Moet ik me zorgen maken?

Gestart door Marjon03, oktober 03, 2007, 23:54:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marjon03

Hoi Allemaal,

Ik heb een binnenvoilliere met daarin 2 grasparkieten Coco(pop) en Mika(man). Zeer onverwacht zijn ze toch begonnen met hun eerste legsel. Ik wilde net het broedhok eruit halen vanwege het einde van het broedseizoen. Waarschijnlijk is het woensdag 26 september begonnen, op zondag 30 september heeft ze haar 3de eitje gelegd. Helaas zijn er 2 gesneuveld door misschien ontwetendheid vanwege dat dit hun eerste nest is. Volgens mijn berekeningen zou er dinsdag een evt 4de eitje gelegd worden. Ook gezien Coco sinds maandag een vrij dik achterwerkje heeft heb ik het idee dat Coco nog een eitje in haar buik heeft zitten. Nu is dit tot op heden nog niet gebeurd en kom ik dan ook op mijn vraag.

Hoe lang mag of kan het duren voordat het eitje dat in de buik zit worden gelegd? Meestal om de dag lees ik, maar ik lees ook in andere topics dat er soms na 3 of 5 dagen nog een eitje komt? Heeft de pop dan ook een dik achterwerk of lijkt het dan alsof ze al klaar zijn en uiteindelijk een dagje van te voren toch wat dikker wordt en alsnog een eitje legt? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Zo niet dan hoor ik het graag en zal proberen het opnieuw uit te leggen.

Ik heb dus het idee dat er nog een eitje in Coco zit. Ook heb ik natuurlijk aan legnood gedacht. Vandaar toch deze topic. Coco heeft totaal nog geen ziektebeeld van legnood. Broed en eet nog lekker en is oogt nog erg fit, dit zegt ook misschien niet alles. Of is het allemaal een kwestie van geduld en maak ik me onnodig zorgen?

Ik hoop dat iemand me advies kan geven. Indien het advies is: de dierenarts dan zal ik dit zeker gaan doen, maar misschien is dat niet nodig en kunnen jullie mijn onrust deels wegnemen. :-\

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Marjon

Safrena

Hey Marjon

Welkom op het forum

Als je popje een dik achterwerkje en buikje heeft, komt er inderdaad nog een eitje.
Als je het dikke poepje ziet komt er al snel een eitje, soms nog dezelfde dag, soms de volgende dag.
Normaal leggen ze inderdaad om de dag een eitje, maar er zijn zoals je al gelezen hebt uitzonderingen die maar om de drie dagen een eitje leggen.

Echter dit is echt wel het max dat het mag duren voor het eitje komt.

Legnood. Op onderstaande link kun je meer lezen over legnood ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Vele groetjes

Marjon03

Dank je wel voor je snelle reactie.

Als ik er vanuit ga dat ze dinsdag had moeten leggen dan mag het tot maximaal vrijdag duren? Is er na vrijdag niks dan dierenarts inschakelen?

De links die je me geeft had ik al doorgelezen.

Ik heb voor de zekerheid ook Mika maar even apart gezet om Coco rust te geven en te kunnen concentreren op eventueel het leggen van het ei. Wie weet helpt dit.

Groet,
Marjon

Sanne

Hey Marjon,

Volgens mij bedoeld Safrena dat het maximaal 1 dag langer mag duren dan "normaal". Mijn popje legde ook vaak eitjes een dag later dan gebruikelijk ;)

Maar het is nu donderdag dus er had een eitje moeten zijn...

Groetjes Sanne

Safrena

Hey Sanne

Inderdaad dat is wat ik bedoel ;)


@ Marjon

Als je parkietje zondag een eitje gelegd heeft, en ze wil nog een eitje leggen, moet ze dinsdag (ten laatste woensdag) het eitje gelegd hebben.
Wat ook wil zeggen dat ze al sinds maandag met een dikkere (opgezwollen) poep (en buikje) loopt.

Als dit niet zo is, kun je beste vandaag met je popje heel voorzichtig langs een vogelarts gaan.

Vele groetjes

Marjon03

Ik heb goed nieuws. Toen ik net thuis kwam en Coco was van het nest, zag ze er minder dik uit en ik heb direct even gekeken in het broedhok of er een eitje bij lag en wat zie ik gelukkig: JA er weer 1 bij. Joeppie :D.

Een nacht en dag rust heeft toch goed gedaan, denk ik.

Ik zal haar goed in de gaten blijven houden en zodra ik meer te vertellen of te vragen is laat ik het wel weten.

Bedankt nogmaals voor jullie reacties.
;D
Groeten Marjon

Marjon03

We zijn nu een paar dagen verder en uiteindelijk nog 2 eitjes bij gekomen. Helaas is er naast de eerste 2 nog een eitje gesneuveld zijn. Totaal 6 eitjes waarvan 3 gesneuveld. Als de eitjes bevrucht zijn, kunnen er vanaf dit komend weekend eventueel de jongen uitkomen. Ik heb de eitjes in eerder stadium al eens bekeken, maar ik vind het moeilijk om te zien of de eitjes bevrucht zijn of niet. Er zijn er 2 nu kalkwit en kan er niet meer doorheen kijken, de derde twijfel ik over. Ik wacht geduldig af en zie wel wat het brengt. Komt er niks; geen man over boord en dan zie ik volgend jaar wel weer.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Marjon

Marjon03

Helaas zijn alle eitjes gesneuveld. Waarom? Misschien hebben ze gevoeld dat ze toch niet bevrucht waren of iets dergelijks. Ik weet het niet. Heb het broedhok eruitgehaald. Misschien volgend jaar weer een keertje proberen. Nu kunnen ze lekker uitrust en bijkomen.

Groeten,
Marjon

PS Er mag een slotje op dit topic. Bedankt

Meltjuh

Ik wil nog 1 ding zeggen:

Het kan ook zijn dat de schaal van de eitjes aan de dunne kant was. Popjes moeten extra eivoer, kalk en mineralen ed. krijgen voordat ze beginnen met broeden.


Misschien lukt het volgend jaar wel ;).

Marjon03

eivoer krijgen ze altijd al. heb dat voor het broeden ook extra gegeven. Kalk en mineralen: Ik heb een kalkblok in de kooi hangen: Is dat voldoende? Mineralen; waar kan/moet ik aan denken?

Dank je voor je advies. :)