Achter gesloten deuren

Gestart door Parkieten-Freak, januari 03, 2008, 21:18:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Lieve forumleden,

Ten eerste wil ik jullie allemaal en heel goed, gezond en gelukkig 2008 toewensen.
De meeste van jullie zullen samen met familie en vrienden terugkijken op fijne en gezellige feestdagen.

Helaas is niet iedereen in de gelegenheid om met de feestdagen te doen of te laten wat wat hij of zij wil. Denk maar aan mensen die in het ziekenhuis liggen of aan mensen die in de gevangenis zitten. Voor hen weegt het gemis van gezellig samenzijn met familie en vrienden juist extra zwaar.
Stel je voor, je zult daar maar zitten als gedetineerde, moederziel alleen in je cel.

In ons land hebben we een redelijk goed rechtssysteem, althans dat dacht ik. Vergeleken met een aantal landen is het hier uiteraard zo slecht nog niet, maar ook ons rechtssysteem faalt en niet zo’n beetje ook.
Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet de Puttense Moordzaak, waarbij twee verdachten jarenlang ten onrechte in de gevangenis doorgebracht hebben alvorens vrijgesproken te worden, na bemoeienis van Peter R. de Vries?
Zo zijn er nog meer rechtszaken die inhoudelijk heel veel te wensen over laten.
De rechtzaak rond Lucia de B. is hier een voorbeeld van.
Lucia de B. is een Haagse (ex)verpleegkundige die in 2004 is veroordeeld is voor 7 moorden op een aantal patiënten en 3 pogingen tot moord.
Een ronduit verbijsterend vonnis wanneer de argumentatie van justitie tegen het licht wordt gehouden: er blijkt namelijk geen enkel hard bewijs te bestaan. Er zijn geen getuigen of belastende materialen. Lucia is nooit op iets verdachts betrapt. Er zijn bij haar nooit de gifstoffen gevonden waar de moorden mee zóuden zijn gepleegd. Evenmin had zij een motief.
Verpleeghuisarts Metta de Noo heeft samen met wetenschapsfilosoof Ton Derksen alle “slachtoffers” van Lucia onder de loep genomen. In zeker acht gevallen dragen ze zaken aan die naar hun mening in de rechtszaal niet (voldoende) aan de orde zijn gekomen, of die volgens hen verkeerd zijn geïnterpreteerd. Verder stellen ze dat de rechters van het hof uit vooringenomenheid alles zodanig hebben geconstrueerd hebben dat Lucia wel als schuldige uit de bus moest komen. Kortom: deze hele zaak “stinkt”, en niet zo’n beetje ook.
Een groep van meer dan 850 wetenschappers wil dat de strafzaak tegen de Haagse verpleegkundige Lucia de B. wordt heropend, maar zover is het nog niet.
Het is dan ook diep triest dat deze vrouw anno 2008 nog steeds moet wachten op een nieuw proces.

Waarom schrijf ik dit alles hier op het forum?
Wel, tijdens een van mijn surftochten kwam ik min of meer bij toeval terecht op een website die gemaakt is op initiatief van “Comité Lucia”. De leden van dit comité zijn op zoek naar gerechtigheid en zetten zich in voor Lucia de B.
Op de website las ik o.a. de volgende tekst:

"Het is verbijsterend om te lezen hoe mensen die noch de feiten kennen, noch de personen in kwestie kennen een blinde haat hebben ontwikkeld tegen Lucia en haar zelfs haar parkietje in de gevangenis misgunnen".

Op een zwarte dag in 2006 is Lucia de B. getroffen door een hersenbloeding. Ze heeft daar blijvend letsel aan overgehouden. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, misgunnen mensen zonder enige kennis van zaken haar ook nog het enige gezelschap wat ze heeft: een grasparkietje.
Wij grasparkietenliefhebbers weten als geen ander hoe belangrijk een vogeltje voor iemand kan zijn.
Wij weten als geen ander hoe deze kleurige, intelligente vogeltjes je leven kunnen verrijken met hun malle capriolen.
Recentelijk heb ik een e-mail gestuurd aan Metta de Noo en heb gevraagd of Lucia op dit moment een parkietje heeft. Ik kreeg een bijzonder vriendelijke e-mail terug en volgens Metta heeft zij op dit moment een vogeltje.

