veel te jonge of zieke parkietjes bij dierenwinkel

Gestart door Annika, november 22, 2007, 13:21:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

kom ik vandaag in de dierenwinkel, zitten er zo'n 15 jonge parkietjes in 1 kooitje.
Kijk ik verder, ligt er een op de bodem van de kooi : dood.
Kijk ik nog verder, nog een dood parkietje  :o :'(
Na verdere 'inspectie' zitten er nog 3 parkietjes die er niet goed uit zien. Ze zitten bollig, op twee pootjes of op de grond, donsveertjes nog op het koppie, dus ik vermoed gewoon echt te jong (schatting 4 weken)
Ik stond er met tranen in de ogen en helemaal schuddend op de benen.
Ik heb een vriendin gebeld die een voliere heeft, om te vragen of zij plek heeft.
Nu hebben we het zo gedaan dat ik de 3 heb gekocht (gewoon voor de volle mep  >:() en ze boven in ons kleine kooitje heb opgevangen.
Ik heb de warmtelamp erboven en ze zitten op een kruik in handdoek gewikkeld.
Ze blijven ook echt op de bodem, tegen mekaar aan.

Ik ga proberen ze met de hand te voeden, in de hoop dat ze inderdaad niet ziek zijn maar te jong. Als ze het overleven kunnen ze over een week of twee de voliere in bij Boefje (dat is die vriendin  ;))
Wij gaan in het voorjaar verhuizen en bouwen dan een voliere, dus als alles goed gaat komen ze dan weer terug bij ons.

nu heb ik verder niet veel tijd, ga proberen ze wat ei/krachtvoer pap te geven (opfokvoer had de dierenwinkel niet) en moet straks helaas een paar uurtjes weg.
Vanmiddag kan ik nog kijken voor een pak opfokvoer bij andere dierenwinkel.

Ik ga morgen ofzo contact opnemen met de eigenaar van de winkel en verder denk ik erover de dierenbescherming in te lichten, want deze kweker 'werkt' schandelijk.

Ik zal een paar foto's toevoegen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.



zoals jullie zien heeft de tweede ook een 'kapotte' snavel.

Annika

ze hebben inmiddels allemaal uit de spuit gegeten  ;D, alsof ze in weken niets binnen gekregen hadden :( Toen ze het eerste beetje proefden vielen ze daarna echt de spuit aan! 
Daarna gingen ze lekker dutten :-*
Verder hebben ze ook al trosgierst gegeten.  M.i zijn ze niet ziek, alhoewel het natuurlijk wel kan, ziek en flink eten. Maar heeft geeft me wel een goed gevoel, dus hopelijk heb ik daar gelijk in.



Kelly

Hoi Annika,

Wat erg dat die parkietjes er zo ernstig verwaarloosd bij zaten :'(! Ik snap echt niet hoe die dierenwinkelhouders zo met die arme beestjes om kunnen gaan. En dan nog het lef hebben je de volledige prijs te laten betalen! Ik hoop echt dat je de dierenbescherming erop attendeert, want het zou goed zijn als deze dierenwinkelhouder erop aangesproken wordt.
Echt supergoed dat je ze hebt meegenomen/gekocht, hoor! Ik neem mijn petje voor je af ;D! Ik hoop dat het goed komt met de lieve beestjes, dat verdienen ze zo.. Ik wens je veel succes toe en aan de kleintjes veel beterschap..

Groetjes, Kelly.

Ingsu

Ik vind het ook echt heel onvoorstelbaar dat de diertjes er zo bijzaten! Ieder normaal functionerend persoon kan zien dat die parkietjes niet gezond zijn, ook mensen die er totaal geen verstand van hebben, dus hoe denkt die winkel de parkieten dan te kunnen verkopen? [aangezien de meeste mensen geen zieke diertjes aan zouden willen schaffen]  Maar ik vind het echt heel lief dat jij ze wilde redden! Heel veel succes met ze, ik hoop dat alles goedkomt! :(

En zoals Kelly al zei, ik zou zeker contact opnemen met de dierenbescherming!

