Popje van vier maanden legt ei !!

Gestart door Rikki, november 28, 2007, 22:41:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rikki

Mijn popje Rikki (single) is net vier maanden oud en heeft vandaag een eitje gelegd. Dit is toch zeker niet normaal. Elders op dit forum heb ik gelezen dat een popje broedrijp is vanaf één jaar. Heeft iemand dit eerder meegemaakt ?

De afgelopen twee weken heb ik wel een gedragsverandering gezien en zag dat niet als paargedrag (kopje en staart omhoog en pupillen samengeknepen). Op het forum las ik net dat dit paargedrag is.

Nu zit ze trouwens stil op de bodem van haar kooi. Ik heb het eerste eitje weggehaald. Ik heb gelezen dat ik het volgende eitje moet laten liggen totdat ze uitgelegd is en dan in één keer weghalen.

Maar is ze niet erg vroeg ?

Safrena

Hey Rikki

vier maanden is super vroeg, ben je zeker dat jouw parkietje pas vier maanden is?

Popjes zijn broedrijp als ze 1 jaar zijn, maar daar bedoelen we eigenlijk mee dat je ze pas het beste kan laten broeden vanaf 1 jaar, om broedproblemen te voorkomen. Popjes kunnen al iets jonger een acht à tien maanden een eitje leggen

hoe is de kleur van de neusdop, is die al mooie bruin of bruin geweest?

Verder kun je inderdaad het beste de eitjes laten liggen tot je popje is uitgelegd.
sommige popjes kunnen eitjes blijven leggen tot ze een volwaardig nestje hebben, wat wil zeggen dat ze eitjes gaan blijven leggen omdat jij ze weghaalt
Wat je wel eventueel kan doen is de eitjes vervangen door nepeitjes

Vele groetjes

Rikki

Dat mijn Rikki pas vier maanden is weet ik absoluut zeker. Ik heb haar direct bij de kweker gehaald en uitgezocht toen ze nog in het nestblok zat.

Ik ga nu inderdaad maar even afwachten wat er verder gebeurt en laat de eventuele volgende eitjes liggen.

Groet,

Rikki (eigenlijk José)

Mars

CiteerWat je wel eventueel kan doen is de eitjes vervangen door nepeitjes
Of de eitjes even schudden, dan voorkom je ook dat de eerste vogeltjes zich toch gaan ontwikkelen ;)

Het is wel heel raar, ze is er heel vroeg bij. Als je haar wel de broedgelegenheid geeft, heb je grote kans dat er iets mis gaat.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rikki

Vandaag heeft Rikki haar tweede eitje gelegd. Het eerste heb ik weggehaald, deze laat ik liggen totdat ze is uitgelegd. Ik vind het best zielig, ze zit er ook op te broeden.

Groet,

José

Rikki

Het volgende probleem dient zich aan. Rikki zit steeds in haar kooi (deurtje staat open) op haar eitje en komt alleen haar kooi uit om te poepen. Ze wil natuurlijk haar nest niet bevuilen, maar ze heeft helemaal geen nest, ze zit gewoon op de grond.
Het gevolg is dat als ik een poos niet thuis bent ze haar ontlasting ophoudt en dan bij gelegenheid buiten de kooi een enorme vlaai eruit gooit, meest vanaf zo'n anderhalve meter hoogte op de plavuizen.
Ik ruim het wel weer op, dat is de moeite niet. Maar ik vind het zielig. Wat moet ik hiermee ?

Groet,

José

Caradow

Het ophouden van haar poep is inderdaad een groot probleem wat flink uit de hand zou kunnen lopen.

Nu sparen broedenende popjes soweiso wel wat op, maar ze hebben dan wel de gelegenheid, zodra ze uit het blok komen zitten om zich te ontlasten en dat kan bij jou dus een probleem zijn zeker als je er niet de hele dag naast zit.

Mijn gevoel zegt je dat je in dit geval dan misschien toch beter een blok kan ophangen en daar het nest naartoe verhuizen. Zodra ze klaar is met broeden (en dus zelf inziet dat het zinloos is) het b lok weghalen en hopelijk houd ze dan op met leggen...

Ook zou je even contact kunnen zoeken met een vogelarts om advies te vragen

Rikki

Ik heb net de kweker gesproken en hij adviseert om toch het eitje weer weg te halen, zodat ze ook niet kan gaan broeden. Dit volhouden totdat ze niet meer legt.
Ik heb er moeite mee, maar ga het toch maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

José