Pompoen, courgette en venkel.

Gestart door Moppers, november 08, 2007, 22:42:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Aangezien ik er niet 100% zeker van ben:
Mogen parkietjes deze drie groentes? Je hoort er nou niet al te vaak iets over, hier op het forum al helemaal niet, vandaar dat ik het even wil checken. Deze groentes staan met enige regelmaat op mijn menu (venkel dan wat minder vaak, maar nog wel af en toe). Mag het ook op het traktatiemenu van de pietjes? En maakt het dan nog uit of het gekookt of rauw is? Als ze het mogen, heeft er iemand ervaring mee (vinden ze het lekker, vies, leuk om een troepie mee te maken etc)?
Meningen en ervaringen worden erg op prijs gesteld  :)

Ingrid

#1
Welke groenten kan ik aan mijn papegaai geven?
De volgende groenten worden door de meeste papegaaien graag gegeten:
andijvie, bloemkool en broccoli (zowel rauw als gekookt), bonen en erwten in de peul (gekookt), courget, koolraap (gekookt), mais, mungobonen, paprika, verse pepers, radijs, rode biet, selderij, snijbiet, sojabonen, spinazie (zowel rauw als gekookt), tomaat, veldsla, venkel, wortel en gekookte zoete aardappel (yams).

Geef uw papegaai geen Avocado, want deze kunnen giftig zijn!

Was de groenten grondig alvorens het aan de papegaai te verstrekken. Het groenvoer moet vers en van goede kwaliteit zijn, bij voorkeur van biologische teelt. Verwijder ongegeten resten na een paar uur, ter voorkoming van schimmelvorming.
(Bron: Pakara)



De pompoen behoort evenals de courgette, tot dezelfde familie als de meloen en komkommer. Dus die beide groenten is geen probleem. Venkel weet ik niet, zal eens kijken of ik daar nog iets over kan vinden.

ciske

#2
venkel staat ook in het eerste gedeelte van je berichtje dus als je daar van uit gaat mag dat ook hihi, zelf geen ervaring mee

Gr Bas ciske en ciska

Oeps je hebt gelijk, overheen gelezen hahahaa. Gr. Ingrid

ibi

Verse pepers... Zijn die niet veels te pittig voor parkietjes?

Kelly

Dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo'n goed idee, pepertjes geven aan je vogeltje...  ???
Ik denk dat dat niet goed kan zijn..

Parkieten-Freak

Pepers (Spaanse pepers) geven mag wel: parkieten voelen "heet gepeperd" niet op hun tong zoals wij mensen.  ;)


Moppers

Ah top! Dan kunnen de schurkjes nóg een uitbreiding van hun menu verwachten.
Vandaag hebben ze voor het eerst broccolikiemen gekregen (lijkt een beetje op taugé), toen ik vanochtend wegging was er nog niet een gesnuffeld. Wie weet is het als ik thuiskom wel helemaal op.

Kelly

Wow, ongelooflijk! Echt vreemd.. Ik weet niet of ik ermee durf te experimenteren, hoor! Maar wel leuk om te weten in ieder geval  ;D

Groetjes.

smartie

Dit is ook een nieuwtje voor mij. Ik heb helaas voor mijn lieverds net het pepertje uit het bami/nasipakket in de prullenbak gegooid. Ik vind het zelf niet te (vr)eten! Als zij het lekker vinden... zal het eens uitproberen...