dit is niet leuk

Gestart door roompjuh, september 04, 2007, 17:53:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

roompjuh

hallo,
ik wou even iets melden waarmee ik echt wel zat
sinds ik hier ben vind ik het superleuk en zo.
maar alles van mij wordt verwijderd
maar ik weet ook niet zoveel over parkieten
maar ik wil gewoon helpen
sorry dat ik dan soms té enthousiaste berichten schrijf
of iets dat echt nergens op slaat
mijn excuses
groetjes romie

Caradow

Citaat van: roompjuh op september 04, 2007, 17:53:23
heleuw,
ik wou even iets melden waarmee ik echt wel zat
sinds ik hier ben vind ik het superleuk ensjow
maar alles van my word verwijdert
maar ik weet ook niet zoveel over parkieten
maar ik wil gewoon helpen
sorry dat ik dan soms té enthousiaste berichten schrijf
of iets  dat echt nergens op slaat
mijn exuses
groetjes romie

Wanneer je zelf nog nauwelijks iets weet van parkieten, is het juist verstandiger om de antwoorden over te laten aan hen die het WEL weten.. jij krijgt toch ook liever kloppende informatie dan zomaar wat gewauwel? Als je echt wilt HELPEN, geef dan alleen informatie die klopt, daarmee help je pas echt. Weet je het niet, reageer dan gewoon niet... Als ik iets niet weet, reageer ik ook niet op bepaalde onderwerpen. Inmiddels denk ik wel heel veel te weten en zit ik er zelf ook nog vaak genoeg naast.

Soms lijkt het er op dat nieuwe leden, die nog veel moeten leren, denk dat het hier alleen maar voor de gezelligheid is of dat er een wedstrijd gaande is voor wie de meeste berichten post.
Dit is niet zo en om de boel toch overzichtelijk te houden, zullen er dus soms berichten verwijderd worden.

So be it..

Parkieten-Freak

Caradow slaat de spijker op zijn kop, ik heb verder niets toe te voegen.

Misschien wil Roompjuh nog even de forumregels doorlezen?


karin v h

Ik sluit mij graag aan bij beide voorgangers.
Ik heb mijzelf de laatste tijd een beetje teruggetrokken omdat ik dingen lees op het forum waarvan ik denk - kan dit nu echt. Het taalgebruik is ook bijzonder slecht. Ik wil niet zeggen dat ik goed Nederlands beheers maar de mensen moeten is hun stukjes een keer over lezen voordat ze het gaan plaatsen dan is het voor de medelezers vaak duidelijker omdat er gewoon 'kromme fouten'  en extreem veel spelfouten in staan die niet hoeven.

Ik wil niet hebben dat mensen wegblijven van dit forum maar denk 2 x na wat je schrijft en of je er inderdaad iets van weet of dat je het zelf ervaren heb. ;)
Ook ik weet dat er kritiek zal komen op dit stukje en dan slik ik 2 x en ga weer door. ;)
Groetjes karin

Milo-Pixel

waarom kritiek? ik vind dat je gelijk hebt!

groetjes, Marit

Trippy

Hoi,

Ik denk dat in ieders 'begin' op 't forum heel veel berichtjes worden verwijderd.
Zo bij mij ook...

Als ik nu mijn allereerste berichtjes doorlees schaam ik me kapot. Dat ik zo slecht geschreven heb en zulke onzin berichten heb geplaatst  :-[. Ik zou, zodra ik ze weer lees, het liefst door de grond zakken en hoop in ieder geval nooit meer zo irritant te zijn, niet meer teveel van de soms storende emotisch te gebruiken en ookal ben ik echt heel erg slecht in spelling, zo goed mogenlijk op mijn spelling te letten...

Blijf gewoon aktief op het forum. Zoek dingen op in de zoekfunctie voordat je antwoord of een topic open en voor je het weet worden je berichtjes nooit meer verwijderd worden. Nouja, nooit meer ...  :-\

Demelza

Wil me er als 'nieuweling' niet te veel mee bemoeien? Maar waarom berichten verwijderen?

