Hoe merk ik of mijn kruipertje tam is?

Gestart door ashley, november 05, 2007, 22:16:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Een vraag, waarom heb je die blauwe terug gestoken? Toch niet omdat hij fladderde? Das heel normaal! Hij is je nog niet gewend, hij komt in een kooi die hij niet kent en op een plaats die hij niet kent.

Moppers

Aangezien het een serieus onderwerp is, wil ik ook nog even doorgaan over het kruipervirus.
De volgels die kruipertjes genoemd worden hebben slechts een milde vorm. Er is ook nog een hevigere vorm. Daarbij sterven de jongen voordat ze 3 weken oud zijn. En die dood is best gruwelijk: ontstoken, misvormde of onderontwikkelde organen bijvoorbeeld.
Je hebt kennelijk erg veel mazzel gehad bij je vorige nestje. Het risico dat besmette vogels nakomelingen krijgen die aan de hevige vorm lijden is erg groot.
Hier een artikel over de ernstige vorm bij grasparkietjes: http://journals.tubitak.gov.tr/veterinary/issues/vet-04-28-2/vet-28-2-26-0302-21.pdf
Het is een zeer serieuze ziekte, die ten alle tijden voorkomen moet worden.

ashley

Citaat van: DarkWolf op november 06, 2007, 20:26:24
Een vraag, waarom heb je die blauwe terug gestoken? Toch niet omdat hij fladderde? Das heel normaal! Hij is je nog niet gewend, hij komt in een kooi die hij niet kent en op een plaats die hij niet kent.
ik heb het de blauwe eigelijk om 3 redenen terug gedaan

1. omdat hij niet in zijn kooi wou blijven, want hij probeert de hele tijd te onstnappen en in de voiler heeft hij meer ruimte
2. omdat hij  na meer dan een week even wild deed.
3. omdat ik maar 1 vogel op me kamer mag, en ik merkte dat dolly het niet zo goed deed in de voiler (tenzij het niet anders kan omdat ik hier dan een zieke vogel  houd, dan heb ik er wel meer.)

ashley

Citaat van: Moppers op november 06, 2007, 20:52:44
Aangezien het een serieus onderwerp is, wil ik ook nog even doorgaan over het kruipervirus.
De volgels die kruipertjes genoemd worden hebben slechts een milde vorm. Er is ook nog een hevigere vorm. Daarbij sterven de jongen voordat ze 3 weken oud zijn. En die dood is best gruwelijk: ontstoken, misvormde of onderontwikkelde organen bijvoorbeeld.
Je hebt kennelijk erg veel mazzel gehad bij je vorige nestje. Het risico dat besmette vogels nakomelingen krijgen die aan de hevige vorm lijden is erg groot.
Hier een artikel over de ernstige vorm bij grasparkietjes: http://journals.tubitak.gov.tr/veterinary/issues/vet-04-28-2/vet-28-2-26-0302-21.pdf
Het is een zeer serieuze ziekte, die ten alle tijden voorkomen moet worden.

ik vind het ook een serieus onder werp, maar ik ga me vogels toch laten testen als ik daar en nestje van wil.
en als ik het niet doe dan ga ik ook niet meer kweken.

DarkWolf

Citaat van: ashley op november 06, 2007, 21:31:36
ik heb het de blauwe eigelijk om 3 redenen terug gedaan

1. omdat hij niet in zijn kooi wou blijven, want hij probeert de hele tijd te onstnappen en in de voiler heeft hij meer ruimte
2. omdat hij  na meer dan een week even wild deed.
3. omdat ik maar 1 vogel op me kamer mag, en ik merkte dat dolly het niet zo goed deed in de voiler (tenzij het niet anders kan omdat ik hier dan een zieke vogel  houd, dan heb ik er wel meer.)
Nummer 1 en 2 vind ik geen reden om je parkiet weg te doen...
Oke in een voliere heeft hij meer ruimte, maar al mijn parkietjes komen uit een voliere en na een aanpassingsperiode voelen ze zich super in hun kooi. En je moet tijd EN geduld in de opvoeding van je parkiet steken, het gaat inderdaad niet op 1, 2, 3...

ashley

Citaat van: DarkWolf op november 06, 2007, 22:06:04
Nummer 1 en 2 vind ik geen reden om je parkiet weg te doen...
Oke in een voliere heeft hij meer ruimte, maar al mijn parkietjes komen uit een voliere en na een aanpassingsperiode voelen ze zich super in hun kooi. En je moet tijd EN geduld in de opvoeding van je parkiet steken, het gaat inderdaad niet op 1, 2, 3...

maar ik heb hem niet weggedaan!!
hij zit nu in MIJN voilere, en omdat mijn kruipertje het meer nodig heeft in mijn kamer
te zijn heb ik dat gedaan, maar het is toch nog steeds MIJN vogel dus heb ik hem niet weggedaan

