Morgen Nieuwe (eerste) Parkiet - wat vragen omtrent kooi en tam maken

Gestart door SteelTitan, november 21, 2007, 10:08:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

Hallo mensen,

jajajaja morgen is het dan eindelijk zo ver, dan ga ik mijn eerste parkietje ophalen bij een kweker uit Geldrop (bij Eindhoven), bij Bianca van parkietendroom.nl.  :D Ik moet zeggen dat het contact wat ik met haar heb gehad echt super is geweest, echt een aanrader voor iedereen! Siempke, nogmaals bedankt voor het adres  ;)

Maar nu heb ik nog wat vragen

Plaatsing van de kooi:

Voor de kooi zijn er twee opties voor plaatsing

1) Op mijn kamer (16m2).
Ik ben vaak thuis (thuiswonende student) dus zodra ik thuis ben (ik zit vaak op mijn kamer ivm internet/studie/hobby/etc) kan ik mijn parkiet lekker los laten vliegen dus heb ik een gezellige vlieger op mij gezelschap te houden  ;D  maar als ik naar college ben ed ziet hij natuurlijk vrij weinig gebeuren (let op: binnen een aantal weken komt er wel een 2de parkiet bij!  8) ).

2) In de woonkamer (32m2).
Mijn moeder is huisvrouw dus is vaak thuis. In de woonkamer ziet de parkiet dan ook een stuk meer gebeuren (autos/fietsers/moeder/andere gezinsleden etc) dan op mijn kamer...maar krijgt de parkiet ook minder rust. Wellicht ook omdat we een hond hebben. Het is een groot ras maar hij is erg rustig. Ik verwacht dus niet dat er gekke dingen gebeuren, ook niet tijdens het losvliegen (maar ik weet het, let ALTIJD op ;) ) Wel is het zo dat de hoek waar de kooi kan staan, de 'speelhoek' van de hond is (zeg maar heel de achterkamer), dus de hond zal daar (misschien inclusief baasjes) af en toe voorbij rennen. Omval gevaar is er niet door de hoek waarin de kooi staat maar misschien vind de parkiet al dat geren niet fijn.

De kooi zal dan in een hoek staan waardoor de parkiet in zijn kooi aan 2 kanten is "beschermd" door muren (ik heb gelezen dat ze dat fijn vinden). Aangrezend aan één muur is echter een schuifpui naar buiten toe. Natuurlijk kunnen wij er rekening mee houden deze niet vaak open te doen als het koud buiten is omdat de parkiet het dan koud krijgt. Het is nooit zo dat deze langdurig openstaan met koud weer (alleen soms om de hond naar binnen en buiten te doen, kwestie van seconden dus) zodat de parkiet op de langdurig op de tocht zou zitten.

Zelf vind ik dat elke plaats een aantal voor- en nadelen heeft.

Wat raden jullie aan qua standplaats? Is het misschien verstandig om de parkiet eerst handtam te maken en zijn eerste aantal vluchten te laten maken op mijn kamer, en als hij goed gewend is aan zijn nieuwe baasje de kooi naar beneden te verplaatsen? Of hem gelijk 'the whole deal' aanbieden en gelijk beneden neerzetten?


Andere vragen:

1) Ongeacht waar ik de kooi zet, er wordt gestofzuigd/stof gezogen...nu heb ik gelezen dat parkieten dat helemaal niet leuk vinden, al die herrie...maar wat doe je eraan? Overal in huis wordt stof gezogen (gelukkig) dus ja....


Andere vragen komen even niet in me op...

Alvast super bedankt ;)

Léon


EDIT:

PS en vast een foto van mijn toekomstige "kindje":

*knip*
Je parkietje laten is heel leuk
Maar dat doen we in het fotoalbum
http://album.parkietenweb.nl/index.php
foto's op het forum mogen alleen geplaatst worden
ter verduidelijking van een vraag
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=326.0
gr Safrena

Siempke

Nou is kijken of ik je kan helpen met de andwoorden en nogmaals graag gedaan hoor  ;)
Citaat van: SteelTitan op november 21, 2007, 10:08:38
Hallo mensen,

jajajaja morgen is het dan eindelijk zo ver, dan ga ik mijn eerste parkietje ophalen bij een kweker uit Geldrop (bij Eindhoven), bij Bianca van parkietendroom.nl.  :D Ik moet zeggen dat het contact wat ik met haar heb gehad echt super is geweest, echt een aanrader voor iedereen! Siempke, nogmaals bedankt voor het adres  ;)

