Kokend water

Gestart door ibi, december 08, 2007, 17:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Hallo

amore is sinds vandaag tuitam.
en dan dat is me gelukt zonder er moeite voor te doen.
maar vandaag was mijn moeder aan het koken , en ineenkeer vloog amore weg en belande recht in kokend water  :o
Ik schrok me dood maar ze kwam er al uit.
alleen haar onderkant kwam, en nu is een stukje van haar veren aan de onderkant een beetje zwart achtig.
Wat kan ik hier aan doen, en wat zijn de gevolgen.
Ik heb haar een klein beetje besproeid met koud water, en haar buikje ook.

Maar gaat dit vanzelf over?
Ik zal morgen  kijken als haar verenpak er al mooi uitziet

Ik houd jullie op de hoogte

groetjes

Ingsu

Alleen haar staartveren kwamen in het water? Of ook een deel van haar onderlijf?
Ik zou sowieso [zo snel mogelijk] een vogelarts opbellen, even overleggen, en mocht het nodig zijn, zeker langsgaan!!!!

ibi

haar staart veren zijn al opgedroogd en zitten alweer netjes :)

roha

Oei, dat is schrikken  :o
Heeft je parkietje geen last aan de pootjes, of het buikje, want het klinkt vreselijk.
De veren zijn zwart, omdat ze nat zijn, als dat droog is dan heeft het weer de gewone kleur.
Maar ik maak me zorgen, of ze niet iets verbrand heeft, want kokend water is niet fijn.
Ik denk ook dat het verstandig is om de vogelarts er even naar te laten kijken.

ibi

#4
Dat zwarte bij har buikje is ook al weg :)
Maar in de avond droogt ze toch moeilijk op?
ze is nog een beetje nat aan de onderkant.

Ze zit nu een beetje met open veren  :)
Ze lijkt er denk ik geen last van te hebben.

roha

Met open veren, bedoel je de vleugeltjes van haar lichaam af?

Ingsu

Stel dat er wel iets verbrand is, dan zie je dat neem ik aan niet gelijk, omdat er veertjes over de huid heenzitten.

ibi

Neej

Ik bedoel gewoon de veren een beetje open
geen strak veren pak.
De vleugels zitten gewoon normaal :)

ibi

Citaat van: Ingsu op december 08, 2007, 18:10:52
Stel dat er wel iets verbrand is, dan zie je dat neem ik aan niet gelijk, omdat er veertjes over de huid heenzitten.

Ik zie het morgen want nu is het een beetje donker
Morgen zal ze wel opgedroogd zijn en zal ik kijken als er iets aan de hand is

Caradow

De veren zou ik me het minst zorgen over maken..

De pootjes en het lijfje zijn belangrijker.

Bij een verbranding, dus ook wanneer een vogeltje in heet water terecht komt, is het van belang om het beestje in ieder geval minstens 10 minuten onder de lauwe (dus niet koude!) kraan te houden om de eventuele verbrandingen te koelen. Dit doe je gelijk na het ongeluk, om erger te voorkomen. De huid ne de pootjes zijn erg gevoelig en zeker de pootjes zijn  erg kwetsbaar omdat daar geen beschermend verenkleed overheen zit. Hopelijk heb je geluk gehad, maar ik zou zeker de pootjes eens heel goed nakijken (liever nog, na LATEN kijken) want brandwonden kunnne ongeneeslijke schade aanrichten, zelfs als het nu allemaal mee lijkt te vallen. zeker als er niet goed gekoeld is, verspreid de warmte/hitte zich verder naar binnen...

Nog een andere wijze les uit dir vehraal: LAAT JE VOGEL NIET LOSVLIEGEN TIJDENS HET KOKEN!

Ingsu

In ieder geval succes ermee en sterkte voor je vogeltje!
Ik hoop dat ze gewoon in orde is [op wellicht wat schrik na ;)]

ibi

Ik heb net nog eens gevoeld aan haar buikje, maar daar had ze geen last van.
ik hoop zeker niet dat ze brandwonden heeft opgelopen...:(
Hoe kan je zien of er brandwonden zijn , en heeft iemand hier misschien foto's van?

Caradow

Je kan beter kijken of haar pootjes er goed uit zien, zie zijn tenslotte veel kwetsbaarder en onbeschermd..

Maar goed, het lijkt erop dat je geluk hebt gehad, ik hoop dat je in het vervolg voorzichtiger zult zijn ;)


ibi

Ik zal zeker voorzichtig zijn.

Maar het komt ook omdat amore heel kort kan vliegen :(
Ze daalt heel snel.
Misschien dat ze daarom ook ineenkeer tam is .
Morgen zal ik kijken naar de pootjes als er iets raars te zien is


PS: iemand nog foto's van brandwonden op de pootjes?

roha

Ik zou toch maar zo snel mogelijk bij een vogelarts langs gaan.
Het plotseling tam zijn en snel dalen van je parkiet kunnen symptonen zijn van ziek zijn.
Kan de va direct de pootjes nakijken

Caradow

Ibi..

Als er brandwonden op de pootjes zitten, moeten deze vandaag nog behandeld worden...  hoe langer je daarmee zou wachten, hoe erger dat het word...