Nu heeft het beheer van dit forum het stoute plan opgevat om als “mede-parkietenliefhebbers” iets voor Lucia te gaan doen. Dit kunnen we niet alleen, daar hebben we jullie hulp bij nodig.
We zouden om te beginnen haar allemaal een kaartje kunnen sturen of een briefje kunnen schrijven waarin we wat vertellen over onze vogel(s). Doe er gerust een foto van je gevleugelde vriend of vriendin bij. Wellicht willen onze jeugdige leden een mooie tekening voor haar maken op A4 formaat!
Misschien wil je zelfs een speeltje voor haar vogeltje opsturen naar de gevangenis? Dat kan ook, maar ik stel voor dat we daar nog even mee wachten.
Niet alles mag opgestuurd worden, er gelden regels.
Ik zal eerst een brief aan Lucia schrijven, en vragen of ze graag wat speelgoed wil hebben. Het kan namelijk best zijn dat ze in de gevangeniswinkel ook speeltjes verkopen omdat er meerdere gevangenen zijn die een grasparkietje hebben.
Ook moeten jullie er rekening mee houden dat alle post opengemaakt en gelezen wordt voordat de gevangenen deze ontvangen.

Lieve medeforummers,
Meestal vraag ik jullie steun voor vogels in nood.
Vandaag vraag ik jullie om een mogelijk onschuldige vrouw te steunen die al jaren haar dagen slijt in de gevangenis en die net als wij van grasparkieten houdt.
Vele mensen zijn jullie in steunbetuiging voorgegaan, waaronder bekende Nederlanders zoals schrijver (en bioloog) Maarten ’t Hart.

Stuur een kaartje naar Lucia de B. Een kleine blijk van medeleven kan de zwartheid van haar leven wat verlichten.
Vergeet niet om ook je eigen naam en adres op de kaart (of in de brief) te vermelden, want wie weet…...misschien wil Lucia jou wel terugschrijven!

Gevangeniswezen
Locatie Nieuwersluis
t.a.v. Lucia de B.
Postadres: postbus 1328
3430 BH Nieuwegein


Wie meer informatie wil lezen over de zaak Lucia de B:

Website over Lucia de B.
Artikel NRC: stel Lucia in vrijheid
Wereldomroep: heropening zaak Lucia de B. bepleit
Vrij Nederland: Dossier Lucia de B.
www.sync.nl


Rianntjee

daar wil ik wel aan meedoen  :) alleen zo zielig dat ze een onschuldig iemand in de gevangenis laten belanden.. belachelijk gewoon

Parkieten-Freak

Heel fijn Rianntjee dat je ook je steun wilt betuigen!
Ik ga dadelijk ook een mooie kaart kopen voor Lucia  :)


Parkieten-Freak

Zijn er nog leden die deze kaartenaktie willen steunen?


Safrena

Yep ook via hier word een kaartje verstuurd

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Zojuist ben ik teruggekomen van vakantie, en er zat een mooie kaart van Lucia tussen de post!
Lucia schrijft dat ze twee grasparkietjes heeft, Piepje en Miepje.
Piepje is een mannetje en is heel erg tam. Sinds 2 maanden hebben Piepje en Lucia gezelschap van een popje: Miepje. ;D



Idske

Wat ontzettend stom van me dat ik dit nu pas lees!  :o  Inderdaad kunnen wij als liefhebbers ons ontzettend goed voorstellen wat een parkietje voor je kan betekenen.

Ik ga hier zeker mee bezig.

Groet Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

Dat vind ik heel lief van je Idske. :)



Parkieten-Freak

Goed nieuws mensen!

Strafonderbreking voor Lucia de B.


Nieuwsbericht | 02-04-2008

De procureur-generaal bij de Hoge Raad heeft naar aanleiding van het rapport van de Commissie Evaluatie Afgesloten Strafzaken van 19 oktober 2007 op een specifiek onderdeel van de strafzaak tegen Lucia de B. nader onderzoek ingesteld.

Gegeven het advies van het College van procureurs-generaal heeft de Staatssecretaris van Justitie besloten om aan Lucia de B. met ingang van 2 april 2008 ambtshalve strafonderbreking te verlenen voor een periode van drie maanden. Na afloop van deze termijn zal worden bezien of aanleiding bestaat voor verlenging.

