Vitaminetekort --> Wat te doen??

Gestart door Miky1982, januari 03, 2008, 22:07:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miky1982

1 van onze parkietjes heeft een probleempje....

Haar neusdopje is niet helemaal ok. Een maand of 2 terug zag het er zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KEEEE6BA.jpg
ipv http://www.mijnalbum.nl/Foto-OS7QYSIG.jpg. We zijn toen naar dierenarts geweest, die het op een vitaminetekort hield. Dus vitamineprik gehad en eivoer gegeven en na verloop van tijd werd het weer beter.

Nu begint sinds een paar dagen het neusdopje opnieuw te 'vervagen', om het zo maar te omschrijven. We zijn weer terug over gegaan op eivoer, ipv de normale zaadjes, maar is dit voldoende?
En waar kan dit aan liggen?

Ik ga morgen ook weer even de dierenarts raadplegen, maar wilde ook hier eens wat reacties peilen...

Alvast bedankt.

Caradow

Hmm

het is heel normaal dat de kleur van de neusdop van ene popje verkleurt tussen wit en bruin. dit gebeurt onder invloed van hormomen. Veranderd de kleur niet binnen enkele weken, soms iets langer terug, da kan er spraken zijn van een vitaminetekort.

Eivoer is iets dat dagelijks in kleine mate moet worden verstrekt naast de normale zaadvoeding. Alleen eivoer geven is zeker niet goed, eivoer mag ook niet TEveel gegeven worden. Wanneer je XtraVital voert, zit daar al eivoer in en hoef je er niets bij te geven.

Is het een dierenarts of een voglearts die jou parkietje de vorige keer gezien heeft..

Safrena

Hey Miky1982

Kijk eens op onderstaande link

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=16433.msg85163

verder sluit ik me aan bij caradow, alleen eivoer is zeker niet goed,
eivoer mogen ze maar een drietal keer per week een beetje van hebben

Vele groetjes

Miky1982

Mijn vriendin is toen met haar naar de gezelschapsdierenkliniek in Roosendaal geweest, maar ik durf even niet met zekerheid te zeggen of het echt een vogelarts was. Zal ik morgen wel even vragen.

Verder krijgt ze niet alleen maar eivoer, we wisselen het af met de gewone zaadjes (alleen nog iets te vaak merk ik -> zo'n 5 keer per week ongeveer)

Siempke

Je moet het niet afwisselen ,, tenminste dit hoor ik. :
De Ene dag geef ik mijn parkietje zaadjes de andere dag ei voer
[ sorry als ik het verkeerd begrepen heb ]
Geef het ei voer gelijkteidig in een ander bakje of meng het een beetje door het zaad.

groetjes simone  ;)

Miky1982

Wat we gedaan hebben (op advies van de dierenarts) was overdag eivoer in de bakjes en 's avonds de gewone zaadjes. Aangezien het zijn advies was, ging ik er vanuit dat dat ok was. Maar krijg steeds meer de indruk van niet..... :(

Maar goed, ik ga straks even naar dierenkliniek Prinsenbeek bellen, daar zitten blijkbaar 2 vogelartsen dus dat moet wel goedkomen dan.

Mars

Een teveel aan eivoer kan schadelijk zijn voor de nieren. Eivoer kan wel goed zijn om even wat aan te sterken, maar over het algemeen wordt het niet alleen gegeven.

Ga het maar even uitzoeken. Probeer anders over te gaan op XtraVital. Als je daar dagelijks niet te veel van geeft en je geeft groente en fruit er bij, dan moet het over het algemeen met de vitamines wel goed komen.

En ook hier verandert de kleur van de doppen van de popjes wel, dat heeft te maken met de hormonen. Pas als de dop langdurig wittig blijft dan kan het een vitamine probleem zijn. Maar ik zie dat dat al eerder geschreven is.

Goed dat je wel even informeert bij een vogelarts.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Miky1982

Net terug van de dierenarts (een vogeldierenarts dit keer) en ook hij geeft als oorzaak een vitamine-tekort. Wat er dan volgens hem gebeurt is dat de 'huid' van het neusdopje harder wordt en verkleurd (soort van eelt, zo zei hij)

Heb nu ander voer gekregen, Allprem parakeet food, en daarmee het met een aantal weken weer goed moeten komen. En verder moeten we het neusdopje gaan insmeren met vaseline om het wat soepel te houden.

Al met al nog niet heel erg, maar wel goed dat we even langs waren gekomen. Vitamine tekort kan tzt gaan werken op slijmbeurzen en luchtwegen van een parkietje, aldus de arts.

Iedereen thanx voor de reacties.

Groeten

Mars

Is dat een zaadmengsel of zijn het pellets? Als ik google vind ik helemaal niets...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Ik heb 1 linkje gevonden... http://www.jolleyfeathers.com/allprem.html 
Er staat in dat het pellets zijn.

Mars

#10
Dan zul je je even flink in moeten lezen op pellets. Even de zoekfunctie gebruiken. Een parkietje op pellets overzetten gaat niet altijd erg gemakkelijk, dus je kunt je beter even goed voorbereiden.

Of eet je parkiet er al van?

Er zijn op dit forum meerdere mensen die hun parkieten pellets geven, waar ik er eentje van ben, dus eventuele vragen nadat je de zoekfunctie gebruikt heb, kun je altijd stellen.

groeten Marcia

PS: leuke speeltjes op die site, wel een beetje erg duur ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Jaaa ik denk al, heb de naam eerder gehoord. Het zijn de Scenic pellets. Die schrijft Bastiaansen vaker voor ;)

inderdaad even heel goed inlezen voor je gaat overstappen