Help. Ricky & Lara nu bij elkaar: Aso gedrag van Lara. Hoe pak ik dat aan?

Gestart door dsmmeijer, oktober 28, 2007, 22:24:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dsmmeijer

Ricky heb ik nu 5 maanden oud, en heb ik nu 3 maanden. Lara is 3 maanden oud en heb ik nu 1 maand.
Tot vandaag hebben ze naast elkaar in aparte kooien gestaan.
Vandaag heb ik mijn 2 parkietjes bij elkaar in 1 kooi gedaan.
Ik heb Ricky bij Lara in de kooi gedaan, en de kooi anders ingericht.
Het gaat op een paar punten na wel goed samen. Ze wassen elkaar, en zitten veel bij elkaar.

Het probleem is dat Lara erg bezitterig is over voer en de snoepstok.
Lara's voer is gewoon gebleven waar het zat, en heb voor Ricky aan de overkant een voerbakje opgehangen.
Als Ricky naar beneden gaat naar het voerbakje, gaat Lara er achteraan, waardoor Ricky al bekvechtend moet eten.
Toen ik de snoepstok in de kooi had gehangen, mocht Ricky er niet van eten van haar.
Ze ging Ricky pikken. Ik heb de stok maar weggehaald.

Verder is Lara soms wat opdringerig. Dan gaat ze zowat in hem. Ze heeft zelfs 2x bijna op heb gezeten, waardoor ze allebei van de stok vielen. Verder bekvechten ze wel eens.

Is dit gedrag van Lara een soort bazig gedrag? Kan ik hier wat aan doen, of is dat iets dat zij samen uit moeten zien te komen?
Ik wil natuurlijk niet dat ze uiteindelijk gaan vechten, en dat ik op een dag 1 of 2 gewonde parkietjes aantref als ik thuis kom, en dat Ricky gewoon ongestoord kan eten, zonder dat Lara hem op allerlei plekken pikt.

Graag zou ik willen weten of er nog dingen zijn die ik kan doen, om dit gedrag aan te pakken.

Lynn

Ik denk dat je Ricky en Lara beter in de kooi van Ricky neer kan zetten.
Ricky voelt zich hier wat veiliger, want dat is zijn gebied en voelt zich daar ook zekerder van zichzelf.
Ik denk dat als Lara in Ricky's kooi zit ze ook minder terretoriaal zal zijn, omdat ze zich
in deze omgeving nog niks heeft toegeeigend.

Dit zou ik in jou geval doen, maar ik zal de andere antwoorden toch nog even afwachten.

Cropje

Ik herken dit gedrag heel erg. Ik heb mijn twee parkietjes tegelijkertijd gekregen, ze gingen dus tegelijk hun nieuwe kooi in. Marie was toen een weekje ouder dan Pierre.
Ze deden precies hetzelfde, Marie was bazig. Ook ik heb twee voerbakjes en ook twee drinkbakjes. Ik heb vanalles geprobeerd, de twee voerbakjes aan een kant en de drinkbakjes aan de andere kant, aan elke kant 1 voerbakje en 1 drinkbakje, de voerbakjes recht tegenover elkaar of diagonaal, Marie bleef bazig.
Na een tijdje was het wel zo dat als Marie eenmaal gegeten had, dan liet ze Pierre zijn gang gaan. Pierre begon ook van zich af te bijten.
Nu is het zo dat Marie nog wel bazig is, en ze soms ook nog wel bekvechten, maar soms is het zelfs andersom, dan moet Marie vechten om te kunnen eten! En hier kan gezellig snavelen in een klap omslaan in bekvechten, maar aan de andere kant kan bekvechten ook omslaan in gezellig snavelen!
Hoe dan ook ben ik er nu na een half jaar van overtuigd dat het bij bekvechten blijft en dat ik niet bang hoef te zijn voor slachtpartijen. Dat vertrouwen kost gewoon tijd.
Ik denk niet dat je er iets aan doen kunt, ik heb Pierre en Marie ook eens apart gezet, maar dan trekken ze toch naar elkaar toe, ze kunnen niet met, maar ook niet zonder elkaar. Ik houd het maar op een haat-liefde relatie!