Om dan even heel bijdehand jullie eigen forumregels er bij te halen:
Citaat van: forumregels
  • Wees aardig voor elkaar, dat maakt het leven immers zoveel leuker!
  • Heb respect voor elkaars mening.
Citaat van: forumregelsParkieten-Freak! & Donkey Online! kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de reacties of enige andere inhoud die door andere members is geplaatst. De berichten die geplaatst worden door members worden niet vooraf gecontroleerd op inhoud.
Citaat van: forumregels
Kortom: laten we het gezellig, leuk en leerzaam houden!

Waarom dan alsnog berichten verwijderen? Want voor het overzichtelijk houden zijn ook nog andere opties. Dit forum is niet veel overzichtelijker dan het forum waar ik moderator ben en daar doen we echt niet aan verwijderen. Alleen als echt de gehele post tegen de forumregels in is en zelfs dan gaat het met pb naar de poster. En hoe vaak dat dan is? Zo'n 1x per kwartaal en dat is met 2x zoveel leden.

Moet zeggen dat het me nog niet echt opgevallen was, maar als dat hier echt een standaard praktijk is dan zal dat vast niet zo lang meer duren. Ja klopt, alle begin is moeilijk, maar dan is het aardiger om een reactie te schrijven waarin je de post ontkracht. Op die manier leert de poster er ook nog wat van. Door het verwijderen van posts voel je je als nieuwe gebruiker alleen maar niet welkom.

Want kennelijk is (als al je posts verwijdert worden) alles wat je zegt of volkomen irrelevant, off topic, een herhaling van eerdere antwoorden of schadelijk voor de parkiet, want dat zijn de enige regels die ik kan vinden waarop een bericht weggehaald mag worden. Ik denk dat we er hier toch van uit mogen gaan dat we allemaal het beste met elkaar voor hebben, maar als je berichten worden verwijdert dan ga je toch makkelijk anders denken... ?

Ik wil hiermee niet negatief doen over dit forum absoluut niet, is meer wat om over na te denken, ook voor mezelf. Verwijderen vind ik een erg harde maatregel en zou naar mijn mening alleen in hoge uitzonderingen moeten gebeuren.

@Karin v h: Helaas heeft niet iedereen de middelbare school (al) afgerond. En zijn er ook veel buitenlanders die in Nederland wonen. Het is nu eenmaal zo dat heel weinig Nederlanders nog foutloos Nederlands kunnen schrijven, niet alleen hier op het forum, maar ook gewoon in het dagelijks leven. Dus op een forum met 2300 leden zal je dat regelmatig tegen komen. Spelfouten kan ik me inmiddels zelf niet meer aan storen. Zolang mensen maar gewoon zinnen schrijven met een hoofdletter aan het begin en een punt aan het eind, dan valt het voor mij nog best te lezen.

Goed, ik zal me nu weer koest houden. Vroeg me alleen af wat jullie tot de maatregel van verwijderen heeft gedreven.  :)

Jorijn

Citaat van: Demelza op oktober 24, 2007, 01:59:10
Om dan even heel bijdehand jullie eigen forumregels er bij te halen:

[...]

Waarom dan alsnog berichten verwijderen? Want voor het overzichtelijk houden zijn ook nog andere opties. Dit forum is niet veel overzichtelijker dan het forum waar ik moderator ben en daar doen we echt niet aan verwijderen. Alleen als echt de gehele post tegen de forumregels in is en zelfs dan gaat het met pb naar de poster. En hoe vaak dat dan is? Zo'n 1x per kwartaal en dat is met 2x zoveel leden.

Het is heel simpel wat er gaat gebeuren als we geen strak reglement aanhouden wat betreft inhoud van topics. Mensen laten hun reactie's uiteen lopen en zo ontstaat er een topic wat rommelig is, en lastig om informatie in te vinden. Dit is niet alleen onprettig voor de topic starter maar ook voor de mensen die vanaf bijvoorbeeld Google naar informatie komen zoeken. Diegene zal dan door een pakket van berichten met gemiddeld 1 zin heenmoeten, zonder enige waarde tot het topic. Het streven van dit forum is dan ook om zo informatief mogelijk te blijven zonder onnodige poespas, wat blijkbaar haar vruchten afwerpt.

