Popje uitgeput door broeden ?

Gestart door Kristi, november 25, 2007, 19:59:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristi

Hoi,

Twietje (het popje) lijkt mij een beetje uitgeput aan het worden.
Ze heeft een nestje van 4 kleintjes (29 - 27 - 25 - 22 dagen oud zijn de jonkies)
De oudste staat op punt om uit te vliegen.

Ze ziet er een nu beetje moe uit, gaat af en toe met de vleugels openzitten zonder ze open te strekken.
Ik maak me zorgen, ze krijgen allemaal Amno-vit en Topet aminovit als vitamines. Voer is xtra vital.
Is het normaal dat ze zo met die vleugels open gaat zitten ?

Verder wast ze zich veel, eet goed, wordt door het mannetje gevoed, vliegt veel uit, komt bij ons zitten, etc..., alhoewel ik zie dat het mannetje nu wel bijspringt in het voeden van de kleintjes.
Ze is wel net verhuisd naar een kamervoliere maar daar leek ze maar heel even last van te hebben.

Edit : er lagen wel staartveren in het broedhok 15 dagen geleden (rui ?), verder zie ik geen losse veertjes.

Kristi

#1
Even te vergeten te melden dat ze ook wat wiebelend op haar stokje zit  ???
En het neusdopje is helemaal wit

Mars

Wiebelend op haar stokje? Bedoel je, dat ze slecht evenwicht heeft? Dan moet ze zo snel mogelijk naar een dierenarts (vogelarts).
Voedt ze de jongen nog goed?

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

Ja hoor iedereen krijgt goed te eten

maar ze wiebelt heel lichtjes op haar stokje, ze verliest haar evenwicht niet maar ze wiebelt wel   ???

Safrena

Hey Kristi

Ik lees niks over het feit dat jouw popje ook grit (xtra calcium) krijgt, ook dat is heel belangrijk tijdens het broeden.

Ik sluit me verder aan bij Marcia, het klinkt niet zo goed, persoonlijk zou ik ook zo snel mogelijk naar de vogelarts gaan

Vele groetjes

Kristi

Ze krijgt alles wat ze nodig heeft  ???

Ze hebben het maar te pakken uit de bakjes, alles wordt ook continue ververst, en ze gebruiken het ook.
Ik snap er niks van

Denk dat ik toch maar even de VA laat komen, voor alle zekerheid

Mars

Lijkt mij een heel goed idee. Misschien heeft ze iets onder de leden of kost het haar gewoon te veel energie. Het zou erg jammer zijn als het broeden je popje fataal wordt...

Laat je even weten wat de vogelarts zegt?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

teveel apart toegevoegde vitamines kunnen ook schadelijk zijn toch ... Hier krijgen ze alleen zaad, ei-krachvoer en grit, zowel tijdens het broeden als gewoon.
En natuurlijk regelmatig een stukje groente of fruit, vooral paprika en appel zijn ze gek op.
Ik ben benieuwd wat de VA zegt.

Kristi

Heb op advies van de VA enkel nog maar aminovit gegeven.
Het popje is gezond maar het zijn een samenval van omstandigheden geweest waarschijnlijk.

4 jonkies - verhuis naar nieuwe voliere (binnenshuis) - rui - en een mannetje die steeds wil paren.
En ze at wat teveel brood, dus dat hebben we maar even weggelaten. ???

Dus de stress factor was wat hoog. Ze ziet er nu al weer stukken beter uit, maar we houden het van dichtbij in het oog.