Moppers

Jemig, wat erg. Dat sommige mensen daartoe in staat zijn, ik kan er met mijn pet niet bij.
Ik raad je zeker aan contact op te nemen met de dierenbescherming. Anders heeft je red-actie namelijk niet echt zin gehad. Als de dierenbescherming hier niet vanaf weet, kunnen ze niet optreden, en heeft de eigenaar zo weer nieuwe parkietjes, die hetzelfde te wachten staat. En hij verdient er gewoon geld mee, dus hij zal er echt niet uit zichzelf mee stoppen. Door de parkietjes te kopen, creeer je zeg maar een nieuw plekje voor een nieuw parkietje, en die komt er dan echt wel.
Als de dierenbescherming een kijkje gaat nemen, kunnen ze voorkomen dat hij dit andere parkietjes nog aan kan doen.
Erg lief van je om je over enkele slachtoffers te ontfermen. Maar door de dierenbescherming in te schakelen kan je ook voor toekomstige slachtoffers iets beteken.

(en ik hoop dat je 3 scharminkeltjes er bovenop komen!)

Annika

vanmiddag ben ik bij de baas van de dierenwinkel geweest en heb ik het verhaal uitgelegd.
De parkietjes komen niet van de normale kweker maar van een particulier. Ik heb gezegd dat ik de dierenbescherming wil inlichten en dat ga ik dus morgen ook doen.
Ik heb overigen 5 euro per parkiet terug gekregen, dus dat vind ik tot dusver vrij netjes.

Net kwam ik boven en zag ik dat de lieffies al flink aan de trosgierst gezeten hebben en dat er een paar zaadjes waren gepeld (maar heel weinig, maar ze proberen het dus wel)
Ik heb Nutribird gehaald en ze net met het spuitje wat gegeven en dat ging er goed in, alleen niet zo veel, ongeveer 1 a 2 ml p/p  maar goed, logisch als ze ook al flink van de trosgierst hebben gesnoept.
Vanavond rond 22u zal ik ze nog een keer voeren en dan morgenochtend weer.
Ik weet niet of ik het goed doe, het is niet meer te zien of de krop leeg is of niet en voelen vind ik een beetje eng, maar net waren ze wel eventjes wat actief. Alleen na het eten gaan ze meteen dutten :-*

Meltjuh

Heel goed van je Annika! Wat een scheetjes zijn het!
Ik hoop dat ze het allemaal halen :-*!

Willemien

Hoi

Ongelofelijk zeg.. ook van de verkoper uit de dierenwinkel die had de parkieten niet mogen overnemen op deze manier..triest..
Het valt mij trouwens op dat er vaker 'minder' gezonde vogels in een dierenwinkel zitten..
Ik heb welleens parkietjes gezien die onder de schurft zaten, de verkopers interesseerd het vaak niets of ze weten niet wat het is ??
Als je als leek een jonge parkiet wil kopen b.v. dan moet je van te voren ook weten hoe je dat kunt zien..
.. anders verkopen ze zo een oudere vogel aan je..
en de prijzen ?? vind ik veel te hoog..

Groeten Willemien

Caradow

Ik vergeet hier helemaal te reageren, we hebben mekaar natuurlijk al op MSN gesproken :)

Als ik het zo lees, komt het helemaal goed met die kleintjes en ik ben benieuwd of het nog ene taartje krijgt bij de winkel...

ibi

Echt zielig hoe die parkietjes erbij liggen :'(

Super dat je ze hebt gered :)
Hopelijk overleven ze het.
Ik hoop voor de dierenwinkel  dat ze hun verdiende straf krijgen  >:(

hillie

Annika,

Wat geweldig dat je die schatjes van vogeltje heb opgevangen ;D
Ik hoop dat ze het redden zo dat je actie ook nog nut heeft.
hou ons op te hoogte.

En van die winkel is het erg nobel dat ze geld terug geven omdat ze veel te jong zijn.
En nu hopen dat er iets tegen die kweker gezegt wordt zo dat die niet weer in de fout kan gaan >:(


groeten hilde

Annika

Ik dacht ze net even lekker warm op schoot te nemen, maar daar dacht het grut anders over. Kijken en vliegen  ??? ;D Daarvoor had ik ze even in de boodschappen krat gezet (omdat ik de warmwaterkruik uit de kooi moest halen) en toen 'sprongen' ze wel op en fladderen, maar verder lukte niet. Net zoals jongen hier altijd oefenden in het blok. Jullie begrijpen dus vast dat ik raar opkeek toen ze alledrie ineens opvlogen en naar hun kooitje toe gingen.
Ze zijn nu ook aan het happen en hebben duidelijk een stuk meer kracht dan begin van de dag.  :D

Scotty - Keecko

Wat ontzettend goed van je Annika! ;D

Ik hoop dat de kleintjes snel opknappen! :-*

Wel goed dat je dierenbescherming in gaat lichten. De dierenwinkel mag hier niet zomaar mee wegkomen...

