lekkernijen

Gestart door Rianntjee, januari 03, 2008, 17:16:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rianntjee

wat voor lekkernijen geven jullie aan de parkiet??
Ik geef ze weleens appel en mandarijn, maar ze eten er nog niet van. Ze moeten er nog een beetje aan wennen :D

Siempke

Ik geef ze wel is :
[ Heel soms ] een stukje ei, Manderijn, Appel.
En heel soms een klein stukje droog brood  ;)

Deniese

Speedy krijgt manderijn, appel, druif( ook een leuk speeltje om te slopen :P) en natuurlijk trosgierst. ;D

DarkWolf

Aangezien ik zelf héél weinig fruit eten, krijgen mijn parkieten ook héél soms maar een stukje fruit.
De dingen die ze al gewend zijn: mandarijn (dat is blijkbaar Falkor's favoriet), appel, witloof, peer, banaan
Voor de rest geef ik ze eigenlijk niks, amper eens trosgierst (nu meer omdat ik Bartok tam probeer te maken) en snoepstokken krijgen ze 1x in de 3-4 maand. Eigenlijk zou ik ze geen snoepstokken willen geven, maar mijn pa blijft er maar bijkopen ::)

Isis

mijn pietjes krijgen af en toe wat trosgierst, een stukje appel, banaan of wortel

Audrey

Croky krijgt vaak witloof (daar is hij helemaal verzot op), als we sla wassen in de gootsteen gaat hij er op lopen en ervan eten  :-\ geraspte worteltjes en ook appel, mandarijn, druif, banaan eet hij soms. Trosgierst krijgt hij ook, ongeveer 1 keer in 1 à 2 weken een kwart van een streng.
En snoepstokjes krijgt hij ook (afwisselend ei, honing, bosvruchten, sesam&banaan, vijgen,...).
Zelf walg ik echt van gekookte eieren, dus dat heeft hij nog niet gekregen, zal eens vragen aan m'n ma om een stukje te geven  :)

Sonja

Hoi Audrey,

Met snoepstokjes kun je het beste wat voorzichtig zijn.

Ze bevatten veel suiker, en dat kan leiden tot verzuring van de krop, met kroponsteking tot gevolg.

Groetjes, Sonja.

Audrey

Bedankt voor de reactie Sonja!

Er hangt meestal wel een stokje in z'n kooi, maar hij eet er niet superveel van, sinds hij trosgierst heeft verkiest hij dat. Ik zal in het vervolg wat minder zo'n stokjes geven. Bestaan er alternatieven met minder (geen) suiker, Croky houdt er wel van om stukjes los te breken van zo'n stokje en dan gaat hij op de grond zitten knabbelen.
Als je erover nadenkt zouden de fabrikanten van zo'n product er wel mogen op letten dat ze er niet te veel suiker aan toe voegen hé, tenslotte weten zij ook wel dat parkietjes niet veel suiker mogen eten.

Sonja

Hoi Audrey,

Bij deze link kun je lezen welke lekkernijen je aan je parkietje kunt geven:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Van trosgierst mogen parkietjes niet meer dan een halve sliert per week hebben, want er zit veel vet in.

Groetjes, Sonja.

NaOmi_W

Meestal krijgen de mijne, als ik een appel eet, of een stuk ervan of het klokhuis dat ze kaal mogen snoepen. Ook had ik een keer meloen waarvan ik schillen heb gegeven waar nog genoeg vruchtvlees op zat (wel gewassen), en die hebben ze (zonder te moeten wennen) echt HELEMAAL weggepeuzeld!

En zo nu en dan trosgierst, maar ook niet vaak of regelmatig.

Groenten heb ik nog niet echt geprobeerd (niet dat die niet dagelijks gegeten worden), maar zal daar eens wat aandacht aan besteden.

Willemien

Hoi

Mijn parkieten krijgen appel. soms een stukje sla, ook ei !..
Wortel raken ze niet aan ?
Snoepstaven doe ik niet meer .. er zit veel suiker, ze slopen het meer dan ze opeten en ze maken er een puinhoop mee dus zonde van t geld ook..
Ze krijgen extra vital en dat bevat al voldoende..
Zo heel af en toe geef ik ze een stengel trosgierst kunnen ze hun eigen ook leuk mee vermaken..

Wel grappig als mijn zoontje van de p. speelzaál komt zit er vaak nog een stukje appel in z'n trommel en de vogels zie je gewoon kijken 'zou er nog appel voor ons zijn ? en dan zitten ze al te wachten..

