Quints veertjes: weer bloed

Gestart door Mars, november 23, 2007, 13:52:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Zoals ik gisteravond tijdens de chat al vertelde waren beide vleugels weer bebloed toen ik thuiskwam.
Dit is eigenlijk iedere rui (of daarna eigenlijk) raak: hij heeft dan last van bloedpennen of dubbele veren. En dan gaat hij net zolang bijten en trekken totdat de irritatie over gaat.
Hooimeijer hoopte laatst dat met wat extra vitamines een gemakkelijkere rui zou zijn voor Quint, maar helaas.
Nu zou ik vandaag naar de VA, om de bloedpennen te verwijderen, maar die is er niet  :( De VA van laatst adviseerde mij om ze er zelf uit te trekken, maar dat doe ik echt liever niet.

Overigens heb ik net zelf beide vleugels bekeken en ik kan ook de oorzaak niet vinden.

Ter verduidelijking een foto van een van beide vleugels: Beide vleugels hebben inmiddels (na het wieken) 2 veren terug en die zijn nu dus behoorlijk bebloed. Ze zien er beide zo uit, hoewel het op de foto niet heel duidelijk is...

Word vervolgd dus.

Groeten Marcia



[verwijderd door de beheerder]
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Behalve het bloed ziet Quintje er anders wel heel goed uit Mars!

Ja, die bloedpennen blijft dan toch een probleem he.. Misschien dat hij daar nooit echt vanaf komt...
Maar het kan ook een paar ruiperiodes duren, tot hij echt alle pennen weer 1 of 2 keer heeft gewisseld.. Gelukkig oogt het vaak erger dan het daadwerkelijk is..

Zelf de veren trekken zou ik ook niet doen, als je het niet resoluut genoeg doet heb je kans dat de wond niet gelijk sluit en dat hij blijft bloeden.

Mars

De Va die ik de laatste keer hierover sprak, gaf aan dat ik ze beter kon trekken dan kon laten zitten omdat afgekloven pennen makkelijker open gaan dan een wondje bij de aanhechting van de pen aan de vleugel zelf. Het helingsmechanisme werkt dan ook beter.
Dat geloof ik ook graag, maar ik zie het gewoon niet zitten om Quint vast te pakken, aan het arme ding te gaan trekken.
Ten eerste ben ik bang hem fijn te knijpen, ten tweede ben ik bang dat er een puntje blijft zitten/dat hij dus afbreekt en dan hebben we een groter probleem.

En dan is er nog een laatste, egoistische reden: Ik ben bang de wankele, zorgvuldig opgebouwde relatie met Quint te verstoren  :P
Zoals jullie misschien weten was Quint van het begin af aan heel erg bang en is het moeilijk om zijn vertrouwen te winnen. Het is een echt angsthaasje, dat bijvoorbeeld weigert te eten als hij alleen zit. Inmiddels heeft Quint een beetje vertrouwen in mij en ik wil dat vertrouwen niet beschadigen..

Maar hij ziet er wel goed uit, dat klopt. Hoewel het mijn zorgenkindje is, ziet hij er altijd erg gezond uit. Het is een sterk ventje dat altijd heerlijk aan het kletsen en spelen is  :-*
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Marcia

Aan bloedpennen is voor zover ik weet niet veel te doen, dus zullen altijd blijven terug komen.
Het beste worden die er inderdaag uitgehaald, anders gaan ze behoorlijk irriteren.

Echter mij werd altijd verteld om het niet zelf te doen, omdat dat heel voorzichtig moet gebeuren. Persoonlijk zou ik ze er dan ook nooit zelf uit halen, maar laten doen door een ervaren persoon.

Vele groetjes

Mars

Vandaag dus eindelijk naar de VA geweest. Quint heeft lekker zitten knagen/trekken (door irritatie) met als gevolg dat er nu een pennetje is afgebroken en de punt er nog inzit, de twee langst slagpennen zijn verwijderd links, maar eentje brak dus af. Aan de andere vleugel was niets te zien, dus het bloed komt waarschijnlijk van zijn snaveltje op die vleugel...

De punt van die veer zit er nu dus nog in en als deze blijft bloeden of Quint blijft irriteren moet deze onder narcose verwijderd worden. Arm vogeltje... De Va merkte al op dat in de acht maanden van zijn leventje hij vaker bij haar geweest was dan andere vogeltjes in hun hele leventje.

Maar goed, waarschijnlijk blijven de bloedpennen of irritatie iedere rui terugkomen, dus wij ook bij de VA.  ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..