1e eitje van Silly is feit! Vraagje dus!

Gestart door Kleintjes, november 05, 2007, 11:01:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

He wat balen!
En ik ben ook wel nieuwsgierig naar Maestro's hint: is er een bepaald merk waar je slechte ervaringen mee hebt?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

MaestroNL

Ik vroeg het me af omdat blijkbaar ergens iets in het eitjesmaak proces niet lekker gaat (luchtbellen e.d.) misschien eet ze wel niet voldoende eivoer. Wij geven geen droog eivoer (vinden ze hier niet zo lekker droog). Wij maken nat eivoer (2 delen CéDé Premium Eggfood, 1 deel CéDé Premium Lori food, 4 delen water). Als ik het hier in de kooi zet wordt ik aangevallen door 4 parkieten die zo snel mogelijk de snaveltjes vol willen hebben ;)

Eet ze wel voldoende eivoer en mineralen?

Safrena

#42
Citaat van: Kleintjes op november 19, 2007, 23:27:42

@MaestroNL: Eivoer is van 't merk Orlux (Gold Pate), gewoon droog gevoerd. In zowel apart bakje als gemengd met 't voer (Prestige Premium). Heeft 't merk / soort er iets mee te maken dan? Gewoon maar 'n vraag, meer niet; aangezien jij me net zoiets 'ongewoons' vroeg.


Hey Maartje

Het merk orlux is een heel goed eivoer, gold pate is eigenlijk al nat eivoer, door de toevoeging van de honing
Persoonlijk zou ik bij het kweken meer kiezen voor het eivoer droog van orlux , dat afgesteld is op kwekende parkietjes  ;)
Dit kun je eventueel zelf nog nat maken, als je parkietjes het niet droog lusten ;)

Hier krijgen ze trouwens ook orlux droog eivoer. ;)

Het merk eivoer bij het broeden is eigenlijk niet belangrijk, wel met het feit dat ze het eten. Droog of nat dat maakt niet, wat jouw parkietjes het liefst hebben.
Luchtbellen in de eitjes en onbevruchte eitjes, heeft niks te maken met eivoer of soort eivoer, maar vaak met heel andere dingen.

Vele groetjes

MaestroNL

Citaat van: Safrena op november 20, 2007, 22:02:42

Het merk eivoer bij het broeden is eigenlijk niet belangrijk, wel met het feit dat ze het eten. Droog of nat dat maakt niet, wat jouw parkietjes het liefst hebben.
Luchtbellen in de eitjes en onbevruchte eitjes, heeft niks te maken met eivoer of soort eivoer, maar vaak met heel andere dingen.


Ben ik het helemaal mee eens, merk maakt niet uit, samenstelling wel (vitamines, mineralen etc etc), en dat ze het eten natuurlijk  ;) Wij gebruiken een nogal apart recept waar onze Edelpapegaai mee is opgegroeid en het 1 x in de week nog steeds krijgt. Dat is iets zoeter als de Orlux met honing (door de Lori food toevoeging) maar heeft wel een uitgebalanceerde mix vitamines/mineralen zoals Orlux die ook heeft.

Overigens is de meest voorkomende oorzaak van luchtbelletjes in het eitje een te dunne/zwakke schaal (vandaar mijn vraag over eivoer en de mineralen).

Safrena

#44
Citaat van: MaestroNL op november 21, 2007, 08:26:23
...
Overigens is de meest voorkomende oorzaak van luchtbelletjes in het eitje een te dunne/zwakke schaal (vandaar mijn vraag over eivoer en de mineralen).

Hey Maestro

Een van de reden van een onbevrucht eitje, met alleen luchtbelletjes kan inderdaad een te dunne/of zwakkere schaal zijn, maar dan nog heeft dit op zich niks te maken met het eivoer
Wel een feit is inderdaad de mineralen (de calcium) die het effect hebben op de eierschaal.

