Trosgierst geven

Gestart door juul de parkietfreak, december 07, 2007, 19:46:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

juul de parkietfreak

Hallo,
Ik heb net een nieuwe parkiet. Hij is erg jong en best bang soms. Hij ging een keer op mijn vinger zitten, dus ik wilde hem belonen met trosgierst, maar hij at het niet. ???
Weten jullie wat ik moet doen om hem het wel te laten eten? Ik weet niet wat ik moet doen... :-[

Tekstkleur aangepast, dat leest prettiger... ;)
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Juul,

Welkom op het forum. :)

Je parkietje moet nog helemaal wennen, trosgierst kent hij waarschijnlijk nog niet, dus het duurt eventjes voordat hij ervan gaat eten. ;)

Het allerbeste wat je kunt doen, is in de eerste plaats geduld hebben.

Tam maken kost behoorlijk wat tijd, soms weken, vaak ook nog langer.
Je parkietje is niet gewend aan je hand, niet aan de trosgierst, dus dat is dubbel vreemd voor hem. Je kunt eens een stukje trosgierst in de kooi hangen, bij zijn favoriete zitplaatsje en dan kijken wat hij ermee doet.

Heeft hij eenmaal ontdekt hoe lekker het is (niet alle parkietjes vinden het overigens even lekker, hoewel de meeste wel), kun je het nog eens proberen om hem trosgierst uit je hand te laten eten.

Er is al veel over trosgierst geschreven, je kunt er meer over vinden met de zoekfunctie van het forum:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

En zowel op het forum als op de site kun je ook heel veel info vinden over tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes en plezier met je kleine vriendje!

Groetjes, Sonja.

juul de parkietfreak

Citaat van: Sonja op december 07, 2007, 20:31:15
Hoi Juul,

Welkom op het forum. :)

Je parkietje moet nog helemaal wennen, trosgierst kent hij waarschijnlijk nog niet, dus het duurt eventjes voordat hij ervan gaat eten. ;)

Het allerbeste wat je kunt doen, is in de eerste plaats geduld hebben.

Tam maken kost behoorlijk wat tijd, soms weken, vaak ook nog langer.
Je parkietje is niet gewend aan je hand, niet aan de trosgierst, dus dat is dubbel vreemd voor hem. Je kunt eens een stukje trosgierst in de kooi hangen, bij zijn favoriete zitplaatsje en dan kijken wat hij ermee doet.

Heeft hij eenmaal ontdekt hoe lekker het is (niet alle parkietjes vinden het overigens even lekker, hoewel de meeste wel), kun je het nog eens proberen om hem trosgierst uit je hand te laten eten.

Er is al veel over trosgierst geschreven, je kunt er meer over vinden met de zoekfunctie van het forum:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search

En zowel op het forum als op de site kun je ook heel veel info vinden over tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes en plezier met je kleine vriendje!

Groetjes, Sonja.

THX
Ik snap het, maar ik heb gehoord dat als je het in zijn kooi hangt, hij eraan gewend raakt, en nog meer wil.
Dan word het een gewoonte...
Dat is mij verteld en nu vraag ik me af hoeveel en hoelang ik het erin moet hangen.

Ilse*

Citaat van: juul de parkietfreak op december 07, 2007, 19:46:56
Hallo,
Ik heb net een nieuwe parkiet. Hij is erg jong en best bang soms. Hij ging een keer op mijn vinger zitten, dus ik wilde hem belonen met trosgierst, maar hij at het niet. ???
Weten jullie wat ik moet doen om hem het wel te laten eten? Ik weet niet wat ik moet doen... :-[

Hoi juul,

Je schrijft dat je net een nieuw parkietje hebt en dat hij erg jong is. Hoe oud is je parkietje en hoe lang heb je hem?
Heb je je parkietje wel zelfstandig zaadjes zien eten?

Groetjes, Ilse

juul de parkietfreak

Citaat van: Ilse* op december 07, 2007, 20:53:00
Hoi juul,

Je schrijft dat je net een nieuw parkietje hebt en dat hij erg jong is. Hoe oud is je parkietje en hoe lang heb je hem?
Heb je je parkietje wel zelfstandig zaadjes zien eten?