Citaat van: Demelza op oktober 24, 2007, 01:59:10
Moet zeggen dat het me nog niet echt opgevallen was, maar als dat hier echt een standaard praktijk is dan zal dat vast niet zo lang meer duren. Ja klopt, alle begin is moeilijk, maar dan is het aardiger om een reactie te schrijven waarin je de post ontkracht. Op die manier leert de poster er ook nog wat van. Door het verwijderen van posts voel je je als nieuwe gebruiker alleen maar niet welkom.

Deze regelgeving is al actief vanaf het begin van de echte groei van dit forum, sinds maart 2005. Natuurlijk zijn er altijd mensen die de regels niets vinden, er anders over denken of dergelijk. Deze regelgeving heeft ons gebracht tot waar wij nu zijn, het grootste parkietenforum uit de Benelux. Helaas kun je als grote partij niet iedereen tevreden stellen, dit omdat iedereen een andere mening en kijk op dingen heeft. Echter is ons doel om informatie te verschaffen aan de forumleden, niet om een gezellige praathoek te bieden. Dit natuurlijk ook wel, maar het moet niet de overhand krijgen. Berichten van nieuwe leden met enige inhoud zullen ook niet verwijderd worden, enkel wanneer deze zoals de regels al vertellen, compleet irrelevant zijn tot het huidige onderwerp. Als we ieder nieuw lid zouden moeten gaan waarschuwen in het desbetreffende topic dan is het einde zoek. Zodra je registreerd zul je akkoord moeten gaan met de regelgeving, doe je dit niet dan is het uberhaubt niet mogelijk om te registreren, dus theoretisch gezien heeft iedereen de regels gezien voordat men begint met posten. De vraagtekens bij het verwijderen zijn dan ook volledig onterecht.

Citaat van: Demelza op oktober 24, 2007, 01:59:10
Want kennelijk is (als al je posts verwijdert worden) alles wat je zegt of volkomen irrelevant, off topic, een herhaling van eerdere antwoorden of schadelijk voor de parkiet, want dat zijn de enige regels die ik kan vinden waarop een bericht weggehaald mag worden. Ik denk dat we er hier toch van uit mogen gaan dat we allemaal het beste met elkaar voor hebben, maar als je berichten worden verwijdert dan ga je toch makkelijk anders denken... ?

De berichten worden enkel verwijderd, zoals je zegt en staat in de regels, als de inhoud ervan totaal irrelevant is, off-topic, een herhaling is en dergelijk. Dit is echter gemeten op het topic waarin het bericht staat. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het bericht totaal geen waarde heeft, hooguit in de actieve context. Uiteraard hebben de beheerders het beste voor met de leden, en de leden ook met elkaar hopelijk. Hoe dan ook is het een kwestie van regels handhaven om er voor te zorgen dat de leden het vertrouwen behouden, als de regelgeving onduidelijk is dan schiet je er tenslotte ook niks mee op. Mensen kunnen er inderdaad anders om gaan denken als het gros van hun berichten verwijderd word, maar dan vraag ik me af of ze dat nog steeds denken als ze het bericht nog eens naar boven halen en eens langs de forum regels halen. Indien dit het geval is, is positieve en/of opbouwende kritiek altijd welkom, ons team bestaat natuurlijk ook uit enkel mensen.

Tot slot wil ik je graag doorverwijzen naar dit topic, daar is het onderwerp verwijderen ook al vaak aan bod gekomen.

Citaat van: karin v h op september 08, 2007, 17:11:32
Ik sluit mij graag aan bij beide voorgangers.
Ik heb mijzelf de laatste tijd een beetje teruggetrokken omdat ik dingen lees op het forum waarvan ik denk - kan dit nu echt. Het taalgebruik is ook bijzonder slecht. Ik wil niet zeggen dat ik goed Nederlands beheers maar de mensen moeten is hun stukjes een keer over lezen voordat ze het gaan plaatsen dan is het voor de medelezers vaak duidelijker omdat er gewoon 'kromme fouten'  en extreem veel spelfouten in staan die niet hoeven.