Groeten Willemien

Petr@

Tegenwoordig lust Vledder steeds meer gisteren heeft hij heerlijk van een tomaat gesnoept,samen met Mitzi.Witlof zijn ze gek op, snijbonen sperciebonen,brocoli .Appel,peer af en toe een beetje sinaasappel vinden ze soms lekker.Spruitjes vinden ze maar niks(ruikt denk ik niet lekker) ;)

Snoepstafen krijgen ze nooit van mij.Wel af en toe een halve stengel trosgierst.

Sla heb ik nog nooit gegeven las dat ze daar dunne uitwerpselen van krijgen.


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Egel007

Jaco krijgt zo'n twee keer in de week een droog stukje brood of een stukje van een broodje. Zo af en toe (ongeveer 2x in twee weken) krijgt hij wat appel. Ook kreeg hij héél af en toe een snoepstick, maar omdat ik net merkte dat daar inderdaad veel suiker in zit (waar ik nog niet op had gelet), krijgt hij die niet meer. Maar omdat we niet echt zulke fruiteters zijn, krijgt Jaco ook niet zoveel fruit. Het enige wat hij zo'n 1 keer in de maand toevallig krijgt, mocht nog wel eens een stukje mandarijn zijn, maar verder niet zo heel veel extra's. Laten we hem ook eens vollop heerlijke, vitaminvolle lekkernijen geven! ;)
We beginnen er vanavond nog mee.

Jasmin

ik geef ze meestal appel of manderijn. soms ook druiven in de zomer in het badje vinden ze leuk om eruit te vissen en terug te gooien. :D

groetjes jasmin

Audrey

Ik las al verschillende keren dat af en toe een halve spaghettisliert goed is voor een parkietje, en als er hier spaghetti op het menu staat komt Croky er spontaan bijzitten als hij de kans krijgt. Vanavond was het volkorenspirelli met zelfgemaakte saus (enkel versgesneden groentjes en een blik gepelde tomaten) en daar heeft hij een spirellitje, een stukje wortel en een stukje champignon van gehad. Hij heeft het natuurlijk niet allemaal opgegeten, naar de champignon keek hij zelfs niet. Is het erg dat hij er toch wat saus bij gehad heeft? Zoals ik al zei, het was geen saus uit bokaal of zo en er zat ook niks van vlees in.
En dan had ik nog een vraag, een kennis van ons heeft ooit eens de rest van de spaghetti aan haar geit gegeven en die is ontploft, maar mijn oma heeft jaren kippen gehad en die kregen ook resten van vanalles incl spaghetti. Weet iemand hoe het komt dat pasta mag gegeven worden aan vogels maar niet aan geiten (en wss ook zoogdieren in het algemeen denk ik dan).

Caradow

we zijn  hier een grasjes forum en van geiten hebben wij ook geen kaas gegeten.

Je mag je grasje alleen een klein stukje gekookte (zonder zout) pasta geven en gene saus oid. Ook geen groentes uit de saus, aangezien deze gebakken zullen zijn in ene beetje olie...

Audrey

Sorry hoor, ik kon het maar vragen, je weet maar nooit of iemand wél het antwoord weet. Ik ben alleen maar bezorgd over m'n parkietje, ik wil zeker niet dat hem hetzelfde zou overkomen. En de groentjes waren niet gebakken in olie, maar hebben staan sudderen in de gepelde tomaten aangelengd met water.

Ilse*

Hoi Audrey,

Off-topic:
Denk je echt dat een geit zal ontploffen door een beetje spaghetti ??? Als zoogdieren geen spaghetti mogen hebben, mag de mens ook geen spaghetti, want mensen zijn ook zoogdieren ;)

Nu weer on-topic:
Spaghetti bestaat uit ingrediënten die niet schadelijk zijn voor dieren. De saus (ook al is het van tomaten gemaakt) is niet goed voor parkietjes. Het is verwarmd en bovendien zitten er conserveringsmiddelen door heen en andere stofjes (ik neem aan dat het tomaten uit blik waren).

Je kan het gewoon beter niet geven. Geef hem maar een vers stukje groente, in plaats van een stukje groente uit de saus. Verse groente bevat ook nog eens vitamientjes :)

Groetjes, Ilse

Parkieten-Freak

#18
Een geit ontploft door het eten van spaghetti?  Hihihiihih! :P
Zoals Ilse al aangaf, dat kan echt niet.  :D Spaghetti bestaat gewoon uit meel en water. Geiten gaan toch ook niet dood van een sneetje brood?  ;)
Mijn Croky eet ook wel eens een sliertje. Nou heeft Croky wel een opgeblazen ego, maaar eh....hij is niet ontploft hoor! :P
Niks aan de hand! :D


Mars

Ik zou persoonlijk ook geen champignons geven. Champignons groeien op een bodem van mest en zijn schimmels.
Gevoelsmatig, lijkt me dat niet goed.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..