Maar nu heb ik nog wat vragen

Plaatsing van de kooi:

Voor de kooi zijn er twee opties voor plaatsing

1) Op mijn kamer (16m2).
Ik ben vaak thuis (thuiswonende student) dus zodra ik thuis ben (ik zit vaak op mijn kamer ivm internet/studie/hobby/etc) kan ik mijn parkiet lekker los laten vliegen dus heb ik een gezellige vlieger op mij gezelschap te houden  ;D  maar als ik naar college ben ed ziet hij natuurlijk vrij weinig gebeuren (let op: binnen een aantal weken komt er wel een 2de parkiet bij!  8) ).
mijn parkietjes stonden eerst ook op mijn kamer, harstikke leuk.
ik zit alleen nog op school en dan zit mijn parkietje toch wel alleen dus heb ik besloten om ze naar de serre te verhuizen .


2) In de woonkamer (32m2).
Mijn moeder is huisvrouw dus is vaak thuis. In de woonkamer ziet de parkiet dan ook een stuk meer gebeuren (autos/fietsers/moeder/andere gezinsleden etc) dan op mijn kamer...maar krijgt de parkiet ook minder rust. Wellicht ook omdat we een hond hebben. Het is een groot ras maar hij is erg rustig. Ik verwacht dus niet dat er gekke dingen gebeuren, ook niet tijdens het losvliegen (maar ik weet het, let ALTIJD op ;) ) Wel is het zo dat de hoek waar de kooi kan staan, de 'speelhoek' van de hond is (zeg maar heel de achterkamer), dus de hond zal daar (misschien inclusief baasjes) af en toe voorbij rennen. Omval gevaar is er niet door de hoek waarin de kooi staat maar misschien vind de parkiet al dat geren niet fijn.

De kooi zal dan in een hoek staan waardoor de parkiet in zijn kooi aan 2 kanten is "beschermd" door muren (ik heb gelezen dat ze dat fijn vinden). Aangrezend aan één muur is echter een schuifpui naar buiten toe. Natuurlijk kunnen wij er rekening mee houden deze niet vaak open te doen als het koud buiten is omdat de parkiet het dan koud krijgt. Het is nooit zo dat deze langdurig openstaan met koud weer (alleen soms om de hond naar binnen en buiten te doen, kwestie van seconden dus) zodat de parkiet op de langdurig op de tocht zou zitten.

Zelf vind ik dat elke plaats een aantal voor- en nadelen heeft.

Wat raden jullie aan qua standplaats? Is het misschien verstandig om de parkiet eerst handtam te maken en zijn eerste aantal vluchten te laten maken op mijn kamer, en als hij goed gewend is aan zijn nieuwe baasje de kooi naar beneden te verplaatsen? Of hem gelijk 'the whole deal' aanbieden en gelijk beneden neerzetten?

ik denk dat je toch wel zal moeten uitkijken met de hond  :-\
maar het komt wel goed !
Wel heb je als je hem op je kamer zet je hem beter kan observeren de eerste dagen en als die in de woonkamer staat, je zou hem later altijd nog naar de woonkamer kunnen verplaatsen .

Andere vragen:

1) Ongeacht waar ik de kooi zet, er wordt gestofzuigd/stof gezogen...nu heb ik gelezen dat parkieten dat helemaal niet leuk vinden, al die herrie...maar wat doe je eraan? Overal in huis wordt stof gezogen (gelukkig) dus ja....


Andere vragen komen even niet in me op...

Alvast super bedankt ;)

Léon



hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen

gr. siempke

Moppers

Allereerst het stofzuigen:
Niet alle parkieten vinden het vervelend. Sommigen vinden het eng, sommigen merken het amper. En zoals je zelf ook al zegt, er moet toch gestofzuigd worden. Dus je kunt er niet veel aan doen denk ik. Je zou tijdens het zuigen tegen het parkietje kunnen praten, misschien dat dat een beetje geruststelt.
Zorg er wel voor dat de luchtstroom die uit de stofzuiger komt (meestal aan de achterkant) niet richting de kooi blaast. Anders zit je parkiet de hele tijd in die krachtige wind.