Trouwens vergis je niet, in een bevruchte eitje zit een kleine luchtbel(luchtkamertje).(nr14)

Vele groetjes

[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Hoihoi,

de luchtbelletjes die in de 'defecte' eitjes zaten waren niet de luchtkamer. Ik weet maar al te goed hoe 'n ei eruit ziet (heb op kippenhouderij gewerkt en legbedrijf), die belletjes waren veel kleiner en dreven door 't hele eitje aan de 'bovenkant' als je naar 't eitje keek.

Eivoer wordt goed gegeten door hun. Tweety voert 't zelfs aan Silly als ze niet zelf zit te eten. Eivoer hebben ze eigenlijk altijd gehad, behalve de week voor 't 1e eitje (wat overigens kapot is gegaan door onhandigheid - vermoed ik althans- en onervarenheid). De eischaal is sterk. Ik heb 't 'kapotte' eitje dat ik vond onderin de kooi toen helemaal schoongespoeld en gemerkt dat de schaal behoorlijk sterk is voor zo'n klein eitje. Echt niet 'breekbaar' voelend, maar net iets dunner dan kippenei (logisch hihihi, maar als vergelijking), gevoelsmatig dan.

De eitjes die er nu nog liggen worden door allebei zwaar bewaakt. Als ik nestcontrole doe en Tweety zit ook in t blok, dan moet ik goed uitkijken anders bijt ie in m'n vingers. Silly is ook 'n goede waakster en ze houdt nauwlettend in de gaten wat ik doe.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Hoihoi,

voorlopig lijkt nog alles goed te gaan met de 2 eitjes. Silly houdt ze lekker warm, en na nestcontrole kruipt ze er meteen weer overheen en kijkt me dan aan alsof ze wil zeggen: Blijf eens weg jij! Ze zijn van MIJ!!  Echt lekker kattig zoals ze dan kijkt, maar ik kan haar geen ongelijk geven hoor, als ik parkietje was zou ik er ook trots op zijn  ;)

Tweety doet nog altijd z'n werk, hij is zelfs niet eens afgevallen door 't drukke gedoe met z'n vrouw  ;D Silly is gelukkig wel wat afgevallen, ze is niet meer zo zwaar als eerst (ze had mogelijk licht overgewicht, of dat komt door de -mogelijke- kruising van haar ouders -gewone gras met Engelse- dat ze wat flinker is).

Ik houd jullie allemaal op de hoogte, begint nu heel spannend te worden!! Verwachte data komen nu met rasse schreden dichterbij (3 en 5 december), hopelijk komen er dus ukkies uit en anders volgend seizoen beter  :P

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Joske

Inmiddels is het 5 december en ik was toch wel héél benieuwd hoe het met de eitjes van Silly is!

Kleintjes

Hoihoi,

helaas is er nog steeds niks gebeurd. Waarschijnlijk gaat er geen kuikentje komen, maar ik laat de eitjes voorlopig nog even liggen. Ik wacht nog 'n paar dagen en als er dan nog niks is haal ik de eitjes weg. Dan begint ook de grote poets, zowel 't blokje als de kooi krijgen dan de grote wasbeurt  ;)

Mocht er niks komen dit jaar, dan proberen we 't nog eens in 't normale broedseizoen. Niet zoals Silly nu gepland had in de winter  ::). Misschien dat ik de 2 jongsten, Mini en Kruumel, ook 'n blokje haal. Wellicht willen zij ook wel eens proberen hihihi, Kruumel in elk geval wel; Mini wordt af en toe gek van zijn ge-sjans hahahahahahaha  :-*, wel lief om te zien.

Ik houd jullie op de hoogte of er nog iets aan komt, anders proberen we volgend jaar (wat klinkt dat toch ver weg  :P) gewoon nog eens als ze zin hebben.

