gedrag grasparkiet 2

Gestart door sonjalesley, januari 03, 2008, 13:39:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonjalesley

vorige week heb ik een heleboel tips gekregen i.v.m. het gedrag van mijn grasjes.
Ze begonnen ineens te vechten na een week samen in een nieuwe kooi te hebben gezeten.

We hebben ze een poosje uit elkaar gehad en de dagen daarna ging het heel goed.
Maar vandaag begint het gedonder weer! Mijn man heeft de oudste vogel, Noey, 4 of 5 keer uit de hoofdkooi gehaald en later weer teruggezet. Na de 5e keer ging het nog niet goed en nu staat Noey in de reservekooi in de gang. Nu houd ik ze denk ik even iets langer uit elkaar. Nicky had haar staartveer er bijna scheef aanstaan. Ze is nu even lekker alleen, kan ze even uitrusten.

Misschien dat we Noey vanavond weer terugzetten in de hoofdkooi. Ze moet het denk ik leren dat wat ze doet niet kan.
Ben ik nu goed bezig of kan ik het beter anders aanpakken?

Groetjes Sonjalesley


chrikske

Staat de reserve-kooi naast de hoofdkooi?

Anders zou ik de reserve-kooi met het nieuwe parkietje in naast de hoofdkooi met het oude parkietje in zetten, zo kunnen ze beter aan elkaar wennen en kan je ze binnen een week terug bij elkaar proberen zetten.

(Ikzelf zou noey in de hoofdkooi laten omdat het zijn territorium is)

PS: ik ken niet alles van parkieten dus het kan zijn dat dit een foute methode is maar ik zou het allesinds zo doen.

Mars

Probeer ze wat langer uit elkaar te houden. Zet ze maar naast elkaar, maar laat ze gerust eens twee weken apart in de kooi. Als ze er wel uit mogen is dat prima, maar zodra je de kooi dicht hebt even een tijdje apart.
Dan hebben ze namelijk straks over een paar weken het gevoel dat ze opnieuw de rangorde moeten bepalen. Dat zal niet zonder geruzie gaan, maar hopelijk wat minder hard.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

#3
Ik weet niet hoe groot je kooi is en hoe jij er zelf en de familie over denkt, maar is het een optie om er 2 mannetjes bij te zetten?

Sonjalesley geeft niet aan of
ze twee popjes heeft of een koppeltje
het is niet atlijd een oplossing of een optie
om er andere parkietjes bij te zetten

Safrena

Hey Sonjalesley

Nog een kleine aanvullig bij het berichtje van Marcia  ;)

Als je ze na een tijdje weer samen zet, zorg er dan ook voor dat hun kooi, waar ze samen in gaan, helemaal heringericht word
Soms kunnen parkietjes nogal bazig zijn, wat betreft hun spulletjes

Als je de kooi herinricht is het voor allebei weer nieuw, en moeten ze allebei lekker wennen aan de nieuwe inrichting, vaak helpt dit ook een beetje om ruzie te voorkomen

Vele groetjes

Caradow

Citaat van: roha op januari 03, 2008, 15:00:40
Sonjalesley geeft niet aan of
ze twee popjes heeft of een koppeltje
het is niet atlijd een oplossing of een optie
om er andere parkietjes bij te zetten


In  een ander topic geeft sonja aan dat het 2 meisjes zijn

sonjalesley

de hoofdkooi is een heel nieuwe kooi. Noey en Nicky hadden allebei een aparte kooi, maar een van de kooien is kapot gegaan, dus hebben we een grote nieuwe gekocht en beide parkieten er tegelijk ingezet. Dus is het niet het territorium van Noey, het is helemaal nieuw voor beide.

Na de laatste keer dat Noey uit de kooi is geweest, gaat het redelijk qua vechten en mopperen. Wel krijst Noey nog vreselijk. We gooien een doek over de kooi, omdat het anders niet te harden is. Nicky is hier natuurlijk wel ook de dupe van, maar ik krijg gewoon hoofdpijn van de vogels. Zodra Noey weer rustig is, haal ik de doek weer van de kooi af, zodat ze hopelijk het inzicht krijgt dat als ze te druk is er een consequentie aan vast zit.

Ben ik nu redelijk goed bezig.

Ik heb de laatste keer dat Noey uit de kooi was, wel de kooi opnieuw ingericht.
Dit vinden beide vogeltjes wel heel leuk, ze ontdekken alles op nieuw.

Lieve groetjes Sonjalesley