodschap: Hij heeft een ei gelegt. Foutje, hij was dus ook een zij. :-X

Ik ga maar flink genieten van mij poppeke. En ik dacht nog wel dat het typisch een mannetje was, want het luistert niet en maakt rotzooi haahahahahah sorry mannen :P (niet boos worden nu)

Ik ben in ieder geval opgelucht dat alles goed is met Luna. Mijn dank is groot.

Groetjes Puck
Snaveltje van Luna

Safrena

Hey Puck

Voor de appelazijn doe je 5 ml appelazijn in een halve liter water, als je minder water wil kan het ook dan doe je 1 ml op 100 ml water ;)
Dit mag je zo een drie keer per week geven, ;)

Sommige mensen geven het iedere dag, ook dat is geen probleem, maar in principe is drie keer per week voldoende ;)
In appelazijn zitten ook vitamintjes en mineralen die ze nodig hebben, bovendien versterkt het hun weerstand, en helpt het beschermen tegen schimmels en bacterieën.

Wet betreft de voeding, inderdaad die snoepstaven van vitakraft zou ik zeker heel weing geven omdat het niet allen dikmakers zijn, maar er zit ook heel veel suiker in wat niet zo goed is voor de krop

Trosgierst mag je een halve sliert per week per parkietje geven.
Je geeft vitakraft zaadjes, daar moet je wel een beetje mee uitkijken en altijd goed controleren.

Xtra-vital is eigenlijk betere voeding, daar zit alles in en hoeft je parkietje ook geen eivoer meer apart. Mocht je dit willen geven zal je parkietje dit meteen eten
Prestige premium is ook een hele goede voeding, echter daar is het wel nodig om nog drie keer per week een beetje eivoer bij te geven. Let wel dat ze aan prestige premium wel even moeten wennen.

Dagelijks groentjes en fruit is heel prima, ook af en toe een klein stukje (niet te vers) brood, mag, een keer per week een klein stukje kaas, een stukje macaronie is ook prima, ook beschuit mag een parkietje af en toe knabbelen.

Een kalk blok of mineraal blok is inderdaad ook heel goed voor de snavel en voor hun minerealen
Daarnaast kun je ook apart in een bakje een beetje maagkiezel/ grit ter beschikking zetten

Grit zorgt voor de nodige mineralen en kalk die ze nodig hebben, maakiezel helpt hen de zaadjes te vermalen in de maag

Je kan hier op het forum nog heel veel vinden over de voeding voor het grasparkietje, net als op onderstaande link ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Vele groetjes

puck78

ik zal morgen in de dierenzaak eens kijken naar xtra vital. Ze hebben geloof ik alleen maar eigenmerk of vitakraft. Daarom heb ik toen eigenlijk ook al het mogelijke voer gekocht zodat Luna in ieder geval niks te kort komt qua voedingsstoffen. Dierenzaak vondt het wat overdreven, maar ik wilde zeker weten dat Luna alles krijgt wat nodig is.

het is zo heerlijk om zo'n beestje in huis te hebben. Mijn vader heeft een klimboom gemaakt voor luna. Dat vindt luna helemaal geweldig.
Luna is eigenlijk altijd uit de kooi als ik thuis ben. Luna mag doen en laten wat ze wil, mits ze mijn spullen niet sloopt (wat luna uit pesterigheid wel eens probeert, ze kijkt dan ook super ondeugend of ik wel zie wat ze doet) Zou niet meer zonder Luna kunnen.

Ik zit er over te denken om over een paar maanden een 2e parkiet te nemen voor als ik niet thuis ben, dan is Luna niet zo alleen. Maar ik weet dan alleen niet of ik een mannetje of vrouwtje moet nemen als ik dat wil. Stel dat het niet goed gaat dan zit ik met 2 ruziende vogels, dat is ook niet wat. Zit dus te dubben. Komt tijd komt raad.

In ieder geval bedankt voor alle tips en geruststelling.

Groetjes Puck

Mars

Als je een popje hebt (en dat is duidelijk) kun je het beste een mannetje er bij nemen. Twee popjes gaan meestal wel geod samen, maar kan wat probleempjes opleveren.

Ik weet niet of je dit al als tip hebt gekregen, maar geef ook niet te veel zaad aan Luna. Probeer even uit wat ze ongeveer op een dag op eet, maar geef bijvoorbeeld eerst een eetlepel zaadjes. Dan kun je 's avonds het bakje uitbalzen en kijken of ze dit als bijna op heeft. Dan mag je nog wat bijgeven. Op deze manier krijgt Luna zoveel mogelijk verschillende zaadjes binnen en niet alleen de lekkerste.

Nou mijn Jimmy is ook zo'n popje dat verkocht is als man (en dit geval een kweker die vast wel beter wist), dus ach.. ik dnek dat Luna het nog goed met haar naam getroffen heeft (Ik weet niet of je een Harry Potter fan bent, maar een zweverig vriendinnetje van Harry heet in het Engels ook Luna).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

puck78

Hoi Marcia,

tja ik denk dat ik dan toch een goede naam heb uitgezocht. Ze doet haar naam ook wel eer aan hoor. Luna is namelijk de afkorting van Lunatic.  ;)

Maar als ik er nu een mannetje bij neem (dus een jong parkietje met een roze neusdop, moet ik goed onthouden) krijgt Luna dan geen broed neigingen met alles erop en eraan? Mijn grootste angst is namelijk dat ze een keer in leg nood komt. Dat lijkt me zo erg. Vandaar dat ik wel een beetje schrok dat Luna een zij is. Ik weet niet precies waardoor het ontstaat, ik weet alleen dat het fout kan gaan. Als je ze geen gelegenheid geeft om een nest te kunnen maken dan gebeurd er ook niks? Misschien heel stom dat ik het allemaal vraag, maar beter goed ingelicht en voorgelicht dan ergens onbezonnen aan beginnen.

Groetjes Puck

hillie

Hoi puck,

Als je er een mannetje er bij neemt hoeven er niet altijd eitjes te komen.
want dan moet je een broedhok ophangen anders komen er echt geen kleintjes.
wij hebben ook een mannetje en vrouwtje en ze heb ook geen legdrang.

Een mannetje is wel wat makkelijker dan een vrouwtje.(in gedrag )
De keus is aan jouw.


groeten hilde

Siempke

het klopt inderdaad wat hillie zegt.
heel afentoe is er een uitzondering dat een popje begint met broeden zonder nestblok.

Ook ik heb een mannetje en een vrouwtje en het zijn gewoon dikke vrienden  ;)

Mars

#15
Een man en een pop gaat prima samen, zonder broeden zoals al gezegd is.

Ik reageer nog even omdat jonge mannetjes vaak gewoon een intens blauwe neusdop hebben. Het verschil tussen de neusdop van een jonge pop en jonge man is vaak dit: het popjes doppie is wat lichter van kleur en heeft wittige randje om de neusgaatjes. Het mannetje's dopje is wat blauwer en heel belangrijk, heeft geen wit. Rozige doppen zijn er ook wle maar minder. Vaak kun je het verschil tussen mannen en popjes wel al zien met een week of zes, maar soms is het heel moeilijk.

Als je al een popje hebt en graag een man wilt, moet je gewoon voor zeker gaan en een man uitzoeken waarvan je zeker bent dat het een man is. Desnoods een iets ouder mannetje dan 8 weken. Maar oefen maar eens in de dierenwinkel, als je goed kijkt, zul je na een tijdje wel het verschil herkennen. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij de laatste pagina van dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15562.120

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..