Keuken. pleaszz help me

Gestart door ozcan, december 10, 2007, 21:07:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ozcan

Hallo mensen.
ik heb heel veel grasparkietjes gehad maar om het ( grof ) te zeggen leven ze niet zo lang.
wij hebben een open keuken en ik vroeg me af of het daar zou aan liggen, dat me parkietjes niet zo lang leveN
AUB help me ik heb jullie hulp echt nodig

Caradow

Ik zou gewoon eens heel goed kijken naar de algehele verzorging, voeding en huisvesting.
De keuken KAN een probleem zijn bij slechte ventilatie, vaak dingen aan laten branden en het veevuldig oververhitten van teflonpannen.
Maar eerlijk gezegt zou ik in eerste instantie denken aan ene algeheel verzorgingsprobleem dan specifiek de keuken.

ibi

Welkom op het forum :)

Het kan inderdaad. aan de open keuken liggen, maar ook nog aan veel andere redenen.
Waaraan zijn je andere vogels gestorven?
Hoeveel heb je er eigenlijk gehad?
Hadden ze geen ziekteverschijnselen?
Waar staat je parkiet?

groetjes

ozcan

#3
Maar ik ben nou bang om een parkiet te kopen.
ik ben bang dat die dan ook dood gaat.
ik weet echt niet meer wat ik moet doen
en ik wil echt heel graag een parkiet verzorgen , want mijn nicht heeft er een en die praat echt net als een papegaai
echt toen ik die parkiet zag zij ik tegen mezelf van: "ja, die moet ik goed verzorgen!"
Ik wil op dat moment weer een parkietje hebben, maar ja nu denk ik "hmmm dadelijk gaat die vogel ook dood" ??? ???
Meer raad AuB want ik ben vandaag naar de dierenwinkel gegaan en de verkoper vertelde mij dat het helemaal niets met het keuken heeft te maken.
Iemand anders zegt weer van wel, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.

IBI wat jij zei :
Waaraan zijn je andere vogels gestorven?
Hoeveel heb je er eigenlijk gehad?
Hadden ze geen ziekteverschijnselen?
Waar staat je parkiet?

Ik heb eerst heel veel gelezen op internet en zo.
1. Mijn andere vogels zijn ook door bepaalde dingen gestorven waar ik helemaal van niks weet (opeens)
2. Een stuk of zes
3. Dat weet ik niet
4. Mijn parkiet staat op een hoekje gehangen mooie plekje voor een parkiet

Parkieten-Freak

Een open keuken kan een oorzaak zijn, maar dat hoeft niet.
Zelf heb ik ook een open keuken, maar ik zorg wel voor voldoende ventilatie en de parkiet staat vrij ver van de kookplaat af.
Pas wel op met Teflon pannen ( dat zijn "anti-aanbak" pannen). Oververhit Teflon geeft giftige dampen af en vogels kunnen daar aan sterven.

Toch denk ook ik dat verzorging/voeding een veel grotere rol speelt.
Wellicht wil je ons eens vertellen hoe jij je vogeltjes verzorgt, en wat je ze te eten geeft?
Misschien kunnen we achterhalen waar het aan ligt dat jouw vogeltjes zo snel overlijden.


ozcan

Jha ik vertel wel hoe ik mijn parkietjes verzorg.
Ik ga dus eerst naar school en dan kom ik zo snel mogenlijk terug ik praat eerst met me parkietje
en dan kijk ik of hij op me vinger enz. komt. ik geef hem ete als hij op me hand is gwn wat je een vogel moet geve
ik verschoon 1 x per week zijn kooi. ik doe water elke dag verschonen. ja ik denk dat ik me parkietjes echt genoeg aandagt geef.
natuurlijk kan het altijd beter he maar ja school enzoo. 

en ik denk dat het ook aan mij broertjes kan lichen ik denk als me broertjes eerder thuis zijn dat zij aan de parkietje zitten
maarjhaa daar kom ik nog wel achter :P :D

Parkieten-Freak

Ik heb nog enkele vragen:
Wat eten jouw parkietjes dan zoal? Hebben ze voer in de kooi of krijgen ze alleen iets als ze op je hand komen te zitten? Wat voor soort voer geef je?
Waarom denk je dat je broertjes mogelijk iets met de dood van je parkietjes te maken zouden kunnen hebben?


ozcan

#7
--------------------------------------------------------------------------------
CiteerIk heb nog enkele vragen:
Wat eten jouw parkietjes dan zoal? Hebben ze voer in de kooi of krijgen ze alleen iets als ze op je hand komen te zitten? Wat voor soort voer geef je?
Waarom denk je dat je broertjes mogelijk iets met de dood van je parkietjes te maken zouden kunnen hebben?