Ik wil niet hebben dat mensen wegblijven van dit forum maar denk 2 x na wat je schrijft en of je er inderdaad iets van weet of dat je het zelf ervaren heb. ;)
Ook ik weet dat er kritiek zal komen op dit stukje en dan slik ik 2 x en ga weer door. ;)
Groetjes karin

Je hebt inderdaad gelijk, de leeftijds verschillen op dit forum zijn erg groot, zo zitten er mensen van wel 8 jaar, tot wel 80 (misschien wat ruim genomen). Niet iedereen van jonge leeftijd beheerst de Nederlandse taal even goed, dat kan ook niet kwalijk genomen worden. De beheerders doen hun best om berichten waar nodig van spelfouten te ontdoen, te waarschuwen op msn-taal gebruik en overtollige UBB-opmaak wordt ook verwijderd. Het gebeurd ook vaak genoeg dat normale leden bij een onderwerp zijn voordat een beheerder dit ziet, hiervoor is de knop 'Meld dit bericht aan een moderator'. Hierbij kan je dan het bericht onder de aandacht van de online beheerders brengen met een eigen boodschap erbij.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Demelza

OK. Duidelijk. Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Heb maar 1 ding waar ik nog even op wil reageren:
CiteerZodra je registreerd zul je akkoord moeten gaan met de regelgeving, doe je dit niet dan is het uberhaubt niet mogelijk om te registreren, dus theoretisch gezien heeft iedereen de regels gezien voordat men begint met posten. De vraagtekens bij het verwijderen zijn dan ook volledig onterecht.

Als je je registreert ga je inderdaad akkoord met de regelgeving, maar dat betekent niet dat je daar dan geen vraagtekens meer bij mag zetten ;)

Dit is 1 manier van aanpak, op het forum waar ik moderate gebruiken we een andere manier. Maar de uitleg is duidelijk. Bedankt.

Jorijn

Citaat van: Demelza op oktober 24, 2007, 18:05:33Heb maar 1 ding waar ik nog even op wil reageren:
Als je je registreert ga je inderdaad akkoord met de regelgeving, maar dat betekent niet dat je daar dan geen vraagtekens meer bij mag zetten ;)

Dit is 1 manier van aanpak, op het forum waar ik moderate gebruiken we een andere manier. Maar de uitleg is duidelijk. Bedankt.

Uiteraard is het altijd toegestaan om je twijfels te hebben bij bepaalde regels. Toch proberen wij zo duidelijk en logisch mogelijk onze regels te formuleren zodat er geen discussie over de eigenlijke betekenis mogelijk is. Mochten mensen er anders over denken of het niet snappen zijn zij vrij dit alsnog te melden, waarop ze een uitleg krijgen :)

Ieder forum is anders, en ieder forum heeft andere manieren waarop het groot is geworden. (Als het dat uberhaubt doet). Dit is onze manier, al zeg ik niet dat andere manieren misschien even effectief zijn of zelfs effectiever.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

NaOmi_W

Even stilletjes toch nog iets wat ik me dan afvraag...:

Waarom wordt het wél toegelaten dat in 1 topic tig keer dezelfde dingen worden gezegd? Dan bedoel ik dingen als 'ik ben het met die en die eens' en de vele varianten daar op. Soms zit je wat te zoeken en kom je topics tegen met bijvoorbeeld een stuk of 15 berichten waar maar 2x echte info wordt gegeven. Natuurlijk is het voor de topicstarter alleen maar meer bevestiging dat dat ene stukje info wordt ondersteund door meerdere mensen, maar dat merk je ook snel genoeg als er iemand is die het er niet mee eens is en dit post. Ook is het aan de topicstarter om te kijken wie iets nuttigs zegt door te kijken of het een ervaren persoon is, handig te zien aan de titels die jullie uitdelen. Dat zou toch ook wel vertrouwen uit moeten stralen.

