Strepie kan niet vliegen

Gestart door spannetje, november 17, 2007, 22:10:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

spannetje

hoi, Strepie onze parkiet is nu 5 mnd ong, hij verliest geen veertjes, heeft geen staartveren en vliegt dus niet. is wel handtam en oogt niet ziek. Heeft de natuur een foutje gemaakt? parkieten moeten toch veren aanmaken en verliezen als ze gezond zijn? en hij behoort toch al lang te kunnen vliegen. Als hij geen veertjes aanmaakt of geen staartveren komen overleeft hij dit dan? Kunnen wij hem iets geven aan vitamines ofzo zodat wij hem van binnenuit kunnen helpen? Ons zoontje (waar strepie van is) maakt zich zorgen over zijn vriendje
ik hoop dat iemand hier iets meer van weet
Jose

Caradow

Als Strepie niet kan vliegen en geen staartveren heeft zou het mogelijk een kruiper kunnen zijn? Heeft hij wel zijn vleigelpennen compleet? Je zou eens een foto kunnen plaatsen, dan kunnen we ons beter ene beeld vormen. Wij kunnen dan aangeven of we vermoeden dat het een kruiper is, al zullen wij geen officiele diagnose kunnen stellen. dat kan alleen een vogelarts.

Als je bij de zoekfunctie kruipersziekte invult, gaat er een wereld aan informatie over kruiperszikte open.

Strepie zou ondertussen al eens in de rui geweest moeten zijn.

spannetje

Hoi,
Ik heb het juist gelezen over kruipers op de site en ja dat klinkt helemaal bekend. Wij hebben strepie bij een kweker gekocht en was dus nog niet gewiekt. Balen zeg. vooral voor onze zoon want dit is zijn 2e parkietje, de andere was zijn snavel door een ongeval afgebroken. Heeft een kruiper maar een kort leventje? Kunnen wij iets doen om hem wel in leven te houden?
Jose

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Een kruipertje kan in principe gewoon oud worden. Hij zal alleen waarschijnlijk nooit vliegen. Mogelijk dat hij na zijn eerste rui toch nog wat slag of staartpennen krijgt, maar dat hoeft niet. Zij kooi zal zo ingericht moeten worden dat hij overal makkelijk klimmend bij kan komen en dat wanneer hij valt hij niet te ver en te hard valt.

Hij ziet er trouwens verder wel heel goed uit zo op de foto. Vaak zien we ook kruipers die helemaal heel rommelig en slordig in de veren zitten, maar Strepie ziet er zo heel goed uit...

Wij kunnen geen definitieve diagnose stellen, maar vermoedelijk gaat het hier echt om een kruipertje...

spannetje

 :) Bedankt voor je snelle reactie, had daarstraks een huilende zoon die bang was dat strepie snel dood zou gaan. Is het slim om ermee naar een vogelarts te gaan om te weten of strepie de milde vorm heeft? Is het goed dat zijn vachtje af en toe nat wordt? wij hebben zo'n badje voor hem maar daar wordt hij niet echt blij van zeg maar. Moeten we iets speciaals doen of laten?
Jose

Mars

Nee, je hoeft niet naar een vogelarts die kan verder niets voor je doen: het lijkt mij gewoon een duidelijk geval van kruipersziekte. Als je tenminste geen bloed ziet ed.
Je zoontje hoeft zich geen zorgen te maken, strepie zal net zo lang of kort leven als ieder ander parkietje dus gewoon goed voor hem zorgen. Zorgen dat hij elke dag niet te veel zaad krijgt zodat hij alle zaadjes opeet, liefst XtraVital zaad of pellets geven. Groente en fruit, eivoer..
Een badje is heel goed voor hem, alleen voor het naar bedgaan niet. Het liefst worden parkietjes elke dag even nat, dat is goed voor het verenpak. Je kunt ook eens een zachte sproeibeurt proberen, een plat bord met een bodempje water of zachtjes de kraan aan en strepie op je arm laten spelen met het water. Probeer het niet te forceren, als hij echt niet wil, dan wil hij niet. Maar je mag het best af en toe proberen, vooral sproeien in het zonnetje, zo in het voorjaar, zomer en najaar vinden parkietjes vaak wel fijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

spannetje

Bedankt marcia, maar wat ik eerder vergeten ben om te zeggen....pokke... is dat wij daarstraks aan zijn buikzijde laag, wat veertjes zagen met opgedroogd bloed. oei of niet? Hij is zo'n schattig ding. Freek kan er zoveel mee doen, is echt zijn maatje.

Mars

Een beetje bloed aan zijn veertjes kan ook een kenmerk zijn van kruipersziekte. Waar het mij omging is dat er nog andere 'veerproblemen' bestaan, die wat ernstiger zijn. Maar volgens mij ziet hij er daar veel te goed voor uit. Ik weet niet wat de anderen daar van vinden?

Een test van de vogelarts kan een uitkomst zijn, dan heb je meer zekerheid. Ik zou me vooralsnog niet te ongerust maken.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

spannetje

Hoi
Ik heb een foto van Strepie bijgevoegd en hoop dat iemand hem eens goed bekijkt en wellicht een mening kan geven over zijn verendek. Wij weten namelijk sinds wij onze vraag op deze site hebben gezet dat Strepie een kruipertje is.
Groet jose

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Jose

Een mooi meisje heb je daar, een ook nog jong
Maar ze is inderdaad een kruipertje

Vele groetjes

spannetje

Hoi,

Als je de foto bekijkt kun je dan ook zien of Strepie de milde vorm of erge vorm heeft? want ik heb begrepen als hij de erge vorm heeft dat hij dan niet oud wordt.
Jose

hillie

Hoi jose,

Dat is niet waar hoor een kruipertje kan heel oud worden ;)
Alleen moet je wel je kooi aan passen zo dat ze toch overal bij kan komen.

Veel plezier er mee.

groeten hilde

Moppers

Citeerwant ik heb begrepen als hij de erge vorm heeft dat hij dan niet oud wordt.
Ze heeft sowieso niet de heel erge vorm. Daarbij sterven de parkietjes namelijk al in de eerste drie weken van het leven. Dat is inderdaad absoluut niet oud, maar bij Strepie is dat dus niet het geval.