Tot gauw!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

entoi

ik denk dat je nog het best nog wat afwacht kleintjes
ik heb een koppel parkieten met 4 jongen, normaal 5 maar 1 kreeg geen eten denk ik omdat de andere erbij zaten
maar 5 van de 6 eitjes waren uitgekomen en heb er nu dus 4 in dat nest,  de ouders hadden eerder al eens een nest van 6 grootgebracht zelfs en daarvoor ook van 4, en ik heb zelfs nog een koppel grasparkieten die net hun eerste eitjes hebben.
:P  maar enfin het is altijd leuk om ze te zien opgroeien
en de verrassing is groot als je merkt dat er andere kleuren bij zitten dan de kleur van de ouders  ;)
ik heb namelijk een koppeltje de man lichtblauw en pop grijsvleugel en hun jongen (2 jongen) waren een Albino en een groene.
dus afwachten wat het wordt he  ::)

Kleintjes

Hoihoi,

heb zaterdag 't blokje uitgebreid schoongemaakt en de eitjes opgeruimd. Ze begonnen te verkleuren (oker-gelig van binnen en erg waterig, geen teken van leven). Silly was wel even van slag, ze zat de hele avond tot aan 'bedtijd' voor 't deurtje op de stok heen en weer te rennen en te zoeken naar haar blokje. Was behoorlijk zielig om te zien, maar ze is er inmiddels helemaal overheen en weer echt zichzelf, gewoon weer lekker Silly  :P
Volgend jaar mag ze (als ze wil heet dat) weer 'n poging wagen. Ben benieuwd wie ze dan uitkiest als papa hahahahahahaha. Hopelijk houdt ze 't gewoon bij Tweety, want Mini is nogal jaloers als Silly iets met Kruumel probeert (mannetje wat dus met Mini samen woont). We zullen wel zien. Dit jaar dus niks, maar wie weet ^^ Er zijn nog wat jaartjes te gaan, we hebben immers de jongedame Mini nog ^^ Kruumel zit 't wel zitten, Mini ook langzaam aan. Ze moeten toch echt wachten tot komend jaar hoor  :-X

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Hoihoi,

gisteren heb ik toch zitten lachen! Silly is weer eens in de stemming en jawel hoor, ditmaal MOCHT Tweety zelfs opstappen en ''t klusje' klaren. Vraag is nu alleen: Gaat ze geen eitjes op de bodem leggen nu? 't Blokje is opgeborgen dus daar kan ze niet heen.
Zag wel ontzettend grappig uit, de 1e poging ging mis, Tweety kiepte van haar af maar hij ging gewoon stug voor de 2e ronde hahaha  :P ::)
Vreemd trouwens dat Silly nu alweer in de stemming is, de tijd is er nog niet voor en in huis is niks veranderd, alleen 'n bank verplaatst naar de andere kant van de salontafel (gossie klinkt dat duur  :-X).

Zal ze nu op de bodem gaan leggen? Zoja, wat doe ik dan?

Hoop dat iemand tips voor me heeft, want nu is nog 'n beetje vroeg in 't jaar lijkt me. Hoewel, ze zitten binnen dus dat is eigenlijk geen bezwaar. Ook extra licht is er mocht 't nodig zijn.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

entoi

als ik u was zou ik toch nog eens proberen om het nestkastje er terug in te hangen.
ik had dat ook eens gedaan, ik had de nestkastjes er net uitgehaald en ze begonnen eraan
ik had de nestkastjes er terug ingestopt en ik heb nu 5 jongen erbij.
binnen een paar weken zal bij mij de eerste zelfs  al uitvliegen. ;D

roha

Hoi hoi!!

Ik denk niet dat ze nu ook eitjes gaat leggen.
Persoonlijk zou ik nog even wachten met het blok te plaatsen tot het broedseizoen begint.
Sam en Dexter die doen 'het' het hele jaar door met elkaar, broedseizoen of niet. Moet wel zeggen in het broedseizoen is het iedere dag wel raak en buiten wat minder structureel  :-X
Er zijn nog nooit eitjes gelegd. (Gelukkig niet, want t zijn pa en dochterlief).
Maar wel geinig om te zien dat gestuntel en hier krijgen ze ook nog pottekijkers, Jambo en Moos zitten er zo wat met de snavel boven op  :D

Groetjes Hanneke