Even wat vraagjes over het tam maken...

Gestart door SteelTitan, november 27, 2007, 21:29:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

Hoi,

even een vraagje over het gedrag/reactie van Ice.
Ik heb hem nu 6 daagjes en hij was al niet meer bang van handen toen hij bij de kweker vandaan kwam. Na 2 dagen begon hij trosgierst uit mijn hand te eten, daar had geen problemen mee. Fladderen en dergelijke heeft hij nooit gedaan als ik met mijn hand de kooi in ging. Hij bleef altijd ontspannen zitten. Ook heeft hij bij de kweker al op mijn vinger gezeten.

De afgelopen dagen heb ik soms ook geprobeerd hem op mijn vinger te laten zitten, dan zet ik "op" en dan gaat hij vaak met wat tegensputteren op mijn vinger zitten. Soms probeert hij nog weg te komen door op een ander stokje te gaan zitten. (1) Moet je daaraan toegeven of kan je beter blijven proberen? Ik kan me voorstellen dat als ik mijn hand dan weg haal als hij dat doet, dat hij voortaan altijd denkt van "ow als ik nou weg loop bij zijn vinger, hoef ik lekker niet..."
Zodra hij zit gaat hij gelijk om zich heen kijken waar hij naar toe kan fladderen...hij gebruikt mijn vinger dus meer als opstapje  ???

Vandaag was de eerste dag dat ik het meerdere keren achter elkaar heb geprobeerd, en dat ging op zich redelijk, soms met tegenstribbelen, soms niet...later op de dag wilde hij helemaal niet meer...ook kreeg ik het idee dat hij, als ik met mijn hand in de kooi gaf om hem bijv trostgierst te laten eten, iets terughoudender was. (2) Kan het zijn dat als Ice op mijn vinger leert zitten en dit nog niet leuk vind, hij ook niet meer uit mijn vingers wil eten?

Toen ik daarnet probeerde om hem wat te voeren, hopte hij naar een hoger gelegen gedeelte van de kooi, maar ik had een stukje banaan dus wilde proberen of hij dat wilde hebben. Hij wilde niet :) maar ik dacht, MISSCHIEN mag ik hem aaien. Dus ik heel zachtjes over zijn buikje aaien en hij bleef gewoon rustig zitten. Toen herinnerde ik me dat parkietjes elkaar in de nek krauwen (hoop dat ik dat goed heb onthouden) dus ik hem in zijn nekje aaien, en ook daarbij bleef hij rustig zitten!  :D Hij had zijn kopje een beetje schuin en na een tijdje deed hij zijn ogen dicht (af en toe weer open).  :-*
Maar weet ik veel  :P (3) Is dat een goed teken? Vond hij het lekker of dulde hij het alleen maar?

Na dit betoog te hebben aangehoord, hoe tam vinden jullie Ice? Is hij tam genoeg om vrij te vliegen in mijn kamer? Ik wil niet haastig overkomen maar ik vind het gewoon zielig als hij constant in zijn kooitje moet zitten  :(

Alvast heel erg bedankt!
Léon

ciske

je kunt het denk ik best een keer proberen.

maar ik heb er hier 1, in de kooi kan ik hem op mijn hand hebben, en ook gewoon bewegen. en eet ook uit mijn hand, maaaaaar...... als ie buiten de kooi is krijg je hem nie meer in handen. komt wel af en toe op mijn hoofd zitten maar schouder en hand wil die niet op dan, behalve als mijn andere parkiet er op zit, dan krijg ik het wel voor elkaar 9als ze zin heeft.

in de kooi hand tam wil dus niet altijd zeggen van buiten de kooi ook.

maar je komt daar alleen maar achter door het te proberen volgens mij. mischien 1 van de kenners die mij kan verbeteren....

gr, bas

Caradow

Je geeft het antwoord zelf al... hij is nog helemaal niet tam IN de kooi, laat staan dat hij er klaar voor is om buiten de kooi te komen.