Over de plaats van de kooi, ik snap je dilemma. Ik zou zelf kiezen voor de eigen kamer. Je weet maar nooit hoe de hond erop reageert, en zo neem je geen risico. Daarnaast is het ook niet erg als je parkietje overdag alleen zit als hij er een maatje bij krijgt. In de tijd dat jij er niet bent, kunnen ze zichzelf prima vermaken met elkaar, vooral als ze genoeg te doen hebben in de kooi (speeltjes etc).
Je zou het kunnen proberen, en kijken hoe het gaat. Je kunt altijd later de kooi nog verplaatsen. Doe dit wel pas als het parkietje helemaal gewend is. Voor die tijd verplaatsen naar weer een nieuwe omgeving levert veel stress op.

Kristi

Ik volg Moppers  ;D

Het popje van mij die komt op je schouder zitten als je aan het stofzuigen bent, het mannetje is er als de dood voor. Probeer zo weinig mogelijk tegen de kooi aan te stoten als je moet stofzuigen  ::)

En wat de hond betreft, tja, hangt af van wat de hond kan verdragen en wat je parkietje durft lijkt mij, hier is het af en toe een circus, de vogels die achter de hond aan hoppelen op de grond.  :-*
Hij heeft nog nooit gehapt (keeshondje) maar het is natuurlijk altijd uitkijken, in ieder geval niet alleen laten in de kamer als de hond er is (lijkt mij dan) ongelukjes zitten in een klein hoekje.

Moppers

CiteerHij heeft nog nooit gehapt (keeshondje) maar het is natuurlijk altijd uitkijken, in ieder geval niet alleen laten in de kamer als de hond er is (lijkt mij dan) ongelukjes zitten in een klein hoekje.
Als je dat inziet, dan snap ik niet waarom je je hond in de kamer laat als de vogels los zijn.
Stel je vogels huppelen weer achter de hond aan, en jij houdt het in de gaten. Je hond draait zich plotseling om, hapt raak. Jij springt op, maar voordat je het vogeltje uit de bek van de hond kan bevrijden, is het waarschijnlijk al te laat. Het maakt niet uit of je het in de gaten houdt of niet, als je hond het zat is ben je altijd te laat, en is het vogeltje de dupe.
Vandaar dat ik ook voorstel om geen risico te nemen. Al gaat het 10.000 keer goed, het hoeft maar 1 keer mis te gaan.

SteelTitan

#5
...en dan is je parkiet op  :(
maar toch denk ik dat het gedrag (en karakter) van je hond goed te voorspellen is om zulke ongelukkige voorvallen te voorkomen (heb al veel ervaring met honden als huisdier). Neemt niet weg dat je altijd heel goed moet opletten! EN bij voorkeur de hond uit de kamer doen...

bedankt voor jullie reacties! Ik neem elke reactie in overweging! Thanks a lot!

Graag zie ik nog meer reacties tegemoet over dit dilemma!


Over stofzuigen zal ik me dan inderdaad geen zorgen meer maken...hier is inderdaad nix aan te doen.

DarkWolf

Het karakter is niet altijd te voorspellen. Onze kat (even een heel ander dier) was vroeger echt zo'n schatje die je geen kwaad deed, je kon haar mooi aaien over haar buik enzo. Sinds haar operatie is ze vreselijk agressief naar alles en iedereen. Een mens kan je ook denken te kennen, maar er zitten altijd verborgen (donkere) kantjes.

En stofzuigen..Heb hier 2 parkietjes en beiden vinden ze het niet erg. Ik laat ze wel NOOIT los als ik aan het stofzuigen ben, Falkor vind nieuwe dingen tamelijk interessant en zou hem wel eens kunnen opzuigen ??? Lijkt me niet zo meteen de bedoeling!
Laat je parkiet misschien eerst 3 dagen wennen voor je eens stofzuigt. Doe het dan heel even (10min) en praat tegen je parkiet. Nadien zal hij er wel snel aan wennen veronderstel ik :) Ik heb er in ieder geval voor gezorgt dat Bartok (mijn nieuwe parkiet) als eens 'in contact' gekomen was met stofzuigen voor de poetsvrouw de hele voormiddag kwam poetsen!

roha

Ik zou je parkietje op je slaapkamer plaatsen.
Je bent daar het meest van de tijd als je niet op school zit.
Daarnaast is dat dan het veiligst wb de hond, maar ook de schuifpui.
Je kan de radio aanzetten waneer je er niet bent en leuke speeltjes in de kooi hangen.
Straks met een vriendje erbij is het helemaal gezellig.

Milo-Pixel

ik ga mee met roha, ik zou hem op de slaapkamer zetten ;) hier ben jij het meest, en je hond is er niet, gewoon uit voorzorg, ik geloof echt dat sommige honden niks doen maar toch..... je weet het nooit zeker, dus zou ik het risico niet nemen.

groetjes, Marit

Tinus ly

Heeeeey!

