Bijten naar kleintjes

Gestart door Kristi, november 29, 2007, 10:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristi

Ik wordt er een beetje moe van  :(

Na alle problemen die we hadden hebben we het goed gered met de kleintjes.

Maar nu volgende probleem   >:(
Het eerste parkietje is uitgevlogen, superleuk, maar het mannetje is er precies niet zo blij mee.
Hij  zit het kleintje te bijten  :'( De moeder zorgt er goed voor. Maar zodra het popje erbij gaat is hij precies jaloers.

Kan het zijn omdat dit de 2de oudste is die als eerste uitvliegt of maakt dat niet uit, de oudste heeft namelijk besloten nog even te blijven zitten

Iemand met goede raad ? Want ik kan niet continue in de gaten houden.

Ik denk dat ik maar bij 1 nestje hou, teveel stress voor mij :)

Caradow

Ze zitten nu nog in een gewone kooi toch? (correct me if im wrong)

Het kan zijn doordat de jongen nu uitvliegen en dus in de kooi terecht komen dat de volwassenen vinden dat er ruimtegebrek is en dat er daardoor gevochten word. Houd even in de gaten dat het bijten niet tot bloedens toe gebeurt. Zolang het bij wat gekibbel en over en weer gepik blijft zonder bloedvergieten hoef je niet in te grijpen..

Wanneer komt de voliere? ;)

Kristi

Ze zitten al 6 dagen in de voliere  :'(

Ik denk dat hij gewoon te vroeg uitvliegt want blijkbaar doen ze niks als hij in het hok zit.
Zodra hij eruit is hebben we het spel aan het rollen en kan ik scheidsrechter spelen.
Als hij op afstand zit doen ze niks zodra hij dichtbij komt ...  :'(

Vrouwtje durft ook eens te pikken zag ik.

Heb de VA gebelt voor advies, hij raad me aan als dit blijft aanhouden om handopfok te doen.

Kan het zijn omdat het vrouwte in broedperiode is (wit neusdopje) dat manneke zo fel reageert, want die wil alleen maar paren.

Mars

Dat kan, dan ziet hij de jongen als bedreiging. Maar zoals Caradow al schrijft: grijp alleen in als er tot bloedens toe problemen zijn.Het jong kan het beste door zijn ouders gevoed worden, handopfok doe je echt liever niet!!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

De dierenwinkel waar ik altijd ga kweekt ook parkietjes, die heeft dit ook al voorgehad en ze zegt dat je het mannetje in apparte kooi moet doen zodat je geen handopfok moet doen.

Lijkt dit een goede oplossing want ik begreep dat het mannetje altijd helpt met voederen van de kleintjes zodra ze het nest verlaten.

Caradow

Ik weet het niet.. de man is wel degene die de pop ook voert he...

lastig hoor.. maar ik denk dat ik het aan zou kijken zolang papa het kleintje niet tot bloedens toe verwond..

Kristi

Zal ik ook doen, het kleintje komt er nu even niet meer uit zo te zien, maarja hoe lang houden ze dat vol.
Er zitten nu al 4 behoorlijk grote parkietjes in het hokje continue te kijken om eruit te kunnen.

Ik heb het weekend vrij dus ik zit er met de lip bovenop  ???

Kristi

#7
Zo te zien begint het kleintje van zich af te bijten, krijg ik een pik dan krijg jij een pik terug  >:(
Het is al helemaal tam en vliegt ook al in de huiskamer rond, maar enkel met de gordijnen dicht want het is nog wat stuntelig.

's Avonds gaat hij het broedhok in en dan is er niks aan de hand, hij ziet er niet ondervoed uit en bloed ook nergens.

Maar ze jagen hem toch af en toe op, misschien proberen ze hem zo in het broedhok te krijgen, ik weet het niet.

Wat ik ook zie is dat het mannetje alle aandacht van het popje inneemt zodra ze zich met de kleintjes bezighoud, maar dan ook continue

Kristi

De rust lijkt wedergekeerd, 3 van de 4 zijn uitgevlogen en het mannetje is rustig geworden.

Hier zijn wij dan, beetje onduidelijke foto, beter komt nog  ;D

[verwijderd door de beheerder]

Kristi

#9
De 3 kleintjes en de mama en papa  ;D 1 nog te gaan

*knip*

foto's mogen enkel ter verduidelijking van een vraag
op het forum geplaatst worden
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0
Wil je graag je parkietjes showen, dat is heel leuk
maar dat doen we in ons fotoalbum ;)
http://album.parkietenweb.nl/index.php
gr Safrena

Isis

Wat een geweldig mooie parkietjes heb je. Ze hebben echt prachtige kleuren.
Gelukkig bijt het jong nu een beetje van zich af.

Kristi

Voor zover ik zie krijgt de kleine niet te eten van mams en paps. Maar het pikken is veel minder.
Ik denk ook niet dat hij al zelfstandig kan eten (5weken oud), hij zit wel aan de zaadjes, maar dat kan ook spelen zijn.

Iemand een goede raad wat ik beste kan doen ?
Zaadjes pletten of even afwachten of toch maar handopfok (wat ik nooit eerder heb gedaan)

Maar inderdaad de kleintjes zien er super uit, nummer 4 heeft nog een ander kleurtje  ;D lijkt wel een kleurboek

Mars

Wauw wat een mooi nestje. Die groenige met geel koppie en paarse wangvlekken echt prachtig.

Over je vraag:
je kunt even wat zaadjes pletten en wat trosgierst neerleggen. Verder denk ik dat mams en paps vast wel reageren op een roep van hun kleintje om voedsel.

Nogmaals, handopfok doe je alleen als het echt niet anders kan... Zeker als je er geen ervaring mee hebt. Maar je hebt het voor de zekerheid wel in huis begrijp ik? Dat is wel heel verstandig.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

Ik hou het inderdaad voor mijn laatste optie (als het echt niet anders kan) de handopfok.
Ik zal geplette zaadjes en wat eivoer met trosgierst mengseltje maken, even kijken of dat werkt.

Ilse*

Hoi Kristi,

Ik zou ook kiezen voor zaadjes pletten. Trosgierst is ook makkelijker te pellen, dus dat zou je ook inderdaad neer kunnen leggen om het kleintje te helpen met beginnen met eten.
Misschien kun je eventueel een brinta-mengseltje maken (wel met water aanmaken). Dat is ook erg voedzaam en makkelijk te eten. Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je vinden hoe je dat kan maken.

Ik vind ze echt heel mooi :-* :-*
Vooral die turquoise met gelig kopje en paarse wangentjes (volgens mij bedoeld Marcia die ook ;))
Maar je had al via pb gehoord dat ik ze zo mooi vindt ;)

Succes met de kleintjes!
En ik ben ook heel erg benieuwd naar de laatste :)

Groetjes, Ilse

Kristi

Je weet niet wat je ziet, grote broer geeft eten aan de kleintjes  :-*

Ilse*

Echt...?? Dat is goed nieuws zeg! ;D

Pappa kan nog wat van grote broer leren ;)
Hou ze maar goed in de gaten, maar zo te horen gebeurd dat ook wel :-X

Groetjes, Ilse

Milo-Pixel

dat is gaaf, daar heb ik nou nog nooit van gehoord! fijn dat de grote broer voert, hoef je in ieder geval niet voor handopfok te gaan.

veel succes nog met de kleintjes!!

groetjes, Marit