@Ciske: wanneer je parkietje tam is IN de kooi, zal hij daar buiten de kooi zeker nog in getraind moeten worden want ook dat is dan nieuw voor de parkiet. Het geeft je alleen WEL een grote voorsprong omdat jij vertrouwt bent.

SteelTitan

Dank je voor jullie reactie!

Ik had echter nog 3 vragen in mijn post staan, die niet zozeer gingen over het los laten maar meer over het tam maken op zich. Misschien dat iemand mij daar ook mee kan helpen?

Sonja

Hoi Leon,

Vraag 1: Je kunt het beste je hand pas uit de kooi halen als je parkietje bv. een keertje is opgestapt op je vinger, beloon hem daarna met een lekker stukje trosgierst en/of lieve woordjes, zodat hij geleidelijk aan leert dat die hand niet eng is maar juist leuk. ;)

Oefen niet te lang per keer, maar liever bv. een kwartiertje en dan wat vaker op de dag.
Dat is beter dan een paar keer lang oefenen.

Je parkiet gebruikt je vinger als opstapje om ergens anders te komen, op een ander stokje bv. Dan kun je niet zeggen dat hij echt op je vinger komt zitten.
Heb geduld, praat rustig tegen hem, en lees vooral ook de tips die hier staan:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Hier staan eigenlijk alle antwoorden op de vragen die je hebt.

Vraag 2: Als je parkietje het niet leuk vindt om op je hand te zitten, zal hij het ook niet doen.
Aan trosgierst moet hij ook even wennen, alles is immers nieuw voor hem.
Als hij eenmaal aan je hand is gewend, zal hij er ook trosgierst uit willen eten.
Je kunt bv een halve stengel trosgierst nemen en hem die met de hand aanbieden, terwijl hij op zijn stokje zit. Dan maak je na verloop van tijd de stengel steeds een stukje korter, zodat hij dichter bij je hand moet komen om ervan te kunnen snoepen. Daarna kun je eens kijken of hij ook OP je hand/vinger durft te komen om trosgierst te eten.

Vergeet bij dit alles vooral niet om je parkietje uitvoerig te belonen als hij iets doet wat je graag wilt. Daar zijn ze erg gevoelig voor. :)

Verder:
Geef hem de tijd, je hebt hem pas een weekje, dat is echt nog niets.....

Vraag 3: Zoals je het beschrijft lijkt het erop of je parkietje het niet vervelend vond om in zijn nekje gekroeld te worden.
Maar toch zou ik hier nu nog even mee wachten, je kunt beter niet teveel dingen ineens doen, maar stap voor stap beginnen met tam maken. Anders wordt het wel heel veel tegelijk voor je kleine vriendje.

Probeer eerst maar eens om je parkietje te laten wennen aan je hand, en meer niet.

Als dat goed gaat, dus als hij echt zonder aarzelen op je hand stapt en ook blijft zitten, kun je een stapje verder gaan.

Veel succes!

Groetjes, Sonja.




SteelTitan

Dank je wel Sonja, naar dat soort antwoorden was ik op zoek.  ;D
Vooral de vraag of ik Ice even met rust zou moeten laten of niet als hij niet op mijn vinger wil zitten en weg wandelt (wat dus niet het geval is), zat ik mee. Ik wist bijvoorbeeld wel dat je niet je hand moet terugtrekken als een parkiet zou gaan fladderen als je met je hand in de kooi ging, maar ik wist niet of dit ook op ging voor op je vinger zitten.  ???

Het is wel zo dat hij vanaf dag 2 al trosgierst (van die kleine individuele stukjes, niet zo'n hele sliert) uit mijn hand eet. Dat vind hij dus niet eng. Ik ben nu dus kennelijk echt bij de stap "OP de vinger trostgierst eten" aangekomen.

