Extreme rui?

Gestart door Cropje, oktober 28, 2007, 01:28:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi allemaal!

Zoals een aantal van jullie al weten, zit mijn Marie momenteel in een nogal heftige rui. Zo heftig, dat ik me nu begin af te vragen of dit niet iets anders is.

Marie is een hoop veertjes verloren. Ik vind dit nogal moeilijk uit te leggen, en daarom heb ik ter verduidelijking twee plaatjes bij dit topic gedaan. Een van de plaatjes is Robin van Sanne (Sanne ik hoop niet dat jij het erg vind dat ik jou foto gebruikt heb, zo ja, stuur me dan even een pb dan haal ik hem meteen weg) de ander is Spetter.

Onder haar vleugels (1) is ze kaal.
De buitenste vleugelpennen (2) zijn uitgevallen, alleen de lange pennen, de korte zitten er nog.
De allerbuitenste vleugelpen (3) heeft ze half afgebeten, die is nu even lang als de kleine veren ernaast.
Op haar rug (4) is ze kaal.
Verder heeft ze nog maar 2 staartveren.
Als ze gewoon zit, zie je alleen dat ze een onvolledige staart heeft en dat haar vleugels kort zijn (ze lijken gekortwiekt), verder zie je er niets van, haar vleugels vallen dan over de kale plekken heen.

Nu zijn er op haar hoofd ook veertjes uitgevallen, maar daar zitten al heel duidelijk van die dikke pennen, bij haar staart zitten ook van die dikke pennen, dus daar komen wel nieuwe veren. Alleen die plekken op haar rug en onder haar vleugels (1 en 4), die zijn echt helemaal kaal, er zit een heeeel klein beetje wit pluis. Ik houd het nu al een hele tijd in de gaten maar er komen maar geen pennen.

Ik schrok eigenlijk echt toen ik deze foto van Poekies nestje van MaestroNL zag: http://patrick.xsie.com/vier-parkietjes.jpg. Zoveel stekeltjes als die oudste heeft Marie nog nieteens, haar kale plekken lijken meer op dat tweede parkietje, alleen is dat al een hele tijd zo. Ik vraag me nu af of het misschien zo is dat ze alles wat doorkomt, meteen afknaagt... ik vind geen pennen onderin de kooi, maar als ze elke dag doorknaagt wat er omhoog komt, gaat het natuurlijk ook om kleine plukjes, die ze misschien zelfs doorslikt...

Heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt met een rui? Of wat denken jullie dat dit is?

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

#1
Hey Cropje

Dit lijkt me een super zware rui dat jouw lieverd kale plekken heeft. Dit zou eerder een tekort aan aminozuren kunnen zijn, of een schrik (stress) rui
Dat ze haar veren stuk bijt komt niet doordat ze in de rui is, en een parkietje dat echt zo kaal word heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Persoonlijk zou ik er nu voor zorgen dat ze extra aminozuren bij krijgen en eventueel even langs een vogelarts gaan.
Als parkietjes te lang of te veel of te vaak in de rui gaan, is een tekort aan aminozuren een van de meeste voorkomende problemen.

Vele groetjes

Caradow

Toen we het er laatst over hadden op de chat, zei mijn gevoel al dat het wel wat extreem kunnen zijn met jou Marie, maar zoals je het nu beschrijft is het nog erger...

Ik ben het eens met Nancy.. Ik zou zeggen dat er meer met Marie aan de hand is dan de rui.. Ik vrees dat je toch een bezoekje aan de vogelarts met brengen..

Buiten een tekort zoals Nancy omschrijft, zijn er nog een paar andere mogelijkheden die door mijn hoofd waaien maar ik ben geen arts...

Kwamen Pierre en Marie bij een kweker vandaan? Je zou contact kunnen zoeken met de kweker om te vragen of hij dit herkent.  Maar in ieder geval toch wle even langs de VA, dit duurt nu TE lang en is Te heftig...

Heel veel sterkte meis, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt..

liefs, Renate

Cropje

#3
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ze zitten nu aan de pellets, dus dat zou het eventuele aminozurentekort op gaan lossen. Ik ben erg benieuwd welke mogelijkheden er door jou hoofd waaien Renate. Ik zelf hoop ergens dat er een medische oorzaak is (dat is meestal met medicijnen op te lossen), maar ik houd er natuurlijk ook rekening mee dat stress de oorzaak is.
Zou het misschien kunnen dat ze gestressed raakt door Pierre? Er wordt altijd gezegd dat je meer mannetjes dan popjes moet houden omdat popjes zo dominant kunnen zijn, maar volgens mij is het hier precies andersom. Pierre is actiever dan Marietje (nu helemaal natuurlijk, Marie zit immers niet lekker in haar vel). Een paar voorbeeldjes:
Pierre zit de hele tijd aandacht te trekken van haar in de kooi, zij gaat er niet zo vaak op in. Komt dat omdat ze vindt dat hij er meer werk van moet maken, of vind ze dat hij op moet houden?
Als ze los zijn, gaat Pierre vaak overal heen waar Marie heen gaat, zit Marie op mijn vinger/hoofd/schouder, dan weet hij vaak niet hoe snel hij er naast moet komen zitten, en als ze ergens zit waar hij niet naast of bij haar kan, gaat hij soms onwijs zitten schreeuwen. Als Pierre ergens heen gaat, heeft Marie meestal geen behoefte om hem te volgen, ook hier weer, wordt ze gek van hem, of vind ze dat hij haar moet 'versieren'?
Om dit een beetje te testen heb ik de kooi in tweeen gedeeld en ze allebei in een helft gezet (ik heb de Ferplast Nota, daarbij kan dat). Pierre zit dan best vaak te proberen Marie naar de tralies te lokken, af en toe lukt dat, dan snavelen ze, maar meestal geeft Marie geen gehoor.
Als ik beide deurtjes van de kooi open zet kunnen er twee dingen gebeuren. Of Pierre vliegt bij Marie de kooi in, of Marie gaat als eerste de kooi uit en Pierre volgt haar waar ze heen gaat.
Als ik alleen Pierre uit de kooi laat, dan houdt Marie zich gewoon rustig in de kooi. Pierre vliegt dan lekker rond en maakt flink wat geluidjes. Als Marie, vanuit de kooi, een klein geluidje maakt, begint Pierre haar te roepen en vliegt vaak weer naar de kooi.
Als ik Marie alleen uit de kooi laat, hangt Pierre in het begin schreeuwend in de tralies. Daarna houd hij zich wel rustig. Marie gaat lekker haar gang buiten de kooi en reageert niet echt als Pierre geluidjes maakt vanuit de kooi.
Ze zijn nu rond de 7 maanden, dus ik heb het idee dat de hormonen nogal opspelen. In ieder geval bij Pierre.

Wat denken jullie? Is Marie gestressed door Pierre en knaagt ze daarom haar veertjes af? Of zie ik spoken en is dit normaal mannetjes-vrouwtjes gedrag?