Spreidpootje ? 1 pootje

Gestart door Kristi, november 20, 2007, 17:50:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristi

Hoi,

Ik weet het, zoekfunctie ... gebruikt ... niks gevonden  over dit specifiek probleem :'(

Ik heb 3 gezonde jonkies en ik merkte al tijdje op dat het 4de op zijn buikje lag heel de tijd.
Ik heb ze dan maar allemaal uit de kooi gehaald en eens goed nagekeken, en ik denk dat het kleintje spreidpootje heeft langs 1 zijde  :'(

Ik wil dit behandelen, maar als ik nou de pootjes verbind met elastiek, hoe weet ik zeker dat ik het andere pootje dan niet in verkeerde houding krijg  :'(

En het pootje ligt meer achter het kleintje ipv zoals op vele fotos naast het kleintje, mocht het dan toch spreidpootjes zijn is het een lichte vorm van. Maar het viel me op dat hij/zij altijd op de buik lag

Het kleintje in kwestie is nu 16 dagen oud, op de hand zeer actief maar ik maak me toch zorgen

Iemand met ervaring ?? DA of VA ? ... help  :'(

Safrena

Hey Karin

Als het spreidpootjes zijn, worden altijd beide pootjes behandeld
Hoe je dit kan doen, kun je terug vinden op onderstaande link

http://www.parkietenfreak.nl/z-spreidpoten.php

Mocht het je niet lukken of iets anders zijn, kun je beste eerste even telefonisch contact opnemen met de va, zeker omdat het parkietje nog zo jong is
Hij kan je dan het beste adviseren wat je kan doen en of je bij hem langs kan of niet

Vele groetjes

Kristi

Hoi,

De neef van mijn vrouw blijkt een ervaren parkietkweker te zijn.
Dus we hebben even gebelt en hij heeft dat ook meerdere malen al meegemaakt.

Blijkbaar erfelijke genetische afwijking wat niet genezen kan worden, daar het pootje naar achterhangt en niet opzij.

Zijn ervaring levert op dat ze meestal de '3 weken' niet halen na geboorte, mocht hij/zij het nu toch redden, is het moeilijk te voorspellen hoe zijn situatie eruit zal zien, zal het kunnen vliegen ... kan het op een stokje zitten etc.

Dan kom je toch wel tot een harde situatie dat je moet beslissen wat het beste is voor het parkietje.
Ik weet me even geen raad meer  :'( Iemand die mij wat moed kan inspreken  :(

Milo-Pixel

als ik jou was zou ik even bij een dierenarts (liefst een vogelarts) langsgaan, of even bellen, en je verhaal voorleggen. kijk even wat hij erover zegt, en wat je kunt doen. een kweker is namelijk geen arts ;)

groetjes, Marit

Safrena

Citaat van: Kristi op november 20, 2007, 22:43:33


Blijkbaar erfelijke genetische afwijking wat niet genezen kan worden, daar het pootje naar achterhangt en niet opzij.



Hey Kristi

Persoonlijk zou ik zeker eerst een vogelarts bellen.
Of het nu erfelijk is of niet en misvormd is, soms is het heel goed mogelijk om dit pootje weer goed te zetten, waardoor het parkietje een normaal leventje kan hebben

Geef de moed nog niet op, en vraag eerst goed raad een een ervaren vogelarts

Vele groetjes

Mars

Ga even naar een vogelarts, dat is de enige juiste tip die wij je kunnen geven. Het nadeel van veel ervaren (parkieten)kwekers is vaak dat ze toch vooral kweken ;) Begrijp je wat ik bedoel: ze zijn meestal niet erg gericht op het 'opknappen' van parkietjes met een afwijking of zieke parkietjes.

Als jij wel iets voor dit parkietje wilt doen, dan kun je even contact opnemen met een vogelarts. Ik vind het een raar verhaal dat een gek pootje voorbode is voor een kort leventje.

Hihi... weer eens tegelijk: nou meer goede adviezen kun je niet krijgen, we zijn het roerend eens met elkaar, zie ik...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Willemien

Hoi ???

Een van mijn vier parkieten heeft een rare stand bij een van de poten .. hij was ongeveer 2,5 mnd toen ik em gekocht had voor erg weinig vanwege de poot..
Hij red zich er wonderwel prima mee...(misschien kun je het zien op de foto, zit tie op schommel)
De kweker wist niet (of wilde mij niet vertellen) hoe het is gekomen..
Het lijkt wel of de poot gebroken is geweest .. hij steund op de zijkant
Ik had meteen een zwak voor deze vogel en het gaat perfect met de anderen samen..
Overweeg goed wat je doet met het parkietje ja ik weet natuurlijk niet hoe erg het is met uw parkiet..
Sorry hoor als ik een beetje van het onderwerp wijk nu.. :D

Groeten Willemien

[verwijderd door de beheerder]

Kristi

Bedankt voor de antwoorden.

Volgende, ik bel de DA (geen VA blijkbaar dus) op hier 150meter vandaan, die zegt ik kan enkel iets doen als het gebroken is, is het niet zo dan moet je het gewoon laten rusten... :'( dus niet he :)

En om terug te komen op de kwekende neef, het waren tentoonstel parkieten die hij kweekte en inderdaad (heel cru om te zeggen) afwijkingen kregen geen kans  >:( Ik zou het zelf nooit kunnen laat staan willen ! Maargoed ik ben dan ook geen kweker.

Enige optie lijkt mij om VA  te proberen maar
die zijn op 30 min rijden.

Dus dan zit ik een beetje met de vraag hoelang mag ik dit jonge parkietje van de moeder weghalen ( leeftijd 17 dagen ) ?

Safrena

Citaat van: Kristi op november 21, 2007, 16:33:42
...