Spiegel

Ik vind juist dat ze hier weinig modereren.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer;
dubbele topics, vaak dezelfde vragen.

Het is nu eenmaal nodig om regels te hanteren.
Het is immers geen chatbox. Ik zie het forum als een stuk informatie.
Leerzaam. Nieuwe dingen, tips. Wat te doen met etc etc.

Hetzelfde geldt voor bv. topics met een wazige titel.
Laat een titel de lading dekken.
Topics als 'help', 'hoe moet ik dat doen' etc. geven weinig duidelijkheid.
Op die manier voorkom je dubbele topics. Eerst lezen en dan pas (eventueel) zelf een nieuw topic openen.

Mijn complimenten voor de beheerders van deze site.

Meltjuh

Citaat van: NaOmi_W op oktober 25, 2007, 09:55:12
Waarom wordt het wél toegelaten dat in 1 topic tig keer dezelfde dingen worden gezegd? Dan bedoel ik dingen als 'ik ben het met die en die eens' en de vele varianten daar op. Soms zit je wat te zoeken en kom je topics tegen met bijvoorbeeld een stuk of 15 berichten waar maar 2x echte info wordt gegeven. Natuurlijk is het voor de topicstarter alleen maar meer bevestiging dat dat ene stukje info wordt ondersteund door meerdere mensen, maar dat merk je ook snel genoeg als er iemand is die het er niet mee eens is en dit post. Ook is het aan de topicstarter om te kijken wie iets nuttigs zegt door te kijken of het een ervaren persoon is, handig te zien aan de titels die jullie uitdelen. Dat zou toch ook wel vertrouwen uit moeten stralen.
Je zegt het eigenlijk zelf al. De Beheerders en Experts willen elkaar gewoon ondersteunen hier in. Sommige mensen willen het ook van meedere mensen horen. Dat geeft voor hun het gevoel dat het advies juist is :)

NaOmi_W

Toch vind ik het ook een vorm van spammen. Als ik dan hoger wil komen met mijn aantal posts, hoef ik eigenlijk alleen maar steeds een bericht te typen met dat ik het met de voorgaande berichten eens ben.
Vandaar ook mijn 'maar' achter mijn mogelijke verklaring. Het zou voor een topicstarter toch ook wel mogelijk moeten zijn om onderscheid te kunnen maken wat betrouwbare info is en wat niet, gewoon een beetje gezond verstand gebruiken. Of denk ik nu te moeilijk? (of juist te simpel)

Meltjuh

Het komt zelden voor dat mensen alleen zeggen: Ik ben het er mee eens. Vaak voegen ze nog iets toe. Als een beginnend lid dit doet is het inderdaad spammen. Doet een beheerder of een wat meer ervaren lid het wil hij daar alleen iemand anders mee versterken.
Misschien heb jij er een andere mening over, maar ik vind dat er voldoende op letten of iemand aan het spammen is. Als ze het te streng aanpakken zijn mensen het er ook niet mee eens. Wat je ook doet je doet het toch nooit goed ;). Zoveel mensen zoveel meningen.

Ondanks alles draaid het forum toch super? :D

Jorijn

Ik heb weinig op de berichten van Melanie toe te voegen, prima verwoord :)

Toch wil ik toch ook even zeggen dat de beheerders ten alle tijde open staan voor positieve kritiek en tips, opmerkingen etc. Voel je vrij dit te sturen aan een beheerder via een PB, diegene zal het dan ter overleg brengen.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

NaOmi_W

Citaat van: Meltjuh op oktober 25, 2007, 15:29:53
Het komt zelden voor dat mensen alleen zeggen: Ik ben het er mee eens. Vaak voegen ze nog iets toe. Als een beginnend lid dit doet is het inderdaad spammen. Doet een beheerder of een wat meer ervaren lid het wil hij daar alleen iemand anders mee versterken.
Misschien heb jij er een andere mening over, maar ik vind dat er voldoende op letten of iemand aan het spammen is. Als ze het te streng aanpakken zijn mensen het er ook niet mee eens. Wat je ook doet je doet het toch nooit goed ;). Zoveel mensen zoveel meningen.

