onrustig langs de tralies klimmen

Gestart door Ilse67, november 19, 2007, 15:44:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ilse67

Hallo,

Ik heb een jonge parkiet, Diva genaamd, en over haar gedrag heb ik een vraag.
Ze gaat keurig op je vinger zitten, maar verder wilt ze nog niet veel van ons weten. Nu hebben we haar al wel los laten vliegen, in het begin wat stuntelig hoor, maar nu gaat het al een stuk beter, de ramen worden genegeerd, we hebben voor haar een klein klimeilandje staan, daar land ze aldoor op.
Maar als zij in de kooi zit, en we komen in de buurt of ze hoort ons, gaat ze heel onrustig en roepend door de kooi heen klimmen, ondersteboven aan de stokken, op de vloer zitten schrapen. Ik snap heel goed wat ze wilt, ze wilt vliegen. Wat kan ik hiermee doen??

Hoor het graag...

Groetjes Ilse  :-\

Sonja

Hoi Ilse,

Hoelang heb je je parkietje nu?

Het beste kun je haar eerst handtam maken voordat je haar uit de kooi laat.
Dan kun je haar ook weer makkelijk terug in de kooi zetten als het nodig is.

En omdat ze nu al wel mag vliegen, bemoeilijkt dat het tam maken, omdat ze nog niet voldoende aan jullie gewend is, en zo ook minder snel zal wennen. Ze zal nu bij jullie vandaan vliegen als ze de kans krijgt.
Daarom is het belangrijk dat ze eerst de kans krijgt om zich thuis te gaan voelen, zowel bij jullie, als in haar eigen huisje.

Nu is ze alleen maar bezig met uit de kooi willen. Het beste kun je dit gedrag negeren, want als ze telkens haar zin krijgt als ze zo doet, stimuleer je dit gedrag.

Dus: Eerst goed handtam maken IN de kooi, voordat je haar de vrijheid geeft om in de huiskamer te vliegen.
Neem de tijd, tam maken vraagt veel geduld en doorzettingsvermogen van de eigenaar.
Maar dan kun je ook heel veel bereiken! ;)

Groetjes, Sonja.

Ilse67

Nou, ik ben druk aan het proberen... maar ze lijkt wel gefrustreerd joh!! Ze loopt langs de kant heen en weer, en anders hangt ze ondersteboven aan de stokjes of tralies!!
Ze bijt me enorm in mijn handen of vingers als ik met de hand in de kooi kom... probeer haar af en toe wat lekkers voor te houden maar daar gaat ze gewoon aan voorbij  :o

Ik weet het niet, ze roept af en toe maar meer hoor ik niet...

Moet ik soms iets over de kooi doen?? Is maar een optie hoor... maar ik weet anders ook niet wat ik moet doen, dit is apart gedrag of misschien juist niet, maar dan hoor ik wel het wel weer van andere parkieten liefhebbers..

groetjes Ilse

Sonja

#3
Hoi Ilse,

Dat Diva zich nu nog zo gedraagt en geen belangstelling heeft voor een lekkernij e.d. komt, omdat ze alleen maar bezig is met 1 ding: Uit de kooi willen.

Daarom is het belangrijk dat je dit gedrag van Diva helemaal negeert, doe of ze niet bestaat als ze zo doet. ;)

Vergeet haar daarbij niet uitgebreid te belonen als ze zich niet zo uitslooft.
Op die manier leer je haar ongewenst gedrag af, en gewenst gedrag aan.
Dat is de eerste stap. Dat ze leert wennen aan haar huisje en niet alleen maar bezig is om eruit te komen.
Ga nu nog maar liever niet proberen met je hand in de kooi te komen, doe het stap voor stap.
Nu ben je haar aan het leren om haar de kooi als huisje te laten ervaren.
Daarna is handtam maken aan de beurt. ;)

Wel volhouden, want het vraagt wat tijd.
Maar je bent nog maar net begonnen.... ;)

Groetjes, Sonja.
PS Een doek over de kooi is niet nodig, hoor.

Ilse67

#4
Nog even een foto van deze volhardende "dame"

Formaat foto aangepast. ;)
Groetjes, Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Ilse67

#5
waarschijnlijk weer te groot, maar jij kan dat heel goed, hahaha

Euhm...jij kunt dat ook hoor.... ;) Klik op de foto met je rechtermuisknop en dan op "bewerken". Daarna op "afbeelding" en op "uitrekken/hellen". ;)
Ik denk inderdaad dat Diva een mooi popje is, hoewel schijn kan bedriegen door lichtinval e.d.
Groetjes, Sonja.



Daar is "ze" dan...


Ilse


[verwijderd door de beheerder]

Ilse67

Zo, daar ben ik weer even!!

Ik laat haar nu al bijna 1 week alleen maar in de kooi... Ze was in het begin heel onrustig, op de grond trippelen, en langs de tralies...
Nu gaat ze af en toe netjes zitten, en dan ga ik gezellig met haar praten, maar kom ik dichtbij de kooi, gaat ze gelijk weer van het stokje af en trippelt ze er weer lustig op los op de grond... Ze gaat ook wat met haar spiegeltje spelen af en toe...

Maar ik ben natuurlijk veel te ongeduldig... want ik wil haar graag handtam maken...

Hoe lang duurde dit gedrag bij andere parkietjes??

Ik hoor het wel,

Groetjes Ilse (en een onrustige Diva  ::))

Sonja

Hoi Ilse,

Zo te horen ben je op de goede weg. ;D

Het feit dat ze nu ook af en toe even gaat zitten en met haar spiegeltje speelt, is al een beginnetje. :)
Het is heel goed dat je haar dan beloont met lieve woordjes.

Op het moment dat ze weer zo druk gaat doen, moet je haar weer meteen negeren.

Ze zal het echt leren hoor, je merkt nu immers al resultaat na pas 1 week, en dat is nog maar heel kort....

Hoe lang het duurt voordat dit gedrag is afgeleerd, is niet precies te zeggen, dat wisselt heel sterk per parkiet. Maar je bent in ieder geval goed bezig hoor.

Ga maar lekker door op deze manier, heb geduld en blijf steeds consequent. Het komt echt goed! ;)

Groetjes en succes!

Sonja.


Ilse67

Zooooooooooooooooo, daar ben ik weer even hoor!!

We beginnen zeker te vorderen... Ze gaat nu weer keurig op haar stokjes zitten, en ze maakt nu echt contact met ons, dan fluit ze lekker om aandacht te krijgen...

Als ze netjes op haar stokje zit, ga ik lekker met haar babbelen, dan komt ze ook dichter bij de tralies zitten en kijkt heel nieuwsgierig naar mij en onze hond, die dan altijd in de buurt is hahaha. (jaloerse kip)
Vandaag heeft ze voor het eerst op mijn hand zitten eten, trosgierst, had een klein stukje afgeknipt, zodat ik later op de dag nog eens kon oefenen. En vanavond kwam ze zo op mijn hand zitten bij de trosgierst.  ;D

Mijn hand had ik in de kooi, en dan kunnen ze zo leuk mopperen!! Maar later kwam zag ze de doorgang naar buiten en kwam ze heel langzaam naar buiten lopen, knabbelend op mijn vest, kijkend naar alle kanten. Ik denk, ja die gaat zo vliegen.... maar nee hoor, ze bleef even gezellig buurten en ging daarna weer naar binnen!!! Geweldig. Ik denk dat we al flinke vorderingen maken. Ze begint me te vertrouwen, joepie....  :-*

Zo, weer even de vorderingen van Diva in huize Stroomberg...

Tot gauw, liefs Ilse