HELE GOEIEN VRAGEN VAN JOU ;D
hier heb je het antwoord

Mij parkietjes aten gewoon  van die stokjes vonden ze heerlijk
gewoon voer in die bakjes die bruine kleine dingetjes zal ik maar zegge.:P

komen we aan op me broertjes : ja je weet sommige broertjes zij heel druk ( NET ALS DIE VAN MIJ) 
als ze thuis komen gaan ze meteen naar het kooi van het vogel en doen meteen de hand in het kooi enz.
en daar schrikt de parkiet wel van en darom dacht ik dat dat er ook wel iets te maken zou kan hebben.
quotes geplaatst,
PF

Mars

#8
Als je weer een parkietje neemt zul je voor een aantal dingen moeten zorgen:

- je moet een goede kwaliteit zaadmengsel geven als XtraVital, daarvan moet je niet te veel geven: ongeveer een dikke eetlepel per dag in het bakje. Zo gaat hij alle zaadjes eten en dat is gezond.
- geef hem liever geen snoepstokken, een keertje per jaar is prima, maar zaadjes uit het bakje moet de hoofdvoeding zijn, die stokjes zit heel veel suiker in en dat is niet goed,
- geef elke dag vers water, je kunt het aanzuren met appelazijn (zoekfunctie),
- leer hem groente en fruit eten en geef dat elke dag a twee dagen een beetje.
- Verschoon de kooi twee keer per week, niet maar 1 keertje: ook de bak daarbij schoonmaken.

En dan je broertjes: ze mogen niet aan de kooi zonder dat jij er bij bent. Diertjes zijn geen speelgoed, leg ze dat goed uit en geef aan dat dieren zo ongelukkig kunnen worden van drukke kinderen die teveel willen dat ze er van dood gaan.

En dan nog iets: niet ieder parkietje wordt heel erg tam, maar weinig parkietjes leren praten en sommige parkietjes worden heel erg verdrietig van alleen zijn, zo erg dat ze bijvoorbeeld slecht eten en spelen.

Het is voor een parkiet goed om een ruime kooi te hebben (die daardoor meestal niet zo goed op te hangen is), met horizontale spijlen, houten stokken, speelgoed en de kooi kan het beste op ooghoogte van mensen staan (dus niet boven mensen).

Daarnaast kun je door geod te kijken herkennen dat het niet goed gaat met je parkietje: hij is stil, ineens heel erg tam, zit bol of heeft dunne ontlasting. Dan kun je er mee naar een dierenarts of liever nog een vogelarts.

Lees deze site eens heel goed door, volg de berichten eens een maand, gebruik de zoekfunctie en stel gerust vragen waar je het antwoord niet op kunt vinden. Dat is misschien een goed idee, voor je een nieuw parkietje neemt.

Ook ben ik nieuwsgierig hoe lang je andere parkieten hebben geleefd en of ze allemaal alleen waren of bijvoorbeeld in koppeltjes en of ze dan kort na elkaar dood zijn gegaan. Dat is wel belangrijk om te weten (bijvoorbeeld besmettelijke ziekte, of toch problemen met Teflon?)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ozcan

#9
CiteerOok ben ik nieuwsgierig hoe lang je andere parkieten hebben geleefd en of ze allemaal alleen waren of bijvoorbeeld in koppeltjes en of ze dan kort na elkaar dood zijn gegaan. Dat is wel belangrijk om te weten (bijvoorbeeld besmettelijke ziekte, of toch problemen met Teflon?)