Siempke


Milo-Pixel

goed hoor annika! echt super wat je voor ze doet!

succes verder, het komt vast helemaal goed met ze! ;D

groetjes, Marit

roha


Kelly

Ben blij dat het beter gaat met de hummeltjes. Wat dapper van je dat je de dierenwinkelhouder erover hebt ingelicht dat je de dierenbescherming wil inschakelen! Daar is toch wel wat moed voor nodig, want je weet niet hoe zo'n persoon erop reageert. Is voor hen natuurlijk niet niks - lijkt me dan - om de dierenbescherming op je dak te krijgen.
Hoewel een goede dierenwinkelhouder natuurlijk alleen gezonde parkietjes aan zou moeten nemen om te verkopen, ligt de schuld in feite niet voornamelijk bij hem/haar. Het is de kweker die zulke arme beestjes bij hen heeft afgeleverd en die is dus verantwoordelijk geweest voor de zorg van de parkietjes. Ik neem aan dat er dan ook met die kweker gesproken gaat worden door de dierenbescherming, naar aanleiding van hun bezoekje aan de dierenwinkel. Ik hoop dat de verantwoordelijke(n) erop worden aangesproken.
Ben benieuwd hoe dit verder zal aflopen allemaal. In ieder geval is het fijn om te horen dat het goed gaat met de opgenomen liefjes :).

Groetjes, Kelly.

Kelly

Sorry, nog even een berichtje:

Ik vergiste me net even, over dat de dierenwinkelhouder niet zó verantwoordelijk is, dat is natuurlijk niet helemaal waar als hij/zij de parkietjes met z'n velen bij elkaar zet en er dode parkietjes op de bodem liggen  :o. Dat moest ik nog even rechtzetten. Ok, dat was het!

Groetjes, Kelly.

Annika

Ze hebben de nacht gehaald !!!  ;D Gisteravond nog lekker uit de spuit gesnoept, alleen de lichtste wilde eigenlijk niet, eet liever trosgierst.
Toen ik bovenkwam zaten ze ook nog eens met zijn allen op de stok, dus dat was al een heeeele vooruitgang.
Net zaten ze met z'n drietjes op het trapje. Twee lopen niet weg als ik met mijn hand in de kooi kom, de lichtste wel. Gisteren waren ze alledrie zo'n beetje apathisch, dus ik heb dit dan toch liever.
Toen ik gedoucht had zaten ze allemaal aan het trosgierst en de lichtste pelde een paar zaadjes van het gewone voer.
Verder beginnen ze zich nu goed schoon te poetsen, ontlasting ziet er verder goed uit dus ik ben eigenlijk heel positief.
Nu weer even voederen.

Kelly : ik begreep wel wat je bedoelde, in eerste instantie is mijn klacht nu over de kweker, die veel te jonge parkietjes al bij de ouders weghaalt.
Maar verder is natuurlijk ook de dierenwinkel verantwoordelijk voor zoveel parkieten in zulke kleine kooitjes, met volgens mij maar 2 voerbakjes. Geen wonder toch dat de jongsten te kort komen?
Wat ik me nu eigenlijk ineens afvroeg, is of ze wel water hebben ... Ik ga straks boodschappen doen en weer kijken, om dat nog even te controleren.

Mars

Annika, pas je wel op met je eigen vogel(s)?
Je weet niet of de vogeltjes een reden hebben dat ze niet goed eten of gegeten hebben... Ik heb mezelf ook een keer laten verleiden een parkietje te redden en heb daarna best wel 'gestressed' over de gezondheid van mijn eigen parkietjes, hoewel ik hem toch apart hield.

Begrijp me goed, ik kan je actie maar al te goed voorstellen en vind het heel dapper van je.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..