parkiet dat nog steeds niet tam is

Gestart door parkietenl0ver, december 23, 2007, 21:02:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenl0ver

dit is een vraag van mijn vriendin.
ik heb al ongeveer 2 jaar een parkiet (toen ik hem kreeg was die 2 maanden ong.)
en hij is nog steeds niet tam.. hij komt nooit uit zijn kooi en als we met hem willen spelen bijt hij gelijk is hij bang..
is dat normaal? of ligt het aan mijn vogel

veel groeten parkietenl0ver en haar vriendin :-*

nick

hoi,
In principe moeten alle vogels tam gemaakt kunnen worden.
Alleen bij de ene vogel moet je meer gedult hebben.
Hoeveel aandacht besteed je ongeveer per dag aan hem?
En bijten kan afgeleerd worden, door het gewoon te negeren, en goed gedrag te belonen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Gr nick :D

janetsimone

Goeiemorgen,

Volgens mij is het toch anders dan het antwoord wat al gegeven is. Sommige parkieten zijn gewoonweg niet tam te krijgen. Dat zit volgens mij in de genen. Je kunt oefenen tot je een ons weegt zonder resultaat. Ik heb dit zelf meegemaakt. Eerst denk je dat het aan jezelf ligt tot je ziet dat het toch anders kan bij andere parkieten. Net zoals bij de mens, iedereen is verschillend , dit komt door biologische aanleg, opvoeding en ervaringen die men meemaakt. Dit zie je ook in de dierenwereld. Niet alleen bij parkieten maar neem nou een nest jonge honden. Men doet vaak een puppy test en dan zie je hele verschillende persoonlijkheden naar voren komen. Dit is natuurlijk nog te beinvloeden omdat de pup nog jong is maar als een pup bang is aangelegd zal hij nooit een grote held worden in dominant zijn. Wat betreft de parkiet van jou vriendin. Je kunt gewoon door blijven proberen maar zelf denk ik dat je niet een parkiet krijgt die super handtam is, maar desondanks kun je wel genieten van dit parkietje.

Groeten Janet

Mars

Ik ben het dus niet met Janet eens. Maar ze ontkracht haar eigen antwoord ook zelf al een beetje (door het woord supertam te gebruiken).

Iedere parkiet is tam te krijgen, de een alleen wat meer dan de andere. Dus gewoon dagelijks blijven oefenen dan komt het echt wel goed.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenl0ver

ok ik zal blijven oefenen bedankt allemaal  :-*

Petr@

Kijk toen ik Vledder voor het eerst had dacht ik ook die wordt nooit tam.Maar geduld en oefening baart kunst.En wat Janet zegt ben ik het ook niet mee eens,jij hebt het over supertam en dat is wat anders dan handtam.Vledder is handtam maar supertam zal hij nooit worden.Hij komt op me vinger en hand maar zal nooit als hij vrij vliegt uitzich zelf naar me toe komen.En daar ben ik ook tevreden mee.


Petr@
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

En Petra... zelfs voor Vledder is er hoop op meer :)

Zelfs Quint, die toch echt een enorme angsthaas is...
Is nu een klein jaar bij mij, maar vliegt wel eens gek-aanstekend naar me toe (land dan, draait zich om en gaat weer weg) of besluit toch mijn trui eens even op zijn stevigheid te testen en minutenlang er aan te trekken.
Dus tja, echt super tam issie niet, ik zal hem nooit mogen aaien vermoed ik, hij zal nooit onder het was-ophangen op mijn schouder komen zitten om mee te doen, maar redelijk tam is hij wel: hij stapt (meestal) op als ik dat wil, eet uit mijn hand enz..

Dus ja, ik geloof echt dat ieder parkietje redelijk tam is te maken, tenzij er echt sprake is geweest van mishandeling...

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

Ook bij ons het zo het vrouwtje (sunny) wilde eerst ook alleen met lekkers op ons hand komen zitten.
maar nu komt uitzich zelf naar ons toe en land gewoon bij ons.
Natuurlijk met medewerking van het mannetje ( sponkie).
dus geduld blijven hebben daar kom je het verst mee.

groeten hilde

janetsimone

Goeiemorgen,

Ik wil even reageren op de reacties die op mijn reactie zijn gekomen. Er is inderdaad een verschil tussen handtam en supertam. Je kunt een parkiet, soms met veel geduld handtam krijgen. Dit is ook niet wat ik bedoelde. Ik probeerde duidelijk te maken dat iedere parkiet een ander karakter heeft en dat biologische aanleg en de genen een belangrijke factor zijn in hoe een parkiet is. Je kan heel lang oefenen op het woord supertam maar soms is handtam alleen maar haalbaar. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat je dan niet een leuke liefe parkiet hebt. Gewoonweg blijven dooroefenen en vooral geduld hebben is vaak het sleutelwoord.