Parkiet door kat gepakt

Gestart door lorrelau, december 06, 2007, 14:29:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lorrelau

gisteravond is mijn parkiet Robin door onze kat gepakt... door hele stomme toevalligheiden. ik heb 'm zo snel mogelijk onderschept en ben tegen 'm gaan praten, en heb 'm daarna in z'n hokje gezet. hij was helemaal de kluts kwijt, werd toen heel stil en ging bol zitten, viel ook steeds in slaap. z'n vrouwtje heb ik apart gezet omdat die 'm lastig viel. een uur later werd ie opeens weer levendig en ging drinken en een beetje eten, 3 hapjes ongeveer... werd toen weer stil en viel weer in slaap. ook deed ie iedere keer z'n rechter vleugeltje omhoog, (hij beweegt ze wel volledig, dus zijn niet gebroken) ik denk dus dat z'n vleugeltje gewoon erg gekneust is, ik heb verder geen enkele verwonding gezien. waarschijnlijk heeft ie dus gewoon rust nodig.
de hele nacht heeft ie op z'n stokje geslapen, en 's ochtens leek hij een stuk actiever. at wat eten uit een bakje dat ik hem voorhield en dronk zelf ook wat. maar meteen daarna wordt ie weer stil en slap, en zit ie weer bol.
vanmiddag moest ik even weg, en heb m'n moeder gevraagd op te letten. en meteen de dierenarts gebeld. (langs komen is nog extra stress, dus heb alles overlegd via de telefoon) ik heb toen meloxidil meegekregen, 2x per dag 1 druppel in de bek. dat is tegen pijn en ontstekingen.
ik hoop dus echt dat dit helpt. want hij is nog lang zichzelf niet. en vanmiddag zat ie ook opeens op de bodem van z'n hok. heb 'm toen op een stokje gezet waar die gelijk op ging slapen. verder heeft ie gepoept, maar dat is erg slap, verder wel gewoon helemaal verteerd, en er zit ook geen bloed bij.
het gekke is dat ie wel wil eten enzo, maar hij heeft de puf er gewoon niet voor. na 3 hapjes vallen z'n oogjes weer dicht, ook voelen z'n pootjes niet zo sterk als normaal als tie op m'n vinger zit.

nou lang verhaal.... maar ik ben echt super bezorgt  :( !!!!
heeft 1 van jullie dit als eens meegemaakt? wat heeft ie precies, gewoon pijn?
komt t goed??  :(

alvast heel erg bedankt!

Topic-titel aangepast.
Groetjes, Sonja.

roha

#1
Ik heb dit nooit meegemaakt, ik heb dan ook geen kat.
Als je echt precies wil weten wat er met jou parkietje aan de hand is, zou ik toch maar langs een vogelarts gaan.
Jij wil zo min mogelijk stress, maar nu je medicijnen in het snaveltje moet toedienen, brengt dat ook al stress met zich mee, dus aan jouw de keus..
Sterkte hoor!

Mars

#2
Ik sluit me helemaal bij Roha aan. Zo snel mogelijk met de vogel naar de dierenarts, liefst een vogelarts.
Ik neem aan dat een dierenarts dat ook zou adviseren: hij kan op afstand nooit zeggen wat er beschadigd is en een grondig onderzoek is daarom van belang.
Dit klinkt gewoon helemaal niet goed... Er moet snel iets gebeuren anders haalt hij het niet.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf bij zo'n soort ongeval meteen een arts geraadpleegd had, desnoods midden in de nacht ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi lorrelau,

Verschrikkelijk dat je parkietje door de kat is gepakt... :'(

Heb je hem al goed warm gezet? Dat zou ik in ieder geval als eerste doen.
En verder zou ik in ieder geval de stokken uit de kooi halen, en alleen zo laag mogelijk een zitstokje bevestigen en wat zachts op de bodem neerleggen zodat hij zich niet kan bezeren, mocht hij van het stokje vallen.

Misschien kun je aan de vogelarts vragen of hij thuis wil komen?