Groeten Marcia: 

Hallo marcia  ik wil graag antwoord geven.  :P

zoals ik als zij heb ik er best wel veel gehad

Ik zal 2 dingen zeggen die het langste hebben geleefd en het kortste

kortse die geleefd was was : 2 weken :(
Langste was : half jaar.

quotes verduidelijkt.
Gr PF


Groetjes Ozcan  ;D

Tjipie lover

dat is toch wel alle keren erg kort he!!
Als je bekijkt hoe oud een parkietje zou kunnen worden.
dan moet er toch iets mis zijn dat kan niet anders, maar nu nog de oorzaak vinden.
En als je toch weer es een parkiet neemt dan zowieso goed de kooi ontsmetten met Dettol heb ik gelezen is dat het beste!!

groeten Ank.

Parkieten-Freak

Citaat van: ozcan op december 11, 2007, 20:56:52
zoals ik als zei:ik heb er best wel veel gehad

Ik zal 2 dingen zeggen die het langste hebben geleefd en het kortste

kortste die geleefd was was : 2 weken :(
Langste was : half jaar.

Groetjes Ozcan  ;D

En waaraan zijn ze gestorven denk je?


ozcan

#12
Mensen ik heb het ( onderdeel verzorging) van parkiet is heel goed doorgekeken

en deze stukje was heel belangrijk

Indien u besluit om grasparkieten binnenshuis te gaan houden, kunt u de vogels het beste in de huiskamer plaatsen. Plaats een vogelkooi nooit in de keuken. Aan het gebruik van TeflonĀ® (of soortgelijke) keukenatrributen kleven voor vogels ernstige gevaren. Daarnaast zijn bak- en braaddampen slecht voor de gezondheid uw parkiet.

en daar ging het mij om ik geef wel even soort een uitleg hoe mij huis er uit ziet

je komt binnen en je hebt eerst het gang je gaat recht de deur in daar heb je woon kamer.
je kijkt dus recht tegen de muur. en nu moet je denken omdraaien en dan heb je wat ik zeg je gaat links en daar meteen heb je de keuken.
endus we hebben eigenlijk bende maar 1 deur.

beetje ingewikkeld verteld maarjhaa:P

Ciauooow 8) 8) 8)

Tekstkleur aangepast. Gr. Ingrid

Caradow

een open keuken heet dat....

Maar zolang er tijdens het koken goed geventileerd word, zou het niet zo zijn dat je vogels hier zo snel aan overlijden. Denk je dat dat wel de oorzaak is, dan dus GEEN nieuwe vogel nemen... (ook geen andere vogel, daarvoor geld hetzelfde)


Mars

Ik heb zelf ook een open keuken en de vogels zitten ongeveer 5 meter van het fornuis. Hoewel ik het graag anders zou zien, bak ik toch twee keer per week met pannen met anti-aanbaklaag. Het is wel heel belangrijk om geen beschadigde pannen te hebben en de pannen niet te heet te laten worden, dus snel olie of vet er in, bijvoorbeeld.

Ik heb zelf zo'n vermoeden dat dit niet de oorzaak is van de sterfte van jouw vogels: dan zou je duidelijk tijdens het bakken of meteen daarna dode vogels onder in je kooi moeten hebben, als ik de verschillende onderzoeken goed begrijp.

Een vogel die binnen twee weken dood is, heeft vaak al iets onder de leden als hij bij de dierenwinkel of kweker vandaan komt. Waarschijnlijk was hij erg rustig, at weinig of juist veel speelde niet enz. Daaraan kun je zieke vogels herkennen.

Het lijkt er op dat je misschien een ziekte in je kooi of huis hebt gehad en niet goed ontsmet hebt. Maar ook kan slechte voeding, ik lees bijvoorbeeld eerder iets over het onbeperkt eten van 'snoepstokken' heel duidelijk invloed hebben. Ik heb dat zelf helaas in vier weken tijd meegemaakt toen een 'kennis' van mij twee parkietjes kocht en ze vier weken op 'snoepgoed' heeft laten leven, kreeg ik ze daarna behoorlijk verzwakt van haar. Eentje heeft dit uiteindelijk niet overleeft. Zou dat ook in jouw geval een oorzaak kunnen zijn? Dat er teveel gesnoept werd en te weinig zaadjes gegeten werden uit het zaadbakje (die waarschijnlijk ook nog helemaal vol zat, waardoor ze alleen de lekkere zaadjes hoeven te eten?)

Probeer eens los van de keuken te denken: hoe was het gedrag van je parkieten, waren ze stil, speelden ze wel of niet goed, zaten ze bollig. En wat voor eten aten ze voornamelijk?


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..