Beschermend popje - paar vraagjes

Gestart door Kristi, november 01, 2007, 16:41:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristi

Hoi allen,

Onze parkietjes hebben een nestje met 4 eitjes, waar voorzover ik denk 3 eitjes zijn uitgekomen.
Probleem is dat ik af en toe eens wil kijken of alles goed met ze gaat.

Ik heb van begin af aan dat de eitjes er lagen dagelijks het broedhok opengemaakt en dat vond het popje niet erg.
Maar nu de eitjes uitkomen is ze gigantisch beschermend, zodra ik  broedhokje openmaak begint ze te krijsen en stopt ze alle kleintes onder haar vleugels weg.

Is dit normaal ? Zou ik het nestje beter even met rust laten want het laatste wat ze nu kan gebruiken is stress denk ik.

Nog een vraagje, het mannetje helpt eten geven aan de kleintjes maar die vraagt heel de dag door naar snoepjes 'zijn trosgierst dus', maar als hij ook de kleintjes eten geeft daarmee is dit wel goed ? Het voedingrijk voedsel zit namelijk in de bakjes  ???

Als iemand mij misschien een duidelijk antwoord kan geven, graag  ;D is trouwens mijn eerste nestje en ben niet zo ervaren, maar wel voorbereid op ik dacht alles ...

Ik hoor trouwens maar 2 piepjes uit het hok komen en zit ermee in dat het 3de niet heeft overleefd  :'( , als dat zo is moet ik deze dan verwijderen ? Of laat ik de natuur zijn gang gaan ?

_parkietje_

dat is normaal dat het popje haar jongen beschermd hoor :)dat wil zeggen dat ze goed voor de jongen zorgt is dus goed teken :P

Cropje

Ik lees hier veel op het forum dat mensen snel even een foto nemen als het popje even het hok uit is. Misschien is dat een idee?
Wat je moet doen met een levenloos lichaampje weet ik niet zeker, volgens mij kun je het beter weghalen, als het popje het zelf niet al het hok uit gooit. Maar ik weet het niet zeker dus wacht maar even op een reactie van iemand die er zelf ervaring mee heeft.

Safrena

Hey Kristi

Welkom op het forum

Dat jouw popje zo reageert is volkomen normaal. ze beschermt haar kleintjes.

Als er een kleintje dood is zou dit in een hoekje van het blok geduwd worden of uit het blok gegooid worden door het popje
Mocht dit niet zo zijn, kun je het er zelf uit halen, als jouw popje even uit het blok is om te eten en haar ontlasting te doen, maar dan moet je wel snel zijn en voorzichtig dat je niet aan de andere kleintjes komt

Vele groetjes

peter1980

Hi,

Ik ben deze topic ook aan het volgen, maar waarom mag je de kleintjes niet aanraken ?? Bij mij zijn dus 26ste 28ste en 31ste okt de eitjes uitgekomen, en heb gisteren de grootste baby even gepakt om ze ook meteen te laten wennen aan mijn hand en zo ( en even goed te kijken hoe lelijkknap ze zijn), maar dit moet ik dus blijkbaar dus niet doen, of hebben jullie misschien een tip hoe ik zo vroeg mogelijk kan beginnen met ze hand tam te maken. Ik had namelijk ergens gelezen dat iemand het op deze manier deed, af en toe het kleintje uit het blok halen, en als ze veel veertjes hebben 30 min bij je op schoot zetten en ze voort.
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
peter

Safrena

Hey Peter

Als een popje dit toelaat en jou vertrouwd is dat op zich geen probleem om af en toe even voorzichtig de kleintjes te pakken, om ze aan de hand te laten wennen
Een popje dat jou vertrouwd zal daar ook geen probleem mee hebben en zal dus haar kleintjes ook gewoon verder eten geven enz

Maar popjes die jou niet vertouwen en/of het eng vinden en jij pakt dan een kleintje is er altijd een kans dat het kleintje daarna verstoten word voor mams.

Het verschilt dus van popje tot popje of je de kleintjes mag aanraken of niet.

Vele groetjes

Kristi

Hoi,

Dank je voor de geruststelling, het popje is zo handtam en lief anders, ze komt altijd bij ons zitten en nu doet ze ineens zo afstandig werd al bang dat ik ergens iets fout had gedaan  :'(

Wat betreft aanraken van de kleintjes laat ik dat in dit nestje maar even niet doen, het is trouwens ook haar eerste nestje en allemaal nieuw, misschien bij een volgend nestje dan eens proberen of ze iets rustiger reageert  :D

Nog iets nieuws sinds vandaag, de veertjes onder haar snavel lijken beetje vies ik denk door het voeren van de kleintjes
Ik heb navraag gedaan in de dierenwinkel en die bevestigde dat, ze zij zolang de neusgaatjes boven de snavel vrij zijn kan het eigenlijk niet/geen kwaad
Heeft ze het bij het rechte eind ?   :-\

Kristi

Citaat van: Cropje op november 02, 2007, 09:47:11
Ik lees hier veel op het forum dat mensen snel even een foto nemen als het popje even het hok uit is. Misschien is dat een idee?

Ik wou dat ik de kans kreeg  :D zodra ik ook maar opsta als ze uit het broedhok is spoed ze zich naar de kleintjes  :-*