Hier kun je zien hoe je je parkietje het beste warm kunt houden:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php

Zoals al gezegd is, kijk het niet langer aan, want zoals je het beschrijft klinkt het echt allesbehalve goed.... :(

Veel sterkte voor je kleine vriendje, hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

1972marloes

eivoer met wat warm water aanmaken evt beetje brinta door en deze aanbieden,trosgierst kan ook helpen vinden ze lekker en eet makkelijker.
Gelukkig zijn katten erg wreed en spelen eerst met hun eten voor ze het doden. vandaar dat je parkietje nog leeft.Katten hebben helaas wel zeer veel bacterieen in hun bek.
laat je parkietje gewoon lekker op de bodem zitten evt rode warmtelamp erop let dan wel op dat hij ook uit de warmte kan zitten voer en water op de bodem.
Sterkte, Marloes

lorrelau

hey allemaal.......
bedankt voor jullie advies! maar helaas mocht het niet baten.
ik had btw meteen de dierenarts gebeld, maar die raadde mij aan de parkiet thuis te laten, en niet te verslepen, anders zou die zeker dood neervallen. heel veel rust, antibiotica en pijnstillers. de eerste 48 uur zouden kritiek zijn.

maar, het leek beter te gaan! ik voerde hem eivoer en trosgierst, daar at ie de hele dag een paar hapjes van. ook dronk hij af en toe zelf. iedere een opleving, waarbij hij naar z'n voerbakje klom en daar uit at. dan doezelde hij weer in. het geven van de antibiotica en de pijnstiller ging heel goed. hij is tam, dus niet bang van me. wel een beetje van het spuitje, dus deed hij z'n bekje al open en kon ik het er zo indruppelen.

ben de hele dag voor 'm thuis gebleven, iedere keer even kijken.
ik denk, dat komt goed! totdat ik 's avonds een uurtje weg moest. toen ik terug kwam lag hij dood op de bodem. geen strepen verder in het zand (t was vers) dus hij is gewoon ingeslapen en dood naar beneden gevallen vermoed ik.

ik heb nog nooit zo hard gehuild om een huisdier :( hij was zo ontzettend bijzonder voor ons allemaal, en vooral voor mij! hij is 3 jaar en 2 maanden geworden. veeel te jong!

en t enge is. de kat komt noooit boven, en vooral niet in mijn kamer.
Robin gaat al 3 jaar lang altijd als het donker wordt z'n hokje in om te slapen. en mijn kamer deur is ALTIJD dicht! en precies allemaal deze avond niet!
alsof het zo had moeten zijn.

nu is Steffie over... heb een parkiet van een opvang nu, een mannetje waar ze bij zit. daar kan ze het al gelijk goed mee vinden. maar die parkiet hoort echt in een voliére thuis, hij blijft maar aan de tralies knagen. heb m al 2 maanden thuis, en hij blijft het doen, als ik m los laat komt ie ook niet meer terug. ze zijn allebij niet tam, dus dat is niet makkelijk.
Steffie kwam alleen als Robin ook bij me zat. nou dat gebeurd nu dus helemaal niet meer  ???

zit te denken om een jong mannetje erbij te nemen, en dan tam te krijgen, en dan hopen dat Steffie 'm leuk vind, en ook weer "tam" word. maar ik moet eerst kijken waar ik ga wonen volgend jaar. dan beslis ik pas. t zou zelfs kunnen dat m'n parkieten helemaal niet meemogen  :( zou ik echt erg vinden! dan moeten ze alsnog naar een voliére van iemand... (vinden ze zelf missgien wel prima  ;) )

wat zouden jullie doen?

hebben jullie een idee? ik ga er zelf in ieder geval nog even goed over nadenken. Ben nog in de rouw....  :-[
denk dat ik hier nooit meer over heen kom, Robin was echt me maatje.... hij kon praten, kusjes geven, zat altijd bij me, ging zelfs mee douchen  ::)
ik mis m zo!!!



roha

 :( Ach jee zeg, wat erg  :(
Ik wens je heel veel sterkte toe met het verlies van je lieve parkietenventje Robin!
Je mag best verdrietig zijn, we weten allemaal wel hoe je je voelt.

Parkieten-Freak

Wat vreselijk dat je parkietje is overleden, maar eigenlijk was dit wel een beetje te verwachten.......

