Polyoma

Gestart door Mees, november 17, 2007, 17:22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mees

Hoi,

Mijn parkietje Mees is (zoals jullie waarschijnlijk al wel weten) gerkortwiekt.

Nu is hij al ongeveer een half jaar gewiekt, maar het valt me heel erg op dat er geen veertje meer aan groeit. Ook zijn staart is uitgevallen en groeit gewoon niet meer aan.
Ik weet zeker dat hij zichzelf niet plukt, ik heb geen 1 slagpen in zijn kooitje teruggevonden, ze zijn gewoon niet meer terug aangegroeid.

Ook is hij nu al minstens een half jaar oud, en hij heeft nog steeds geen kleur op zijn neusdopje en hij is heel klein. Een groeiachterstand is ook vaak een van de kenmerken van Polyoma.

Vanaf toen ik hem kocht was zijn verenpakje al niet mooi glad, en vloog hij niet ver. Het viel me toen nog helemaal niet zo op, maar nu ik eraan terugdenk vind ik het wel verdacht.

dit lijkt allemaal erg op Polyoma (ook wel de kruipersziekte genoemd).

Voor de rest gaat allen gewoon goed met hem, hij is heel actief en speels. Voor zijn vlieggewoontes maakt het ook niet uit, want hij was toch al gewiekt, maar het is denk ik toch handig om te weten of hij het nu heeft of niet, zodat ik hem in de gaten kan houden als hij met andere vogels in contact komt.

Weten jullie meer over deze ziekte, wat de verdere symptomen zijn, wat eraan te doen is en denken jullie dat Mees het echt heeft?

Alvast bedankt!!  ;)

Milo-Pixel

misschien dat je een duidelijke foto kan plaatsen van mees ;) 

groeten, Marit

Caradow

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je een berg informatie tegen over kruipersziekte...

Heeft Mees ook geen afgeknipte pennen verloren in de rui?

Mees

Naar wat ik weet (en ik zie hem natuurlijk elke dag) heeft Mees nog niet eens een rui gehad!  ???

Ik heb inderdaad al bij de zoekfunctie gekeken, ik weet wat Polyoma is en wat de kenmerken zijn, maar mijn vraag is of jullie denken dat hij het heeft.




Caradow

Als dit zijn normale uiterlijk is en hij is niet in de rui, dan ziet hij er wel errug rommelig uit ja... eeehhhh ZIJ ziet er rommelig uit...

Al een half jaar oud en geen rui? dat kan niet.. Ze had al lang dan eens in de rui moeten gaan..

(offtopic: Heb je je aga niet meer?)

Milo-Pixel

ze zou echt al wel een rui gehad moeten hebben hoor. heb je niet een periode gehad dat je overal veertjes tegenkwam?? ik vind het verenpakje er erg rommelig uit zien... weetje zeker dat ze gewiekt is toen je haar kocht? en niet dat ze zeiden dat ze gewiekt was en zo probeerden een kruipertje weg te krijgen??? is ze gekocht bij een kweker of bij een winkel?


Caradow

#6
Loes heeft er zelf voor gekozen om Mees te kortwieken... die discussie hebben we al een tijd geleden gehad ;)

@Loes:

Heb even verder gezocht en zie nu dat Jojo is overleden enz. Je hebt al het advies gekregen om Mees anders te laten testen op polyoma. Dat advies kan ik me alleen maar bij aansluiten. Of om op zijn minst met Mees naar een vogelarts te gaan en te kijken wat hij zegt. Blijft raar dat Mees (nog) niet in de rui zou zijn geweest.

Mees

Yep, zo ziet ZIJ (?) er al van het begin af aan uit..  ???

Voor zover ik weet heeft hij nog geen rui gehad, misschien heb ik wat gemist, of was hij gewoon heel kort en zijn er niet veel veertjes uitgevallen.. (?)

Mijn aga is helaas veel te jong overleden  :(

Ik ben hier niet zo vaak online, maar het is al een tijdje zo, vandaar dat jullie het nog niet wisten..

Nu ik eraan denk.. als Mees inderdaad Polyoma heeft, zou het heel goed kunnen dat Jojo daaraan is gestorven, ik lees net dat het schijnt dat aga's daar heel gevoelig voor zijn  :o :-[

Bij de dierenwinkel viel het me ook al op dat hij erg rommelig was, maar daarop zei de verkoper dat dat kwam door zijn wat vreemde kleur. Vond het al een beetje ongeloofwaardig verhaaltje, maar ik vond het zo'n leuk beestje dat ik hem toch heb meegenomen.

Milo-Pixel

Citaat van: Caradow op november 17, 2007, 17:44:27
Loes heeft er zelf voor gekozen om Mees te kortwieken... die discussie hebben we al een tijd geleden gehad ;)

sorry, gemist ;)

Caradow

Citaat van: Mees op november 17, 2007, 17:46:54

Nu ik eraan denk.. als Mees inderdaad Polyoma heeft, zou het heel goed kunnen dat Jojo daaraan is gestorven, ik lees net dat het schijnt dat aga's daar heel gevoelig voor zijn  :o :-[


Ik heb al gezien dat je dat al een tijdje weet. Daarom hebben andere jou ook geadviseerd Mees te laten testen. Jammer dat je met dat advies niets gedaan hebt, aangezien je nu ook je nieuwe valkje een risico laat lopen.

Mees

#10
Ja, ik heb het er op gaaies.nl ook al over gehad.

maar nu ik het toch nog steeds niet zeker weet, kwam ik opeens op het idee het hier even te vragen, jullie zijn toch een parkieten-forum en jullie hebben waarschijnlijk meer parkietjes gezien.