Groetjes, Ilse

Ik weet niet hoe oud hij is, maar ik heb hem nu 2 dagen :-[ :-[
Hij is volgens mij een paar weken ofzo ???
Hij is erg vrolijk nu al en hij eet zijn zaadjes van Xtraa Vital al goed en zelfstandig... :)

Milo-Pixel

Citaat van: juul de parkietfreak op december 07, 2007, 20:38:36
THX
Ik snap het, maar ik heb gehoord dat als je het in zijn kooi hangt, hij eraan gewend raakt, en nog meer wil.
Dan word het een gewoonte...
Dat is mij verteld en nu vraag ik me af hoeveel en hoelang ik het erin moet hangen.

hoi juul,

misschien dat je het beste een halve sliert trosgierst in de kooi kan hangen en dat er een dagje in laat hangen, heeft hij er nog niet van gegeten, laat het dan nog langer hangen, net zo lang tot hij ervan gegeten heeft. dan zal je parkietje snel weten hoe lekker het is. haal dan de sliert eruit en bied het aan op je hand. hang het nu niet meer in de kooi, wil hij het hebben dan moet hij het uit je hand eten. na een tijdje word de verleiding te groot ;)


maar bovenal, heb geduld! praat lekker met je parkietje, doe niets overhaast. neem de tijd voor hem.

1 parkiet mag trouwens een halve streng trosgierst per week. niet meer, want het zijn echt dikmakers.

groetjes, Marit

DarkWolf

Bartok kende ook geen trosgierst, ik hing 1 trosje in de kooi tot het op was :) Het maximum is een halve slier per week (maar ik persoonlijk geef het zelden)

ani

Birdy had aanvankelijk ook geen interesse in trosgierst,
maar toen hij wat groter en ´ouder´ was lustte hij het
graag. Het heeft mij geholpen hem tam te krijgen.
En zo nu en dan gebruik ik trosgierst nog wel, heel af en
toe hang ik een kleine streng in zijn huis.

De adviezen die je al eerder hebt gekregen, als eerste reactie,
daar ben ik het geheel en al mee eens. Geduldig zijn. Het diertje
is nog jong en klein, heeft nog zoveel te ontdekken. Neem je tijd
en ga met je vogel mee, praat met en tegen de parkiet. Het is
je vogelvriend, benader hem ook op die manier. En bedenk je dat
de parkiet de meest sociale vogel is (of vergis ik mij?).  ::)

juul de parkietfreak

Citaat van: Milo-Pixel op december 07, 2007, 21:54:37
hoi juul,

misschien dat je het beste een halve sliert trosgierst in de kooi kan hangen en dat er een dagje in laat hangen, heeft hij er nog niet van gegeten, laat het dan nog langer hangen, net zo lang tot hij ervan gegeten heeft. dan zal je parkietje snel weten hoe lekker het is. haal dan de sliert eruit en bied het aan op je hand. hang het nu niet meer in de kooi, wil hij het hebben dan moet hij het uit je hand eten. na een tijdje word de verleiding te groot ;)


maar bovenal, heb geduld! praat lekker met je parkietje, doe niets overhaast. neem de tijd voor hem.

1 parkiet mag trouwens een halve streng trosgierst per week. niet meer, want het zijn echt dikmakers.

groetjes, Marit

hij eet het alleen nog niet uit mijn hand, maar veel andere dingen wel ???

DarkWolf

Hij eet wel zaadjes?
Bartok heeft ook nog steeds schrik van een stukje trosgierst, maar zaadjes eet hij wel uit mijn hand. Ik verpulver dan gewoon de trosgierst, zodat enkel de zaadjes op mijn hand liggen en dan komt hij er ook van eten :)

juul de parkietfreak

Citaat van: DarkWolf op januari 19, 2008, 17:40:12
Hij eet wel zaadjes?
Bartok heeft ook nog steeds schrik van een stukje trosgierst, maar zaadjes eet hij wel uit mijn hand. Ik verpulver dan gewoon de trosgierst, zodat enkel de zaadjes op mijn hand liggen en dan komt hij er ook van eten :)
ok ik zal het proberen! ;D