Voelt hij zich goed?

Gestart door bo22, november 06, 2007, 12:47:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bo22

HOI HOI!

Mijn vraagje is; als mijn parkietje op 1 pootje slaapt of met zijn kopje onder zijn vleugel, is dat een teken dat hij zich goed voelt? Ook zit hij vaak een beetje in elkaar gedoken te kwetteren in zichzelf, doen parkietjes die ziek zijn dit ook? Ik maak me namelijk soms een beetje zorgen maar misschien is dit niet echt nodig.

Groetjes Bo

Sonja

Hoi Bo,

Je hoeft je geen zorgen te maken hoor. ;)

Parkietjes slapen op de manier zoals jij beschrijft, dat is de normale manier bij gezonde parkietjes. Ze trekken dan 1 pootje op en slapen op het andere pootje en af en toe wisselen ze dat pootje af.

Uitzonderingen zijn er ook altijd, want sommige parkietjes slapen standaard op 2 pootjes. Maar de meesten toch op eentje hoor. ;)

Zachtjes voor zich uit kwetteren doen ze als ze zich lekker op hun gemak en behaaglijk voelen, dus dat is juist een teken dat je parkietje het naar zijn zin heeft. :)

Parkietjes die ziek zijn zitten meestal bol, op twee pootjes en kwetteren niet, hoewel ze altijd zolang mogelijk proberen hun ziek zijn te verbergen.

Maar zoals ik het lees is jouw parkietje kerngezond hoor.  :-*

Als je nog eens twijfels hebt, kun je dit eens lezen, daar staat in hoe je kunt zien of je parkietje wel of niet ziek is:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1803.0

Groetjes, Sonja.

bo22

Ik ben blij om dit te lezen.Hij heeft namelijk soms last van een beetje natte ontlasting en af en toe lijkt het of hij zich niet lekker voelt omdat hij wel eens doet overgeven (stinkt niet en er zitten geen zaadjes bij, meestal is het binnen een kwartiertje weer helemaal goed) maar hij zit wel altijd zo te slapen en hij kwettert zelfs in zijn slaap, met zijn kopje onder zijn vleugel, soms zo hard dat hij er zelf van wakker schrikt! dat is best grappig!


Groetjes Bo

Sonja

Hoi Bo,

Natte ontlasting,....dat schreef je er in je eerste berichtje niet bij...

Wanneer heeft hij dat? En hoe vaak?
Heeft hij het als hij bv. wat nat groenvoer op heeft, en is daarna de ontlasting weer normaal? Of na het badderen?
Het zou fijn zijn als je hier wat meer over kunt vertellen.
Je kunt voor de zekerheid ook wat ontlasting laten onderzoeken. Dat vang je op op een stukje huishoudfolie, of vetvrij bakpapier.
Je kunt het naar dierenkliniek de Toren sturen. Meestal heb je na een paar dagen de uitslag al.

Over overgeven heb je het de eerste keer ook niet gehad.
De meeste parkietjes geven weleens wat zaadjes op, ze voeren op die manier weleens een geliefd speeltje oid.
Maar als jouw parkietje geen zaadjes opgeeft maar wel zit te braken, lijkt me dat toch niet zoals het hoort.

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie over je parkietje geeft, want daar moeten wij het immers van hebben.

Kun je vertellen wat je je parkietje allemaal aan voeding geeft? Krijgt hij extraatjes en zo ja, welke? Welk groenvoer/fruit e.d. geef je hem?

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter het is.

Groetjes, Sonja.


bo22

Hij heeft nu sinds een paar dagen de hele dag door natte ontlasting, het groen is soms wel gevormd en soms niet.
Ik geef ze voer van beaphar xtra vital. verder krijgen ze trosgierst en af en toe wat andijvie of appel of sla.
Het overgeven hebben ze ooit al eens gelinkt aan zijn drukke gedrag, het zou van opwinding kunnen komen hebben ze me verteld. want het is meestal na 10 minuutjes weer over en het gebeurt meestal ongeveer 3 keer per maand. Ik vind hem de laatste dagen ook wat stiller, hij slaapt wat meer, wel met kopje onder de vleugel en ik vind hem een beetje bollig lijken. Verder eet en drinkt hij gewoon en hij speelt ook nog gewoon veel. Ik zal de ontlasting meteen opsturen. Ik vind ook dat de kooi een beetje zurigruikt sinds zijn ontlasting zois.

Groetjes Bo

roha

Hoi hoi,

Ik denk dat het goed is dat je de ontlasting zo snel mogelijk laat nakijken.
Jij kent je parkietje het beste en jij ziet blijkbaar ook verandering in gedrag, begrijpelijk dat je ongerust bent. Heb je een warmtelamp? Een beetje extra warmte zal je parkietje lekker vinden. Je kan ook de cv iets hoger zetten. Houdt in ieder geval je parkietje goed in de gaten, of het beter of slechter wordt. Die info kun je meenemen nar de vogelarts.

Safrena

Hey Bo

Ik kan je hierin maar een advies geven, zo snel mogelijk met je diertje naar een vogelarts gaan.
Al een paar dagen die waterige ontlasting is niet goed, zelfs af en toe braken is helemaal niet goed, ook de zurige geur hoort niet.

Er is een groot verschil wanneer je parkietje echt braakt of af en toe een beetje zaadjes opgeeft om zijn favo speeltje te voeren

Dus beste zo snel mogelijk even langs een vogelarts en krop en poepjes laten onderzoeken

Vele groetjes