Fotos van brandwonden lijken mij niet geschikt om hier te plaatsen, als je perse brandwonden wilt zien, zul je daar zelf even op moeten googelen.

Ingsu

Brandwonden [zelfs lichte] zullen toch altijd wel te herkennen zijn? Je weet immers wat er gebeurd is en elke verandering van je diertje nu zal zeer waarschijnlijk hierdoor komen.

ibi

Ik wil amore nu even niet lastig vallen.
Ze is vast geschrokken.

Ik weet niet hoe brandwonden eruit ziet en kan ook niks op google vinden!..
..

Ingrid

 ??? Een parkietje wat echt in kokend water is beland, zal meer dan alleen maar geschrokken zijn  ???
En Amore even niet lastig vallen? Dit is een zorgwekkende situatie en die lijk jij in mijn ogen te onderschatten. Als Amore echt met kokend water in aanraking is geweest, dan heeft ze medische zorg nodig, niet morgen maar nu.

ibi

En hoe moet ik amore nu behandelen dan>?

roha


Caradow

Er is nu al meermalen aangegeven dat je in de aktie moet komen en een VA moet bezoeken...

JIJ moet Amore niet behandelen, jij bent geen arts...

Ik vind eerlijk gezegt dat dit allemaal te lang duurt... ik had binnen 15 minuten (na het koelen) nadat het gebeurt was al minstens een telefoontje naar een VA gepleegd om advies te vragen...

Het is nu bijna 3 uur later en nog steeds is er niets gebeurt...
In geval van ongelukken zoals vanavond, is het hoofdzaak om contact te zoeken met een arts. Een forum kan je dan echt niet helpen...
Heb je zelf wel eens kokend water over je heen gehad?? Of je aan een pan of strijkijzer gebrand?


Milo-Pixel

Citaat van: Caradow op december 08, 2007, 20:12:43
Heb je zelf wel eens kokend water over je heen gehad?? Of je aan een pan of strijkijzer gebrand?

en wij hebben zelfs nog een veel dikkere huid die veel meer kan hebben, zo'n parkietje, met zo'n dun huidje is zo kwetsbaar.. bij ons doet het zeer als zoiets gebeurd, moet je nagaan bij een parkietje. Hoop dat je naar een VA gaat ibi, en dat je daar ook niet te lang mee wacht!!

Ilse*

Hoe is het nu met Amore?

En ben je intussen al bij de VA geweest?

smartie

Hoe jong je ook bent, ik denk echt dat je veel te makkelijk denkt over de gezondheid en het welzijn van je parkiet!  :o

Als je parkiet in een pan kokend water gevlogen is is het noodzaak om eerst met lauw water te koelen, net als bij mensen minstens 10 minuten. Terwijl je dat doet kan je iemand anders opdracht geven om vast de dierenarts te bellen. Ik zou alles vergeten zijn, al had ik een afspraak met de koningin! Aan de telefoon had ik dan al doorgegeven dat ik in 10-15 minuten bij de dierenarts zou zijn. Echt wel dat die mijn lieverd even ging nakijken. Ik zou bijna denken dat dit een puur uit de duim gezogen bericht is omdat je net zoals Caradow al opmerkte geen actie onderneemt. Je vraagt advies, je krijgt het maar waarom doe je er dan niks mee? Ik hoop voor Amore dat de dierenarts inmiddels naar je vogeltje gekeken heeft en dat het met een sisser afloopt!

roha

Het is nu bijna dinsdagavond, Ibi, hoe is het met Amore?
Heb je je moeder nog weten te ovetuigen dat je met Amore naar de vogelarts moet?
Ben je ondertussen al geweest?

Het is wel fijn dat je ook nog even verteld hoe het is gegaan met Amore.  ;)

Jacko

Ik wil hier even wat persoonlijks aantoevoegen.

Juut van mij heeft dit ook gehad. Alleen dan in de satésaus...
Kwam even naar beneden om te zien hoe 't met het eten stond, met Juut op mijn schouder.
Ze vloog er ook recht in en d'r buikje was erg verbrand. Gelijk gepakt en onder de kraan gezet.
Dag erna was haar stokje volledig bebloed door de wond op haar buik.
Ben een lang tijdje bezig geweest met de wond behandelen met Vaseline, aanrader.
De wond is goed geheeld en gelukkig leeft ze nogsteeds, inmiddels nu 10 maanden.

Een van onze andere parkietjes was bij een soort zelfde geval betrokken, dit keer met de soeppan.
Uitleg is niet nodig denk ik, ze vloog er in, letterlijk er in en is hierdoor ook overleden, helaas.

Groet

Hetty

Wat afschuwelijk! Je kunt beter de vogel niet meer loslaten als je aan het koken bent! Gewoon in het kooitje laten zitten! :(

Jacko

Weet ik hoor  ;)
Dat drong al vrij snel tot me door.

't is onderhand al weer een tijdje terug maar heb d'r zeker van geleerd

groet

Sonja

Wat een akelige gebeurtenis Jacko.... :o :(

Je zult voortaan vast wel beter oppassen.

Bij deze is dit onderwerp wel afgerond, en kan er een slotje op. ;)

Groetjes, Sonja.