Als 'ladderen' niet kan....

Gestart door Michelle, november 22, 2007, 12:45:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle

Mijn parkietje is nu 5 weken bij ons en heet Tweety.
Hij is heel tam in de zin dat hij op je schouder of op je arm komt zitten.
Op de hand zitten doet hij niet alleen als ik trosgierst vastheb.
Waarom weet ik niet want ik heb hem nooit gepakt. (De kweker wel!?)
Als ik er geen trosgierst in heb en ik houd mijn hand / vinger voor hem omdat ik wil dat hij op m'n hand komt zitten dan bijt hij keihard in m'n hand. :'(
Ook bijt hij in m'n lip, m'n neus, m'n nek, overal zet hij z,n snavel in.
Het aanbevolen "ladderen" kan in dit geval dus niet.
Op welke manier kan ik hm het bijten dán afleren?????

Ik trek m'n hand niet terug als hij bijt, ik zeg alleen : Nee, mag niet.
Niet hard maar wel op een andere toon als wanner ik normaal met hem 'praat'.

Sonja

Hoi Michelle,

Praten is toch een vorm van aandacht, heb je dit al eens gelezen:
http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Er zijn verschillende redenen waarom parkietjes bijten.

Hoe oud is Tweety?

Met ca. een maand of 3 begint de pubertijd (kan ook ietsje eerder of later zijn).
In deze periode gaan ze uitproberen hoever ze kunnen gaan, en dat doen ze onder meer door te bijten.

Negeer Tweety als hij bijt, trek je hand pas weg als hij niet bijt, en beloon hem uitvoerig als hij lief is.

Voor meer informatie verwijs ik je naar de zoekfunctie van het forum:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search
en naar de link die ik je hierboven heb gegeven.

Er staat heel veel informatie over de verschillende redenen van bijten, en wat je eraan kunt doen. ;)

Groetjes, Sonja.

Michelle

Dank je wel voor de snelle reactie. ;)
Tweety is nu 10 weken oud. Hij was 5 weken toen we hem kregen en hij is nu 5 weken bij ons.
Ik had de pagina al gelezen en ik doe alles goed, precies zoals er staat. ??????
En als oplossing wordt het zogenaamde 'ladderen' aangeraden maar dat kan dus niet.
Andere tips zijn dus welkom.

Sonja

Hoi Michelle,

Ik denk dat je het ladderen nog heel even achterwege moet laten, maar het beste kunt beginnen met alleen maar je hand in de kooi houden, en die pas weghalen als Tweety niet bijt.
Als dat op den duur goed gaat, kun je telkens een stapje verder gaan.

Nu is ladderen nog geen optie, simpelweg omdat Tweety je nog niet voldoende vertrouwt om uberhaupt op je hand te komen zitten.

Laat Tweety daarom eerst maar even wennen aan die vreemde hand in de kooi.

Groetjes, Sonja.

mrt

Tjiepie heeft mij ook heel wat gebeten, de laatste 3 weken ben ik hem dat aan het afleren (ik heb hem nu ongeveer een jaar en zo oud is die ook) gisteren kwam die om mijn hand zitten hij beet er nog wel af en toe in maar dan zeg ik gewoon met stemverheffing nee. het gaat nu steeds beter, ik denk zelf dat het een kwestie van geduld is en dat het bij de een sneller gaat dan bij de ander.

groeten maarten