wennen of bang?

Gestart door milena, december 01, 2007, 20:14:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

milena

hallo,, ik heb sinds dinsdag 27 november een parkietje.. nou is het een hele jonge, want hij heeft nog een 'zwart' snaveltje. er is alleen 1 probleem, of hij moet nog wennen of hij is bang voor mij?!
als hij slaapt ( snachts wel in de gewone houding op 1 poot) maar overdag gewoon rechtop een beet als een bolletje en ze beweegt zichtbaar.. is dit afwijkend gedrag of komt het omdat hij nog jong is en nog moet wennen. ook eet hij heel veel;)  :)

groeten milena

Sonja

Hoi Milena,

Welkom op het forum! :)

Bedoel je dat je parkietje zichtbaar met zijn staartje beweegt als hij zit te rusten?

Zit hij echt de hele dag bol, of af en toe?

Het bewegen met zijn staartje (ik neem aan dat je dat bedoelt?) kan nu nog wat onwennigheid zijn, maar hou het wel goed in de gaten dat het niet te lang duurt.
Het kan evt. ook duiden op ademhalingsproblemen, en dan moet je hem even na laten kijken door een vogelarts.

Groetjes, Sonja.

Mars

Houdt ook de ontlasting even goed in de gaten: deze moet mooi stevig zijn van een grijs/groenig deel met een wittig deel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

milena

Dank je wel!!:)

jah maar hij beweegt ook iets met z'n vleugeltjes.
mijn broertje heeft nu ook een parkietje en als we ze bij elkaar zetten (kooien naast elkaar) dan zit die niet meer zo bol.. betekent dat dat hij zich veiliger voelt met een soortgenootje?
zijn ontlasting is goed en hij is wel gezond, want hij eet en drinkt goed;)

groeten,
Milena

Mars

Goed eten en drinken is geen teken van gezond zijn. Heel veel eten en vrij veel drinken (want dat doen parkietjes niet zo veel) kan zelfs een teken van ziekte zijn, net als bol zitten.
Als je het andere parkietje er bij zet, kan het ook zijn dat je parkietje probeert te verbergen dat het ziek is en dus wel mooi strak op zijn hoede gaat zitten.

Ik wil zeker niet zeggen dat je parkietje ziek is, zeker niet, maar houdt het gewoon goed in de gaten. Als je het niet vertrouwt kun je beter even bij een vogelarts langs. Maar een parkietje kan gewoon de eerste weken ook heel onwennig zijn en dan kan het zijn dat jouw parkietje graag een vriendje heeft.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

milena

jah. Hij eet inderdaad wel veel. Drinken valt dan wel mee. Maar is dat niet wat jonge parkietjes veel doen? En is dat bol zitten misschien een teken van wennen en aanpassen? maar ik heb hem nu vijf dagen. Kan die misschien ziek uit de dierenwinkel komen? Want ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen? Misschien voor de zekerheid even naar een vogelarts? waar kan ik die vinden?
Bij het eten tjilpt die soms wel, wat betekent dit?
En wat voor speciale voeding heeft een jong parkietje verder nodig?

groeten,
Milena

milena

ik heb op dit forum net een verhaaltje en vragen gelezen van charissa1985 + de antwoorden, dat kot aardig overeen met mijn parkietje Yokie. Hij zit soms wel bol als die aan het dutten is. en speelt er al hevig op los zie ik nu. ik heb zo'n gevoel dat hij zich voor een groot deel al heeft aangepast. Dan kan ik nu tog beginnen met tam maken?!

groeten,
Milena
sorry dat ik zoveel vragen stel ::)

ibi

Als een parkietje op zijn gemak is zet hij zijn veren een beetje overeind , en gaat er een beetje dik uitzien :)
Daar is verder niks mis mee.
Fijn dat hij al speelt, Hij begint zo te zien al langzaam te wennen :)
Ik denk dat je al kan beginnen met het tam maken ;)

milena

dankje :)

ik dacht dat hij misschien ziek kon zijn (heb nog niet zo veel verstand van parkieten)
maar hoe kan ik hem het beste tam maken?
eerst handtam?

:-*Milena

ibi


milena

ik heb nog een vraagje?

Ales ik hem over een tijdje los laat vliegen, wanneer kan ik dat dan het beste doen? 'S ochtends, 's middags of 's avonds?

Groeten Milena

Ilse*

Hoi Milena,

Als je parkietje helemaal handtam is, kun je beginnen om hem door de kamer te laten vliegen. Je kunt dit het beste eerst een keer op een avond proberen, omdat als je je parkietje niet meer in de kooi krijgt, je grote kans hebt dat je parkietje op een gegeven moment honger krijgt of wil slapen en daardoor zelf zijn vertrouwde kooitje in gaat.

Je moet wel goed onthouden dat als je parkietje niet mee werkt om de kooi terug in te gaan, je hem niet moet opjagen of gaan vangen. Daardoor gaat je parkietje je juist niet meer vertrouwen.

Let ook op dat de kamer waar je je parkietje los laat vliegen, helemaal veilig is. Hier een artikel met goede adviezen: http://parkietenfreak.nl/r-gevaren.php

Succes! :)

Groetjes, Ilse

P.S. Je kunt beter een nieuw topic openen als je een vraag hebt die niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft :)
En je kan ook de zoekfunctie van dit forum gebruiken. Heel veel vragen zijn al gesteld, je hebt grote kans dat als jij een vraag hebt dat je het antwoord zo op kan zoeken.

milena

#12
Oké, zal ik doen :D ;)

Er mag een slotje op!! :D

Bij deze een slotje ;)
gr Safrena