Ondanks alles draaid het forum toch super? :D

Dan zal het aan mij liggen dat me dat is opgevallen. Heb nogal een aparte vorm van kritisch lezen... ben verpest door mijn docent Nederlands op mijn middelbare school ;)

Het forum draait inderdaad goed, heb naast mijn aangehaalde punt nog maar 1 puntje wat me zo nu en dan opvalt. Maar goed, dat is een puntje dat maar afhankelijk is van de zin van degene die er op reageert en wie er op reageert. Er komen nogal dezelfde vragen voor, de ene keer worden ze meteen naar de zoekfunctie verwezen en de andere keer krijgen ze uitgebreid antwoord.

Verder: erg goede info hier te vinden  :D Anders was ik hier allang weg  :-\

Caradow

Citaat van: NaOmi_W op oktober 26, 2007, 11:00:21
Maar goed, dat is een puntje dat maar afhankelijk is van de zin van degene die er op reageert en wie er op reageert. Er komen nogal dezelfde vragen voor, de ene keer worden ze meteen naar de zoekfunctie verwezen en de andere keer krijgen ze uitgebreid antwoord.


Ik denk dat ik wel begrijp hoe je dit bedoelt...

Zoals ik het zie, is het vaak zo dat wanneer iemand heel erg nieuw is en voor het eerst een (al eerder geplaatste) vraag stelt, dat er dan vaak wel  een uitgebreider antwoord word gegeven. Wanneer er gelijk een hele reeks vragen achteraan komt die al eerder gesteld zijn, word er doorverwezen naar de zoekfunctie. Daarnaast zit er dan ook nog wel verschil in wie de vraag beantwoord.  We hebben de mensen onder ons die dan zelf al wat zoekwerk doen en ook een linkje plaatsen, terwijl een ander alleen aangeeft om de zoekfunctie te gebruiken.
En dan is het ook nog afhankelijk van wat de vraag is.. Is het een simpel iets als waarom eet mijn piet geen appel en hoe kan ik hem dat leren... dan ben ik eerder geneigd om te zeggen van joh, gebruik even de zoekfunctie, als wanneer er bijvoorbeeld gevraagd word of het normaal gedrag is wanneer de piet meer slaapt of ziekteverschijnselen zou kunnen vertonen en dergelijke. Ook wanneer het vragen betreft over mensen die net pellets hebben meegekregen van de dierenarts en ze vragen waarom het niet gegeten word ed, ben ik geneigd uitgebreider te antwoorden, omdat veel mensen niet verteld word, dat ze er aan moeten wennen en waar ze op moeten letten wanneer ze hun vogel gaan overzetten en dit bij verkeerde observaties verkeerd kan aflopen voor de piet ... (en daarnaast ligt mijn hart heel na aan de pellets.. ;))

Voor mezelf wil het dan ook nog verschil maken, hoe IK me voel.. Ben ik in een hele goede stemming, dan zal ik ook toch net even anders reageren, dan wanneer ik in de nacht zit en net wakker ben. (maar dat kan ik natuurlijk alleen voor mezelf zeggen ;))

Mars

Ja, ik kan me wel aansluiten bij Caradow. De ene keer verwijs je naar een zoekfunctie, de andere keer antwoord je wel uitgebreid. Dat is heel persoonlijk en afhankelijk van je zin om nog een keer een lang antwoord te geven, van het aantal keer dat het onderwerp langskomt en van je betrokkenheid bij een onderwerp.
Ook hebben we allemaal wel eens dat iemand anders volstaat met 'gebruik de zoekfunctie maar eens' en dat je zelf toch maar antwoord geeft of een linkje er bij zet (of omgekeerd).

De belangrijkheid van de vraag voor een parkietje speelt zeker ook mee!

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..