Vogels met katten samen houden staat gelijk aan een spelletje Russisch roulette. Het is niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer het fout gaat.
Het motto "de kat komt niet bij de vogels" gaat gewoon niet op, het gaat vroeg of laat gewoon fout.
Mijn advies is dan ook: koop geen nieuwe grasparkiet zolang je een kat hebt.


Tjipie lover

wat sneu nou zeg.
ja inderdaad ze willen als ze sterven meestal hun baasje niet in de buurt hebben.
zijn velen gegaan de laatste tijd.
Ook mijn Bliksem, heb toen ook ontzettend gehuild - ik vond haar 's avonds net voordat ik ging slapen dus had 's ochtends dikke opgezette ogen.
Ik heb er weer een vrouwtje bijgehaald, begint nu pas een beetje te klikken tussen haar en mijn mannetjes parkiet.

heel veel sterkte met dit verlies.

En qua dat wonen he - je was van plan om op jezelf te gaan wonen?
Waarom zouden ze niet mee kunnen dan?
Ben benieuwd.


groeten Ank.

lorrelau

ben inderdaad van plan om op kamers te gaan
maar hoor van veel mensen dat als je dan vogels hebt... mensen je dan niet zo snel in huis willen... of ik hou me mond en neem ze tog meej  ;)

maar over die katten... ik weet dat t erg riskant is, we hebben de katten al 13 jaar. en ze komen alleen in de tuin en de woonkamer. verder is verboden terrein. we hebben ook ratten, die staan ook boven, ik heb hamsters gehad en alles. eigenlijk zijn de katten nog nooit echt boven geweest. onze deur naar boven sluit namelijk zelf. en ja... aangezien ik helemaal gek ben van vogels, verwacht je toch dat dat goed gaat. maar inderdaad... ik wacht met een nieuwe parkiet tot ik op mezelf woon en zeker weet dat het kan. dan heb ik ook meer tijd, want dan zit ik dichter bij school, dus hoef niet meer zo lang te reizen, heb dan lekker veel tijd om de nieuwe tam te maken. als het goed is ga ik over een half jaartje de deur uit! en dan maar hopen dat ze in dat studenten huis geen kat hebben, of andere gevaren. ook ga ik goed kijken of er voor alle ramen een hor kan, zoals ik nu ook heb.
zit nog wel ontzettend te twijfelen wat ik met de 2 vogels moet die ik nu in huis heb. ik kan ze wel los laten, Steffie gaat wel der kooi in zelf, maar die nieuwe niet. die moet ik dan steeds vangen, die heeft ook al alle verf van z'n hokje afgeknaagt, tis eigenlijk heel zielig. dus ik wil ze t liefst niet loslaten, wat ik ook weer zielig vind.....

Caradow

Tja, asl jij ze niet kunt geven wat ze nodig hebben, wat ze verdienen, dan zul je misschin moeten overwegen om een goed adres voor ze te vinden... (als jij niet de tijd/zin hebt om ze tam te maken)

PS Een hor is niet zondermeer veilig!

hillie

Hoi Lorrelau,

Wat sneu dat je vogeltje het niet gehaald heeft. :(
Ondanks alle zorgen die hem toch gegeven heeft.
Wens je dan ook heel veel sterkte met het verlies.


groeten hilde

MaestroNL

Citaat van: Parkieten-Freak op december 11, 2007, 20:54:54

Vogels met katten samen houden staat gelijk aan een spelletje Russisch roulette. Het is niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer het fout gaat.
Het motto "de kat komt niet bij de vogels" gaat gewoon niet op, het gaat vroeg of laat gewoon fout.


Dat is wel heel erg generaliseren en het is niet altijd zo. Emmy onze huisdweil (Pers) doet onze vogels niets, loopt zelf om voor Sterre (Edelpapegaai) en parkietjes want dat gefladder vind ze maar helemaal niets. Ze ligt wel voor de kooi te kijken wat ze allemaal aan het spelen zijn, dat is namelijk wel reuze interessant.
Ik ben het wel met je eens dat je je kat heel erg goed moet kennen en ze nooit alleen moeten laten met elkaar zonder toezicht als vogels vrij rond vliegen.

Veel sterkte met het verwerken van het verlies.

BeRzEcKeR

oei, sterkte met je verlies.