Lucia de B. is op 13 juli 2006 door het Gerechtshof Amsterdam veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.
Meer informatie


Ingrid


hillie

Ik hoorde het op de radio.

Parkieten-Freak

Ik ben benieuwd of Lucia haar parkietjes mee naar huis heeft mogen nemen.
In elk geval krijgt Lucia nog een exemplaar van het "Dagboek van een jonge grasparkiet". Ik moet nog even uizoeken waar ik het naartoe kan sturen, maar dat komt goed!  ;D ;D


Safrena

Hey Anneke

Dat is super goed nieuws zeg  ;D
Ik denk wel dat ze haar parkietje mee naar huis heeft mogen nemen, zou het al gek vinden mocht dit niet zo zijn  ;)

Ze zal super blij zijn het mhet mooie boek dat ze nog van jou mag ontvangen


Vele groetjes

Parkieten-Freak

Ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar Metta de Noo en haar namens de forumleden van harte gefeliciteerd.
Mede dankzij de inspanningen en inzet van deze mevrouw de Noo (ze was zojuist op de televisie) is het zover gekomen.   ;D


Chicowen

Voor de geïnteresseerden is er vanavond een programma over Lucia de B.
Het programma heet:
Profiel: Lucia de B en het komt op nederland 2 van 20:50-21:25u.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Idske

Citaat van: Parkieten-Freak op april 02, 2008, 16:37:05
Ik ben benieuwd of Lucia haar parkietjes mee naar huis heeft mogen nemen.
In elk geval krijgt Lucia nog een exemplaar van het "Dagboek van een jonge grasparkiet". Ik moet nog even uizoeken waar ik het naartoe kan sturen, maar dat komt goed!  ;D ;D

Is ze nu ook al direct vrij? Dat kan ik namelijk niet helemaal uit de sites begrijpen. Ik moet nog wat sturen!!  :o

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingrid

Yeps, ze is per direct vrijgekomen, vanmorgen al ;).

Idske

Ok bedankt voor je reactie Ingrid!

Stom van me dat ik nog niks gestuurd heb.  :(

Anneke, je gaat wat ik heb begrepen uitzoeken welk adres het boek heengestuurd worden kan worden. Zou je mij svp een pbtje willen sturen met de gegevens als je het gevonden hebt? Ik schaam me diep! :'(

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Idske

Wat een geweldige inzet van die mensen die geloven in haar onschuld!  ;D
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

@ Idske,
Ik ga dat zeker uitzoeken, maar het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat ik een postadres krijg.
Ik denk namelijk niet dat het adres van Lucia openbaar zal zijn. Deze vrouw heeft zo ontzettend veel leed meegemaakt, dat het niet meer dan terecht is dat ze voorlopig helemaal uit de schijnwerpers blijft.
Zodra ik weet waar ik het naartoe kan sturen, laat ik het je weten.

Wat eventueeel ook nog kan: als jullie op de meeting komen, neem dan een kaart voor Lucia mee. Ik zal jullie kaarten samen met het boek opsturen. :)


NaOmi_W

Vanavond gaan ze het bij Peter R. de Vries over haar zaak hebben.
Zo op de reklame hoorde ik ze haar nog wel seriemoordenaar genoemd worden, vraag me dus af of we de conclusie in het programma al kunnen raden. Dus voor degenen die geïnteresseerd zijn, vanavond op de NL'se tv, half 10 op SBS 6

Idske

Hoihoi,

Is er al wat meer bekend over haar nieuwe verblijfadres?

Ik wil nog steeds erg graag een kaartje sturen! Ik kom niet op de meeting, dus kan daar niet ondertekenen!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak

Citaat van: Idske op mei 14, 2008, 21:39:08
Hoihoi,

Is er al wat meer bekend over haar nieuwe verblijfadres?

Ik wil nog steeds erg graag een kaartje sturen! Ik kom niet op de meeting, dus kan daar niet ondertekenen!

Groetjes Idske

Nog niet, maar ik zal volgende week aan Metta de Noo vragen of ze een adres heeft waar ik het naartoe kan sturen.
Als je een kaartje wil sturen Idske, stuur het dan eventueel maar naar mij. Ik zal je desgewenst mijn adres via pb toesturen, laat maar even weten wat je wilt.
Het kaartje kan ik dan bij het boek doen en samen opsturen.  :)