Niet meer tam?

Gestart door Sjappie, januari 05, 2008, 16:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjappie

Hallo,

Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik heb sinds april vorig jaar een parkietje.
Ik begon dus met tam maken wat nooit een probleem is geweest omdat ik hier voor een geweldig tam parkietje had.
Maar mees,(mijn parkiet).
Is als de dood als ik mijn had in zijn kooi steek.Dat is al een vrij lange tijd.Hoewel hij eerst gewoon op mijn vinger kwam.en dan bij me bleef kroelen en doen.
Nu gaat hij fladderen en doen zo af en toe stapt hij op mijn vinger maar zodra ik hem uit zijn kooi wil halen begint hij weer te fladderen.
Ik kan hem wel gedwongen pakken en dan blijft hij ook wel even zitten.
Maar dat vind ik zielig aangezien ik niet wil dat hij bang is enzovoort.
Zou ik weer bij het begin moeten beginnen?
Of is het er te laat voor om het tam maken weer te beginnen?
Ik heb al gezocht op het forum maar kwam niet iets vergelijkbaars tegen.

groetjes,

Fenixjuh

Hoi,
laat hem rustig in zijn kooi zolang hij nog niet tam is, op deze manier denkt hij dat hij met fladderen ook wel uit de kooi komt. Laat je hand wel in de kooi als hij fladdert. Je parkietje is zeker nog tam te krijgen, kijk even op http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

groetjes!!

Siempke

het is nooit te laat om je parkietje tam te maken, dus ook niet om opnieuw te beginnen  ;)
Zou het kunnen zijn dat je parkietje in de puberteit zit ?
Misschien als je iets lekkers in de kooi hangt, en als je parkietje het lekker vind kun je later proberen het uit de hand te laten eten in de kooi, eerst zonder dat die er op moet stappen, zo zal die merken dat de hand voordelen heeft, en zo kan die uiteindelijk ook zijn angst over winnen.

Teminste zo zou je het kunnen proberen  ;)

Ingrid

Je zegt dat Mees al een vrij lange tijd bang is voor je hand. Hoe lang is die tijd? Ik heb even je oude topics teruggelezen en Mees is gekortwiekt toen hij jong was. Is het bang zijn gekomen nadat zijn vleugelpennen weer zijn aangegroeid? Als dat zo is dan is de tamheid van het begin geen tamheid geweest, maar angst en het niet weg kunnen vliegen omdat hij gekortwiekt is (geweest) ;).

Wat nu heel belangrijk is, is het opbouwen van een band op basis van vertrouwen. Volg de stappen van tam maken zoals beschreven op de website. Met veel geduld zul je het vertrouwen van Mees moeten winnen, beloon elk stapje vooruit, hoe klein ook.