Heeft mijn parkietje schurftmijt?

Gestart door Ingsu, november 07, 2007, 15:26:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingsu

Hallo allemaal,

ik twijfel of mijn parkietje schurftmijt heeft of niet, en ook met de voorbeelden van andere parkietjes hier op het forum [en op de website] weet ik het niet helemaal zeker.
Ze lijkt nergens last van te hebben, ik zie haar nooit krabben en alles is verder wel prima. Ze is niet tam en daardoor was het moeilijk om foto's te maken want ze vloog steeds weg, maar ik zou het erg op prijs stellen als jullie zouden zeggen wat je ervan denkt!

Alvast heel erg bedankt!
[en mochten duidelijkere foto's nodig zijn dan zal ik die z.s.m. posten, geef maar een gil! ;)]

Groetjes,
Inge

de foto's:
http://i70.photobucket.com/albums/i107/Princess_Alectra/ichuu1.jpg
http://i70.photobucket.com/albums/i107/Princess_Alectra/ichuu2.jpg
http://i70.photobucket.com/albums/i107/Princess_Alectra/ichuu3.jpg

roha

Hoi Inge,

Jouw parkietje heeft schurftmijt zo te zien.
Ik weet niet of dit stadium nog met vaseline te behandelen is.
Je kunt het beste er even naar laten kijken door een vogelarts, die kan dan bepalen of het te behandelen is met vaseline of dat er medicijnen toegediend moeten worden.

Ingsu

Dankjewel voor je berichtje! Het ziet er bij mijn vogeltje wel minder erg uit dan bij de foto op de website waarbij staat dat het wel met vaseline behandeld is. Dus kan ik het er het beste zo snel mogelijk opsmeren?

roha

Hoi Inge,

Ik zou toch eerst bij een vogelarts langs gaan, voor een juiste behandeling.
Daarnaast zeg je dat je parkiet niet tam is. Je moet je parkiet wel elke keer pakken en insmeren, wat erg veel stress oplevert.

Moppers

Een vogelarts zal waarschijnlijk behandeling met Otimectin voorschrijven. Dat is een enigzins dikke vloeistof in een tubetje, die 2x per dag op de neusdop, snavel en pootjes aangebracht moet worden. Daarbij moet je je parkietje dus ook vastpakken. (Wel is het iets makkelijk dan vaseline, omdat het dunner is en dus sneller over het oppervlak te verspreiden is).
Ik ben zelf sowieso geen voorstander van zelf aandokteren met vaseline, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe je het ook behandeld, er moet wel iets aan gedaan worden, anders kan het uit de hand lopen.

Cropje

#5
Je parkietje heeft een beginnende vorm van schruftmijt.

Je kunt even kijken of het lukt om vaseline op de aangetastte randen van de neusdop te smeren. Pas daarbij op dat je de neusgaatjes vrij laat, anders kan je parkietje geen adem meer halen. Smeer voor de zekerheid ook de pootjes in, schruftmijt kan de pootjes aantasten. Als het lukt kun je je parkietje zo elke dag insmeren, na ongeveer een week moet je dan wel verschil gaan zien. Door blijven smeren tot de mijt weg is.

Als je vaseline smeren niet prettig vindt of het lukt niet, kun je ook Bogena Anti-Parsiet 10 kopen. Daarin zitten twee pipetjes met Ivermectine als werkzame stof. De eerste knijp je leeg in de nek van je parkietje (dan kan hij er niet bij en kan hij het dus niet binnenkrijgen of weghalen). Met het tweede pipetje doe je na 4 weken hetzelfde.

Ik heb allebei de methoden en keer geprobeerd, en ze werken prima!

@ Moppers: Otimectin? Bevat dat ook Ivermectine?

Ingsu

Dankjulliewel! Ik denk dat ik het even met de dierenarts ga overleggen en dan als het kan eerst met vaseline probeer, of dat Anti-Parasiet [is dat gewoon bij een dierenspeciaalzaak te koop of alleen bij de dierenarts?]

Cropje

Anti-Parasiet 10 (vergeet de 10 niet) is bij de meeste dierenspeciaalzaken gewoon te krijgen.

roha

Citaat van: Cropje op november 07, 2007, 17:29:29


Als je vaseline smeren niet prettig vindt of het lukt niet, kun je ook Bogena Anti-Parsiet 10 kopen. Daarin zitten twee pipetjes met Ivermectine als werkzame stof. De eerste knijp je leeg in de nek van je parkietje (dan kan hij er niet bij en kan hij het dus niet binnenkrijgen of weghalen). Met het tweede pipetje doe je na 4 weken hetzelfde.

Ik heb allebei de methoden en keer geprobeerd, en ze werken prima!

@ Moppers: Otimectin? Bevat dat ook Ivermectine?

De dierenarts had destijds Henkie (aangevlogen parkietje die onder de schurftmijt zat en al een sterk vergroeide snavel had) ook met een pipetje in het nekje behandeld. Daarom gaf ik aan om naar de vogelarts te gaan, zodat je zo min mogelijk stress brengt bij je parkiet.


Ingsu

Naar de dierenarts gaan is toch ook stressvol voor een parkiet?
Ik hoopte juist op een vaselinebehandeling omdat het me minder stressvol lijkt, want als een dierenarts een kuur voorschrijft is de kans dat ik mijn parkietje alsnog moet vastpakken alsnog groot.

roha

Hoe dan ook het levert in ieder geval stress op.
Daarom lijkt het mij goed dat je overlegt met een vogelarts.

Cropje

Ik heb een vaselinebehandeling zelf thuis gedaan, maar dat was met een onwijs tam parkietje.

Ik ben zelf voor het allereerste pipetje naar de dierenarts gegaan, zij heeft het me voorgedaan, de tweede, vier weken later, heb ik toen zelf thuis kunnen doen.

Moppers

Citeer@ Moppers: Otimectin? Bevat dat ook Ivermectine?
Dat zou ik niet uit mijn hoofd kunnen zeggen. Maar ik kan het morgen nakijken, dan kom ik er op terug.

CiteerIk hoopte juist op een vaselinebehandeling omdat het me minder stressvol lijkt, want als een dierenarts een kuur voorschrijft is de kans dat ik mijn parkietje alsnog moet vastpakken alsnog groot.
Of je nou een druppelkuur krijgt, in wat voor vorm dan ook, of met vaseline behandelt, je moet haar sowieso vastpakken. Het is naar, maar haar gezondheid gaat voor, ja toch?
Ik heb het zelf ook gehad met Deuntje, die moest ik twee keer per dag antibiotica ingeven. Vond ze vreselijk (ik ook), maar ze is wel beter geworden.

Ingsu

Citaat van: Moppers op november 07, 2007, 22:54:19
Of je nou een druppelkuur krijgt, in wat voor vorm dan ook, of met vaseline behandelt, je moet haar sowieso vastpakken. Het is naar, maar haar gezondheid gaat voor, ja toch?
Ik heb het zelf ook gehad met Deuntje, die moest ik twee keer per dag antibiotica ingeven. Vond ze vreselijk (ik ook), maar ze is wel beter geworden.

Ja uiteraard gaat d'r gezondheid voor! Mijn andere parkitje is al 3 weken aan de antibiotica, dus ben nu helaas wel gewend m'n vogeltjes te pakken :( Maar schurftmijt gaat best snel weg, dus ik hoop dat ze er niet zo onder zal lijden!

Moppers

Citeer@ Moppers: Otimectin? Bevat dat ook Ivermectine?
Otimectin bevat als werkzaam bestandsdeel inderdaad Ivermectine.