Tam krijgen 2e parkiet

Gestart door rogierlommers, november 12, 2007, 15:47:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogierlommers

Sinds augustus heb ik een 2e parkiet gekocht om Roepie (de 1e) te vergezellen. Dit lukt aardig. Het beestje maakt veel vlieguren door de kamer en is over het algemeen blij. Maar nu het probleem. Ik vind dat Henk (de nieuwe) te veel aandacht voor Roepie (de oude) heeft en niet uit zichzelf naar ons toe komt. We doen er alles aan om dit wel te laten gebeuren (met trosgierst e.d.).

Wat doen we verkeerd? Roepie is veel tammer. Als we hem roepen of een paar keer met onze vingers knippen, dan zit Roepie binnen no time op onze schouders te praten/fluiten. Bij Henk is dit echter nog niet gelukt. Hij komt wel op onze schouders zitten als Roepie er ook zit, maar niet alleen.

Ook wil henk niet zo graag op onze vingers zitten. Houd je een vinger voor Henk, dan is het OF wegvliegen OF met tegenzin op de vinger zitten. (tenzij je trosgierst in je hand hebt, dan is het je grootste vriend ;))

Wat raden jullie mij aan? Nog even geduld hebben? Ik wil zo graag dat ook Henk zo tam wordt als Roepie. Dus dat hij reageert als je zijn naam Roept/fluit en op je schouders komt zitten.

roha

Gewoon door gaan op deze manier. Jullie doen het prima. Augustus is ook nog niet zo lang geleden. Wat je zegt, gewoon geduld en veel met ze bezig zijn.

Mars

Houd er ook rekening mee dat Roepie bij het tam maken geen ander vriendje had dan mensen: hij is dus aardig mensgericht geworden.
Met een tweede is dat toch wat lastiger. Heb gewoon geduld en dan komt het tam worden vanzelf wel verder!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

rogierlommers

Oke, dus het kan allemaal nog goedkomen :)

Een ander punt is de 'vriendschap' tussen beide heren. Ze zijn altijd bij elkaar te vinden, maar echt kroelen doen ze nog niet volgens mij. Ook zijn ze af en toe geirriteerd naar elkaar. Is dit ook normaal? Echt ruzie hebben ze niet, maar even laten weten wie de baas is doen ze wel. Is dit ook een kwestie van tijd?

Caradow

Dit hoort erbij en zal altijd wel enigszins zo blijven. Ze hebben moeten bepalen iwe de baas is en zo af ent oe moeten ze dit nog even weer bevestigen :)

rogierlommers

Citaat van: Caradow op november 12, 2007, 16:08:06
Dit hoort erbij en zal altijd wel enigszins zo blijven. Ze hebben moeten bepalen iwe de baas is en zo af ent oe moeten ze dit nog even weer bevestigen :)

Oke, maar ik heb nog nooit gezien dat ze dergelijk gedrag vertonen. Kan ik iets doen om dit te stimuleren?

Mars

Nee, dat kun je niet. Ik vroeg het me ook wel eens af.. waarom ze niet met elkaar knuffelden of elkaar eten gaven... En dan zo maar op een dag, dan gebeurt het (of niet  ;))...

Daar kun je zelf weinig aan doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pam

Hallo Rogier,

Bij mij is het precies zo als bij jou.
Okkie mijn eerste is ook aanhankelijker dan Gijs die een jaartje later bij ons kwam. Maar Gijs komt nu wel uit zich zelf naar ons toe maar laat zich zelden kusjes geven terwijl Okkie dat wel doet.
Gewoon blijven oefenen !!!
Het is wel zo dat waar Okkie gaat, gaat Gijs. Dus hetzelfde gedrag als bij jou.

Knuffelen, zoals jij laat zien in het filmpje, doen ze bij mij ook helemaal niet. Soms maken ze wel eens ruzie maar dat is snel weer over.
Gewoon blijven genieten van je twee vriendjes !!!!!!
Het is net zo als bij mensen: niemand is hetzelfde !!!

Groetjes Pam
Toedels Pam en Willem

rogierlommers

Ik vind het onderhand wel lang duren voordat het echt twee vrienden zijn. Nog vaak betrap ik ze erop dat ze een beetje ruzie hebben omdat de 1 te dicht bij de ander komt ofzo. Ik kan hier echt niets aan doen?

Mars

Nee, daar kun je niets aan doen, dat zullen ze zelf moeten doen.
En soms gebeurt dat meteen al, soms na een paar weken of een half jaar. En sommige parkietjes zullen nooit met elkaar knffelen en pluizen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..