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php <--- deze link is één van de eerste stukken die ik heb gelezen over parkietjes tam maken  :D maar toch bedankt ;)

Thanks :)

SteelTitan

FIJN, nu heb ik een dag wat meer getrained op op mijn vinger zitten, wat ie dus niet leuk vind, maar niet opgeven als hij weg probeert te lopen etc en nu zie je hem al moeilijk kijken als ik de kooi open doe en mijn hand erin stop  >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Best frustrerend zo'n parkiet! Kennelijk heb ik weinig geduld...

Kelly

Hi Léon,

Ik begrijp goed hoe je je voelt, hoor. Je hebt hem nu 'al' acht dagen, en zo lang wil je hem dus ook al tam hebben. Dat was bij mij in het begin ook (heb die van mij nu 5 weken). Ik kreeg soms zelfs het idee dat ik mijn frustraties erover een beetje op hem overdroeg. Probeer gewoon geduld te hebben en er ontspannen mee om te gaan. Dat is het enige adviesje dat ik je wil meegeven. Toen ik wat relaxter met Pip begon om te gaan, ging het ook echt vooruit! Nu wil ik niet zeggen dat dát de magische truc is, maar het zou wel kunnen helpen om je parkietje zich op z'n gemak te laten voelen.
Succes ermee! Je zit op de goeie weg en het gaat je echt lukken!

Groetjes, Kelly.

Ingsu

Citaat van: Kelly op november 29, 2007, 19:31:00
Toen ik wat relaxter met Pip begon om te gaan, ging het ook echt vooruit! Nu wil ik niet zeggen dat dát de magische truc is, maar het zou wel kunnen helpen om je parkietje zich op z'n gemak te laten voelen.

Ik denk dat je stemming JUIST heel erg van invloed is op je parkietje! Dieren voelen dat soort dingen heel goed aan, ook wanneer ze op hun hoede moeten zijn, etc. Daarmee zal je parkietje naar mijn idee zich ook wel sneller op z'n gemak voelen bij jou. Succes!

SteelTitan

Bedankt voor de steun  :-[
Ik ben tot nu toe alleen honden gewend en die hechten zich toch een stuk makkelijker...
Uiteraard had ik niet verwacht dat het ZO makkelijk zou gaan, ik heb óók gelezen dat het soms maanden kan duren voordat hij helemaal tam is, maar als er een stijgende lijn in zit, en je besteed er veel tijd en aandacht aan en hij gaat zelfs achteruit...nja, das wel erg vervelend. :(
Maar ik heb hem nu redelijk met rust gelaten...dus misschien is hij morgen weer één stuk vol vertrouwen. ::)
Anders laat ik hem wel weer een paar dagen uit mijn hand eten en voor de rest niks...

Sonja

Hoi Leon,

Geef de moed niet te snel op hoor. ;)

De "ups en downs" zijn heel normaal bij het tam maken. Ze horen erbij. ;)

Af en toe een kleine terugval is helemaal niet erg, gewoon rustig doorgaan op de manier zoals je nu doet.
Het kan helpen als je probeert je in je parkietenvriendje te verplaatsen: Hij is weg uit zijn vertrouwde omgeving, zit nu alleen, zonder soortgenootjes in een wildvreemde omgeving bij een enorm groot wezen: de mens. En die mens komt dan ook nog met een hele grote hand de kooi in en wil dat hij erop gaat zitten.....

Het kost gewoon tijd om het vertrouwen van je parkietje te winnen. Hij moet leren dat je niets kwaads in de zin hebt, integendeel: dat het juist leuk is om bij je te komen.

Zelf vind ik het juist altijd wel leuk om te merken hoe je stapje voor stapje het vertrouwen kunt winnen. Dat schept juist de band die je straks zult hebben met je gevleugelde vriendje.

Het komt echt wel goed, hoor. Je bent in ieder geval op de goede weg. ;)

Succes met verder tam maken!

Groetjes, Sonja.