Ik heb ook best nog een jong parkietje!
Ik heb er al 4 gehad.
Je kunt je dus steeds iets meer mee opschieten..
Laat je beestje eerst 2 dagjes rustig aan de ruimte wennen aan zijn kooi en hoe de mensen om zich heeen leven..
Bij ons staat tie gewoon in de huiskamer daar is het altijd wel gezellig..
Weet je wat ook grappig is dat ze dn veel sneller geluidjes opnemen..
Dat gekwebbel is zoo schatig!
Als tie een beetje is gewend laat je hand dan een paar x per dag je hand in de kooi ;)
Maak geen onverwachtste bewegingen..
Als je vogeltje eeen beetje is gewend gaat tie rond klimmen en zou die ook zijn  eerste fluitje laten horen...
probeer als die een beetje is gewend met een trosgieste in de kooi te houden.
Bij mij was het probleem toen die nog ietsie kleiner was hij het niet wou eten..
Toen heb ik hem gewoon op me vinger gezet.
Dat ging hartstikke goed.
doe dat dan een paar x perdag :)
Ik denk dat dat wel gaat lukken....


groetjesssss tinus en kirsten!

SteelTitan

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zal de kooi eerste instantie op mijn kamer zetten tot ie helemaal tam is, lekker aan het vliegen is, etc...wellicht kan ik het dan later eens beneden proberen.

Nog een paar uurtjes en dan ben ik officieel één van jullie  ;D  :P

Kelly

Hi Léon,

Ik heb mijn parkiet ook op mijn slaapkamer gezet, omdat de hond inderdaad in de woonkamer zit en het bevalt ons (mij en mijn parkietje) prima. Hij is al flink gewend aan de slaapkamer (heb hem pas vier weken) en hij heeft inmiddels ook al een paar vluchten door de woonkamer gemaakt. De hond was er toen wel bij, maar dat probeer ik zo veel mogelijk toch te laten, omdat hij (de hond) toch net íets te nieuwsgierig lijkt... :o! Dat kun je ook terugzien in mijn fotoalbum.
Het stofzuigen zorgt gelukkig niet voor hysterische taferelen, dus ik hoop dat de jouwe er ook niet te veel van onder de indruk zal zijn. Ik wens jou en je nieuwe kamergenootje veel succes, geduld en plezier toe!

Groetjes, Kelly & Pippa.

SteelTitan

Bedankt voor je reactie!

Ik heb hem inmiddels opgehaald en hij ziet al lekker in zijn kooitje. Volgens mij is hij moe van alle gebeurtenissen! De kooi staat nu in een hoek van mijn kamer, zodat hij heel mijn kamer kan overzien.
Ik zal zo wel een rustig muziekje aanzetten zodat hij wat te horen heeft.

Moet ik het licht aanlaten zodat hij denkt dat het nog dag is...anders gaat hij wel heel vroeg denken dat het nacht is, en maakt ie me dalijk elke ochtend om 4 uur snachts wakker!  ::)

Ik heb gelijk een andere kooi gekocht (onder het motto van reiskooi), maar hijs nogal groot (niet zo groot natuurlijk als mijn san remo maar toch wel 60 breedt/35 diep/40of50 hoog)...

ZOU het misschien een idee zijn om deze kooi voor beneden te houden en de san remo voor boven op mijn kamer?  Dan hang ik daar ook wat speeltjes en misschien wat dingen waaraan hij is gewend/gehecht, en dan heeft ie ook een kooitje voor benenden wanneer het zover is/als hij en xtje beneden zit (als ik bijv langere tijd weg ben)!

Ik zal het de komende tijd even afwachten hoe hij zich ontwikkeld. Ik denk dat ik hem sowieso op mijn kamer houdt totdat hij een aantal vluchten heeft gehad en zijn kooi weer makkelijk kan vinden!

