wanneer heeft een parkiet het koud?

Gestart door lindavd, januari 04, 2008, 16:57:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lindavd

ik vroeg me af wanneer je weet of een parkiet het koud heeft.
's winters leg ik een extra deken op m'n bed maar dat kan een parkiet natuurlijk niet doen, dus leg ik een doek over zijn kooi (gedeeltelijk hij moet natuurlijk wel lucht krijgen) tegen de tocht maar is dit genoeg?

Siempke

Dit stukje vond ik op wikipedia  ;)
Lichaamstemperatuur
Vogels zijn warmbloedige dieren. Ze hebben een normale lichaamstemperatuur van 40 tot 42 graden. Als de parkiet het koud heeft of een beetje ziek is zet hij zijn veren op ('bol zitten'). De laag warme lucht rond het lichaam wordt dan dikker. Om warmte kwijt te raken gaat hij sneller ademhalen (80 tot 100 keer per minuut is normaal) of met z'n vleugels uitgespreid zitten. Vogels kunnen niet zweten. Als er te grote temperatuurverschillen zijn in de omgeving van de parkiet dan gaat hij veel vaker ruien.

Mars

Je ziet dan inderdaad dat de veertjes wat boller staan, maar voor huisparkietjes betekent dit al snel dat ze ziek zijn. Een doek over de kooi 's nachts kan de warmte wat meer in de kooi vast houden. Overdag heb je de verwarming wel aan.

Tegen tocht moet je een parkiet altijd beschermen. Zet hem op een plek neer waar het niet tocht, dus niet voor het raam of in de buurt van een deur.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..