Caradow

Popjes zijn nu eenmaal feller en dominanter dan de kereltjes. Bekvechten hoort erbij en zolang er geen bloed vloeit moet je zeker niets doen. Dat je de kooi opnieuw hent ingericht voor ze er samen in gingen wonen was heel goed.
De komende dagen gaan ze samen uitmaken wie welke plekken krijgt en dat moet je gewoon laten gebeuren (zolang er geen bloed vloeit...)
Het bekvechten blijft er ALTJD bij horen, de ene keer meer dan de andere keer.
Zorg dat je minimaal 2 voerbakjes hebt. Ook zullen ze waarschijnlijk gaan zeuren over hun slaapplekjes. Zorg dat je de hoogste stokken op gelijke hoogte hebt, zodat ze op gelijke hoogte kunnen zitten.

Je kunt eventueel ook nog een trappetje haaks op het bovenste stokje zetten. Zeker als ze geen echte geleifden worden, zullen ze hier bveel gebruik van maken door beide aan ene andere kant van het trappetje te gaan zitten. Bij elkaar en toch ook gescheiden, dit hebben ze hier in de kooi altijd gehad en was een succes. Toen het trappetje weg werd gehaald, zijn ze een tijdje van slag geweest zonder dat we door hadden wat het probleem nu eigenlijk was...

Voorbeeld:


Coco en Ukkie hadden (en hebben nog steeds) een haat liefde verhouding en er word niet veel gekroeld. ALS er gekroeld word, is het altijd met gaas er tussen of zoals op de foto, het trappetje ertussen...

Isis

Mijn parkietje is ook vaak bazig naar Senna toe. Vorrnamelijk in het begin mocht Senna niet van Isis eten. En ok nu zaten ze bijv. vanochtend de hele tijd rond te scharrelen en een beetje te ruzien over wie er nou van de gierst mocht eten. Na een tijdje vanden ze een plekje van waaraf ze allebij konden eten. :-X
Ik denk dat je je inderdaad geen zorgen hoeft te maken.

Groetjes

Peter62

Ik heb een popje (Trixie) die zich ook dominant opstelt ten opzichte van het mannetje (Joepie). Voordat de doek s'avonds over de kooi gaat wordt er altijd even gebekvecht over de slaapplaatsjes. Bovenin de kooi zijn twee schommeltjes waar ze gaan zitten. Dan gebeurt het dat Trixie naar het andere schommeltje springt en Joepie wegjaagd. Overigens onder luid protest van Joepie die van schrik tegen de tralies opvliegt. En als ie dan op het eerste schommeltje zit dan kan het gebeuren dat mevrouw weer terugspringt en hem daar ook weer wegjaagd.
Dit is dagelijkse routine geworden.


   

dsmmeijer

Het was meer een 1e dags paniekje denk ik.
Inmiddels gaat het goed met ze, en zijn ze denk ik wel aardig aan elkaar gewend.
Een pikje af en toehoort daar nog wel bij, zowel van Ricky al van Lara.
Ik denk dat ze wel komen te weten wat ze wel en niet goed vinden.

Over eten is er zover ik gezien heb, geen strijd meer.
Ricky is weer lekker aan het pruttelen, wat ik van hem gewend ben, maar al 2 dagen niet meer gehoord heb.
Ze hebben allebei een vaste slaapplek op de bovenste tak, aan weerszijde.

Af en toe lekker kroelen bij elkaar.
Het komt wel goed met ze. ;D

Meltjuh

Goed om te horen dat het al beter gaat ;).
Bij sommige parkietjes heeft het inderdaad even tijd nodig ;).

Geniet maar van je 2 parkietjes :D!