Het is zo dat de kweker uit voorzichtigheid (een aantal vogels hadden zich dood gevlogen) zijn vleugelpennen heeft geknipt, deze groeiden volgens haar weer aan binnen 2-3 maanden.
Ook is het zo dat hij alleen omhoog en dan weer achteruit kan vliegen...hij vliegt omhoog en gaat dan achterstevoren weer terug....soort van boomerang parkiet. De kweker zei dat dat door de geknipte pennen kon komen of omdat hij pas 2 daagjes (nog niet eens) echt vliegt.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik hou jullie op de hoogte!  ;D

HIJ IS ZO LIEFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF!!!  :-* :-* :-*

Siempke

nou zo te horen ben je er blij mee  ;)
nee je hoeft het licht niet aan te laten  :), als je zorgt dat er voldoende licht door een raam is..
raar dat ze de vleugels heeft geknipt  :o maar het zou inderdaad een voorzorg geweest kunnen zijn zodat niet elk parkietje zich dood zou vliegen  :-\ ;)

SteelTitan

hahaha jah ik ben er inderdaad echt blij mee! Bij alles wat ie doet (en wat ik dus voor de eerste keer zie) zit ik van "owww, wat lief"  ::)

zelf was ik ook niet helemaal enthousiast over het knippen van de vleugels maar ze zal vast beter weten dan ik wat ze doet en dat het goed komt :)

Hij zat net trouwens een soort knassend geluidje te maken, net alsof ie aant herkauwen was op een zaadje, dus ik al bang dat er mss iets verkeerds zat  ???   maar met de zoekfunctie kwam ik erachter dat dat een geluidje is als ie ontspannen en/of gelukkig is  8)

Mars

Als hij nog maar twee dagen vliegt (en dus maar twee dagen uit het nest is) dan is hij te jong. Dan kun je hem beter terugbrengen, want dan moet hij nog bijgevoed worden en krijgt hij nog een hoop belangrijke voedingsstoffen van paps en mams.

Wel kan het zijn dat het vliegen door het wieken komt. Quint is ook zo'n gekke gewiekte vlieger vanaf de grond: hij komt wat omhoog en landt dan meestal achter de plek waar hij weg ging. De anderen komen gewoon een halve meter verder... gelukkig krijgen ze nu allemaal hun veren weer.

Een jonge parkiet kan zich doodvliegen tegen een raam of iets dergelijks, maar als straks jouw parkiet weer leert vliegen, kan hij dat ook nog niet goed en botst die overal tegenop net als een jonge parkiet die zijn eerste vlieglessen heeft. Dus die reden die de kweker noemt is totale onzin!

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kelly

Nou, dat wordt dan fijn een ritje terug naar Geldrop ;). Nee hoor, ik hoop dat je beestje gewoon lekker oud genoeg is, zodat hij bij je kan blijven!
Lief klinkt dat krassende geluid hè? Vind ik altijd erg fijn om te horen (ik noem het korrelen, omdat het eruit ziet alsof hij met een korreltje aan het spelen is in z'n bekje/snaveltje). Ik snap helemaal hoe verkikkerd je op je vogeltje bent. Dat heb ik met de mijne ook!
Ben benieuwd hoe het verder verloopt met je boemerang! Misschien kan je na verloop van tijd hem laten wennen aan het idee van ramen en dergelijke, door hem ze van dichtbij te laten onderzoeken (op je hand dan, niet door er tegenaan te knallen). Maar voor dat aan de orde is, ben je natuurlijk alweer een tijdje verder.
In ieder geval Léon, heel veel succes en plezier met je lieve vogeltje! :-*

Groetjes, Kelly & Pippa.

SteelTitan

Om jullie gerust te stellen, hij is 1 oktober al geboren dus hij is niet pas 2 dagen uit het nest...ik zal het verhaal wel verkeerd begrepen hebben, maar het was iets in de trend van "hij heeft nog weinig vliegervaring" en dan iets met 2 dagen...wellicht waren de vleugels 2 dagen gewiekt...ik weet het niet. Maar hij is zeker oud genoeg. Anders had ik hem nooit genomen, dat zou ik nooit aandurven!

@ Mars: goed te horen dat ze bij jou vroeg of laat weer normaal zijn gaan vliegen :D
@ Kelly: bedankt voor de gelukswensen  :-*  <-- is helemaal op zijn plaats :D :D

Bedankt ;)


SteelTitan

Ik heb hem al lekker zien eten van zijn trosgierst, eivoer en normaal zaad...maar ik heb hem nog niet zien drinken... ???

ik heb:

1 bakje water aan de kooi
1 drinkfontijntje (zo'n langwerpig ding) aan de kooi hangen
1 schaal met water om te drinken/badderen

hoe vaak hoort een parkiet te drinken?

Milo-Pixel

parkietjes drinken niet veel, daardoor is de kans ook niet zo groot dat je ze snel ziet drinken. ik zag mijn parkietjes pas drinken toen ze 5 dagen bij me waren.

groetjes, Marit