Dus dan zit ik een beetje met de vraag hoelang mag ik dit jonge parkietje van de moeder weghalen ( leeftijd 17 dagen ) ?


Hey Kristi

Daarom ook mijn eerste advies

Neem eers telefonisch contact op met een vogelars en dan kun je hem meteen vragen in hoever het mogelijk is om zo een afstand te doen, met een parkietje van 17 dagen

Vele groetjes

Kristi

Oh wat een verschil in gesprek met een VA en een DA  :o

De VA was heel anders ingesteld en gaf je gelijk een geruststellend gevoel.
Vitamine tekort kan oorzaak zijn of inderdaad een gebroken pootje maar dat denk ik niet want hij/zij loopt er zo hard mee op de hand, en hij piept ook niet als je eraan komt.

Ik werd aangeraden per direct TOPET AMINOVIT toe te voegen, zodat ze wat sterker worden.

Wat betreft het vervoeren van het jonkie (misschien handige info)
Het vervoeren is geen enkel probleem zolang het maar lekker warm zit. Hij raad ook aan om een warme kruik mee te nemen en die dicht in de buurt te houden van het kleintje (niet binnen handbereik van het kleintje). Je moet het natuurlijk niet te lang weghalen van de moeder, maar een bezoek aan de dierenarts kan makkelijk zei hij  8)

Dierenartsenpraktijk Zehlem-Halle  ;D

Mars

Fijn om te lezen dat je een VA geraadpleegd hebt en dat deze erg behulpzaam is. Hebben jullie afgesproken binnen hoeveel tijd de vitamines moeten helpen/of ze nog kunnen helpen. En als ze niet helpen binnen hoeveel tijd je langs moet komen?

Ik ben namelijk erg nieuwsgierig hoe zich dit ontwikkeld  ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

#11
Ok dan het vervolg  ;)

Ben naar die bepaalde VA gereden zonder afspraak, maar de apotheek dame van de winkel was op de hoogte, dus de aminovit stond al klaar. Na een paar dagen moet je al verschil zien, hij zei als het tegen woensdag aanstaande niet beter is best even langskomen.

Daar ik heel de dag gewerkt heb kon het kleine parkietje niet mee, anders was het nog 30 min langer rijden.

Ik vertelde de VA dat hij wel lekker met zijn pootje loopt (wel op een heel wazige lollige manier, maargoed waarschijnlijk niet gebroken dus), maar hij loopt dus wel op zijn buik doordat het pootje naar achterstaat.
Dus vitamine 1 gram dagelijks door de voeding.

And pray  :-\

Foto van de extra vitamines

[verwijderd door de beheerder]

Kristi

Dag 1 van de vitamines :

Ok, ik weet niet wat dit is voor spul maar die kleine met het pootje lag altijd onder de andere vogeltjes.
Vandaag doe ik broedhok open en meneer/mevrouw ligt helemaal bovenop de andere te spartelen  :-X

Zou het dan toch nog goedkomen ... stay tuned as we continue soon  :D

Kristi

Dag 3 van de vitamines.

Het oudste parkietje staat op uitvliegen, het mannetje heeft behoorlijk zijn handen vol om het nog even in het broedhok te houden  :D Er wordt nu behoorlijk wat afgefladderd in het broedhok  ;D Heel de voliere beweegt mee  :o

Het parkietje met het pootje lijkt aan de beter hand, het ligt niet meer onder de andere parkietjes en zit nu wel rechtop in het broedhok, maar loopt nog op zijn buikje (kan nog de leeftijd zijn,hij/zij is de jongste van de 4)

Kristi

#14
Dag 6 : Helemaal genezen !  ;D

Dus de VA had gelijk en de vitamines deden hun werk.

Oh btw,

Bij zaadvoeding moet je de zaadjes beetje nat maken en dan de vitamines toevoegen zodat het wat blijft plakken aan de zaadjes.
Dit lukte bij mij niet want ze aten de zaadjes niet dan.

Ik heb het dan in laagjes gedaan, beetje zaadjes - beetje vitamine verspreid - beetje zaadjes - beetje vitamines - etc
Er bleef wel een klein beetje van de vitamines op de bodem van het voederbakje liggen maar die had ik extra gegeven als dosering.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft  :)

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

Safrena

Citaat van: Kristi op november 30, 2007, 10:58:39
Dag 6 : Helemaal genezen !  ;D

Dus de VA had gelijk en de vitamines deden hun werk.


Hey Kristi

Heel blij te lezen dat je het advies hebt opgevolgd en naar een vogelarts bent geweest. Zo zie je maar weer, een vogelarts weet het wel met parkietjes ;)

Heel goed nieuws dat het kleintje zo snel helemaal hersteld is ;D

Vele groetjes

Kristi

Jahoor het loopt als een gekkie bovenop de andere in het hok nu  ;D

Milo-Pixel

nou kristie, wat een geluk  ;D

super dat hij/zij genezen is. hou het maar wel goed in de gaten hoor.


groetjes, Marit

Mars

Jeetje, ik moet zeggen, dat dit me verbaasd hoor!

Bedankt ook voor je uitleg hoe je het toedient, dat is wel interessant.

Maar wat goed! Echt! Dit is echt heel erg fijn.
Geniet er van.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kristi

Wel,

ik heb iedere avond een schietgebedje gedaan, zou er dan toch iemand over ons waken  ::)

Kristi

Parkietje in kwestie is reeds uitgevlogen en wordt goed door mama en papa verzorgt  ;D

Ik wou dat ik een foto kon nemen, wat een schatje is het geworden  :-*

Kristi

Mijn ouders zijn er met de camera.

Voor wie mij wil zien  ;D Snowy is de naam  ;D en ik amuseer me te pletter in mijn voliere  ;D

[verwijderd door de beheerder]