DarkWolf

Nee oke op die manier heb je hem niet weggedaan, maar op een manier heb je hem wel weg gedaan. Eerst zat hij op je kamer, waar hij jou had en nu heb je hem terug in de voliere gestoken omdat ie op 1 week niet tam werd. Zo komt het toch bij mij over.

ashley

Citaat van: DarkWolf op november 07, 2007, 17:55:22
Nee oke op die manier heb je hem niet weggedaan, maar op een manier heb je hem wel weg gedaan. Eerst zat hij op je kamer, waar hij jou had en nu heb je hem terug in de voliere gestoken omdat ie op 1 week niet tam werd. Zo komt het toch bij mij over.

toch is dat het niet, het heeft er wel mee te maken, maar ik gun vooral mijn Dolly dat hij lekker zijn buikje kan rond eten.
en trouwens de blauwe is wel weer terug ben nog wel bezig met hem want heb me moeder zo ver gekregen dat ik tijdelijk 2 vogels
op mijn kamer mag, dus moet ik daarna even kijken wie het best is om te houden;)

verder gaat het met dolly met tam maken hetzelfde, hij wil helaas nog steeds niets bij me eten..

ashley

hallo,

iets wat ik ook niet snap is, als dolly fluit en ik kijk naar hem stop hij gelijk en als ik me hoofd dan weer omdraai begint
hij weer.
en dat is ook zo met trosgierst, leg ik het neer eet hij gelijk, hou ik het voor ze hoofdje vast gaat hij weg ???
en als hij weet dat ik hem help in zijn kooi ben ik ineens wel goed genoeg, dan komt hij zelf naar me toe :P dus echt bang
is hij dan niet.

groetjes ashley

Cropje

Zoals je denk ik wel weet is een parkietje in de natuur een prooidier. En als je hem dus aankijkt, kan dat heel bedreigend overkomen, dat doen roofdieren namelijk ook. Dus op het moment dat jij kijkt, stopt hij accuut met wat hij aan het doen is, hij is dan heel scherp en op zijn hoede, want tja, je weet nooit wat er gebeurt... Het zit gewoon in de natuurlijk van parkietjes.

Audrey

Citaat van: ashley op november 07, 2007, 18:24:39
toch is dat het niet, het heeft er wel mee te maken, maar ik gun vooral mijn Dolly dat hij lekker zijn buikje kan rond eten.
en trouwens de blauwe is wel weer terug ben nog wel bezig met hem want heb me moeder zo ver gekregen dat ik tijdelijk 2 vogels
op mijn kamer mag, dus moet ik daarna even kijken wie het best is om te houden;)

Staan de vogeltjes nog altijd allebei op je kamer, en zij ze inmiddels tam? Ik vind trouwens niet dat je het kunt maken tegenover de diertjes om hen voortdurend in en uit de volière te halen, telkens ze het ergens gewend zijn verhuizen ze terug. In jouw geval had ik waarschijnlijk gewoon het kruipertje er uit gehaald, om hem een leuker leventje te bezorgen (en inderdaad de kans te geven om zijn buikje rond te eten  ;) ) en de blauwe laten zitten. Wat bedoelde je met 'kijken wie het best is om te houden'? Net alsof je twee soorten kaas hebt en van allebei een klein stukje proeft om te beslissen welke je op je boterham zult doen.  ??? Parkietjes zijn geen broodbeleg, ze hebben ook hun gevoelens. Als ik het verkeerd voorheb leg je maar uit hoe het wel ging  ;)

Om nog even op je vragen te beantwoorden: laatst zag ik een stukje van een reportage waarin werd gezegd dat je om te praten tegen een parkietje best naast hem staat, dit vinden vogels een sociale houding en zo zitten ze ook op hun stokken. Ik denk niet dat dit een probleem is met tamme parkietjes, ik heb Croky altijd aangekeken en hij maakt er geen probleem van.  :P
Wil Dolly nu al iets eten bij je? Het helpt namelijk als je ondertussen zelf eet, als je een appel eet hem laten mee-eten dus.  :)

ashley

audrey:

ik vind nogal dat je wat overdreven reageert, mijn parkieten worden niet de hele tijd heen en weer gesleept.
alleen had ik toen miloe dood ging een jong baby parkietje van me mee naar huis genomen om te kijken of hij een beetje tam wou worden,
maar eigenlijk vond ik mijn kruipertje bellangrijker om thuis te houden, en omdat het tam maken toch niet echt ging bij de ander zit ze nu gewoon weer lekker in de voilere en is ze inmiddels een koppeltje gevormd.
verder is dolly nog steeds niet echt tam, hij gaat wel op mijn vinger zitten maarja hij kan niet voor me wegvliegen als ik de hand in de kooi doe dus moet hij wel op mijn vinger zitten als ik een beetje tegen ze buik druk.

groetjes ashley