Ik was eerst echt in een koop-koop-koop bui met Kuifje, en nu wil ik er toch weer even op terugkomen. ik heb een paar pagina's overgelezen en ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen. :)

CiteerJammer dat je met dat advies niets gedaan hebt, aangezien je nu ook je nieuwe valkje een risico laat lopen.

Aan dat avies kon ik niets doen, ook al had ik het gewild. mijn moeder is en blijft hier voorlopig de baas in huis. Als het had gekund, had ik hem al lang laten testen  ;)

Milo-Pixel

Citaat van: Mees op november 17, 2007, 17:57:57

Ik was eerst echt in een koop-koop-koop bui met Kuifje, en nu wil ik er toch weer even op terugkomen. ik heb een paar pagina's overgelezen en ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen.


dat is wel een beetje raar... het zijn wel dieren, geen dingen. een aankoop van een dier hoor je wel goed te overdenken ;) als je eerst het dier koopt en dáárna pas informatie zoekt, is een beetje een rare volgorde.

Mees

#12
Ik heb er echt heel veel informatie over opgezocht, en ik was er ook achter gekomen dat valkparkieten er veel minder vatbaar voor zijn, daarbij was Kuifje al wat ouder toen ik hem kocht.

De kans dat Kuifje het overneemt is nihil, daar heb ik echt wel goed over nagedacht en ik wist dat ik toch een risico nam. 
Je kan de discussie lezen op www.gaaies.nl op het forum van verzorging/gedragsproblemen.

Maar ik wil nu toch eigenlijk wel weten of Mees het nu heeft of niet, of dat ik me gewoon zorgen maak om niets. natuurlijk kan je het alleen zeker weten door hem te laten testen, maar zoals ik al zei, kan dit niet, dus dacht ik dat jullie me hiermee konden helpen omdat jullie een forum speciaal voor parkieten zijn :)

Maargoed, beetje erg off-topic allemaal, wat denken jullie?

Scotty - Keecko

Hoi Loes,

We kunnen niet 100% zeker zeggen of Mees lijdt aan de kruipersziekte, daarvoor zul je inderdaad Mees moeten laten onderzoeken door een VA (maar dat wist je al zie ik ;)).
We kunnen wel zeggen wat we denken, maar daar heb je eigenlijk niets aan.

En dat Mees nog niet echt in de rui is geweest, vind ik wel wat apart ???

Groetjes, Ilse

Caradow

Wij kunnen het nooit met zekerheid zeggen. Alleen vermoedens uitspreken en dat is al gedaan. Alleen een VA kan de diagnose met zekerheid stellen. Zoals ook op gaaies is aangegeven zijn er misschien nog andere mogelijkheden. Ook PBFD is genoemd.. Als jou moeder je niet naar een VA wil laten gaan, prima, maar neem geen onnodige risico's, door andere vogels aan te schaffen voor je zekerheid hebt, maar daar is het al te laat voor.

Heb jij je moeder uberhaupt uitgelegd wat de mogleijkehden zijn waardoor Jojo is overleden? Heb je je moeder duidelijk gemaakt wat er met Mees aan de hand kan zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat als ze dat weet, dat ze jou dan dit soort risico's laat nemen. Jij bent minderjarig en uiteindelijk is ZIJ verantwoordelijk voor de dieren. Alleen ben JIJ verantwoordelijk, om de kennis die jij al hebt vergaard, ook duidelijk te maken aan je moeder.

En meer zeg ik er niet over...

Mees

mijn moeder weet wat er aan de hand is, maar zij heeft zelf ook niet superveel verstand van vogels.
Ze gelooft natuurlijk meteen allles dat op internet word gezegd, en op internet staat dat valkparkieten heel goed tegen die ziekte kunnen. Dan hoeft testen voor haar al niet meer. Maarja, ergens snap ik het ook wel, hoor..

Ik kon het gewoon niet aanzien dat Mees zo zielig in zijn kooitje zat, en als de kans toch al zo klein was dat valkparkietjes het overnamen, en het toch niet zeker was dat hij het had..
Ik weet dondersgoed dat ik hiermee een risico heb genomen, maar ik denk dat it een goede keuze is geweest.

Maar heel erg bedankt dat je er even naar hebt gekeken  ;D

Mees

CiteerEn dat Mees nog niet echt in de rui is geweest, vind ik wel wat apart

Ja, vind ik ook.. waarschijnlijk heb ik het dan gewoon niet doorgehad, was bij hem de rui heel kort en heeft hij maar weinig veertjes verloren.. maar het blijft toch raar.. ik ben de hele dag met die vogeltjes bezig, raar dat ik dat dan niet zie... ???

Mars

Kun je nog eens een (scherp en helder) fotootje van haar koppie maken? Mogelijk kunnen we het aan haar streepjes zien?
Hoe oud is Mees nu precies? ik weet dat Jim echt een dikke vijf maanden was voor ze voor het eerst in de rui kwam, dus het kan wat langer duren.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Meltjuh

Ik zie dat ze stipjes op haar voorhoofd heeft en dat hebben sommige kleurslagen hun hele leven ;)(met name sommige engelse). Haar iris is wel al wit namelijk :).

Mees

Ik hoop dat deze goed is, het is zo moeilijk hem duidelijk in beeld te krijgen met onze camera..



Maar volgens mij is hij al in de rui, sinds gister vallen er veertjes van hem af!  :D
Is het wel normaal dat hij dan toch nu pas de rui heeft..?  ???