Gringde Vogel

Gestart door thexfile, juli 28, 2005, 13:22:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

thexfile

Hoi wij hadden 2 parkieten en hebben er sind kort 3.

De jongste 2e hebben we allebij bij dezelvde dierenwinkel vandaan gehaald de "dierenland" , echter zat er bij de laaste die we kochten een ringetje om zijn pootje....

Nu hebben we daar 1e niet op gelet , want was gewoon een vogel die ons aansprak....

Dat ding zit lekker los , het is groen en er staan letters op...

Nu had ik gehoord dat dat zou betekenen dat het een "race" vogel is.
Nu zou ik hier wel eens wat meer van willen weten.

bijv.

1- wat houd die ring in ?
2- waarom zit het bij deze wel en bij de vorige niet ?
3- is dat omdat deze een geel/bruin/groenige is en omdat die ander blauw met geel is ??

4- betekend dit dat deze vogel ergens geregistreerd staat , en zo ja waar ??
5- wat heb ik als houder aan die ring ??
6- mag ik hem laten zitten of moet ik hem verwijderen ??

Hoop dat iemand me wat wijzer er over maakt
groetjes felix

Jorijn

Zoveel weet ik niet over ringen, maar ik denk dat je hiervan wel wijzer word:

http://www.parrotbunch.com/ringen.htm
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Caradow

#2
Niet alle kwekers en hobbykwekers ringen de parkieten. De nummers op de ring staan voor oa geboortejaar van de vogel. De meeste kwekers ringen om zo de jongen en ouderen uit lekaar te kunnen houden bij het opgroeien zodat er bij vorming vban nieuwe koppels geen incest mogelijk is.

in principe kan je via het ringnummer erachter komen waar je parkiet vandaan komt, maar ik weet dat het ook wel eens gebeurd dat de ene kweker ringen tekort heeft en de ander over dus ze rouleren nog wel eens. Zo zou het ook zo kunnen zijn dat een vogel een ring van een eerder jaar om krijgt.

Je kan de ring laten zitten, tenzij deze gaat knellen. Wel bestaat de kans dat hij ergens achter kan blijven haken. Een open ring, ofwel knijpring zou je makkelijk kunnen verwijderen, een gesloten ring is lastiger omdat deze is aangebracht toen de vogel nog een stuk kleiner was en nu het pootje er niet makkelijk doorheen kan.

Safrena

Hey thexfile

Als je parkietje last geeft van de ring kun je die laten verwijderen.
Het beste laat je dat doen door een dierenarts.

Er zit inderdaad gevaar als het ringetje te los is dat je parkietje ergens blijft hangen en zijn pootje heel hard kan gaan pijn doen.

De ring daar staat op in welk  jaar je parkietje geboren is bij welke vogelverniging de kweker van je parkietjes is
Er staat ook een kweeknumer of code op  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=191

Vele groetjes

thexfile

#4
Hoi , al vast bedankt voor de gekomen reacties...
Zal even de info aanvullen....

Het nr is op de ring is NB05 2FM6

Zover ik nu weet is hij geringd door een kweker die is aangesloten bij de Nederlandse Bond of zo iets.. ?  :unsure:

Hij is geringd in 2005, wat klopt want we hebben hem nog maar net 3 weken...
verder zou dus 2FM de kweker moeten zijn , en 6 het volg nr ?...  :unsure:

De ring is trouwens een gesloten , dus die heeft hij bij zijn geboorte om gekregen , en er zit rondom tog een goede 2 mm of meer speling in als ik zo op het oog kijk... hij vliegt er ook niet anders mee dan de ander 2 die geen ring hebben....

De vogel in kwesty Sandy (de middelste op de foto) heeft zo ver ik weet geen last van de ring , hij is er ook nog aan niets blijven haken etc. sinds de 2 weken dat we hem hebben.

Ja  waarom sandy , nou we wilde dus een meisje om Kiwie (de linkse op de foto) een mede vrouwtje / kameraatje te hebben , en de druk dus van Blauwtje ( de rechtse op de foto) dus te verminderen... Das wel gelukt ook al blijkt meer en meer dat zij tog een man is.... hihih

Ik twijfelde of het een vrouwtje was maar de vrouw in de dierenwinkel dacht het dus ook mis zo blijkt nu... en ja toen hebben we haar/hem al een naam gegeven , omdat ik vind dat hij een zandkleurtje heeft dus dacht ik dat Sandy wel leuk was....


Ik ben nl erg benieuwd bijv wie nu zijn mama en papa zijn en hoe die er uit zien , en waar hij nu vandaan komt , en of het nu een ras vogel is of een kruising en zo....

ben bijv. ook benieuwd of er ergens een site is of zo , waar ik dus dat nr kan opgeven en zo wat meer kan weten en zo.... heb me al suf gegoogeld , maar echt iets concreets heb ik nog niet....

ben na vogel nr 3 ook erg geinterseerd geraakt in de kleurschakeringen van grasparkieten , en waar ik die plaatjes kan zien en zo , maar helaas kan ik dat ook niet vinden.....

zou leuk zijn als ik een boek of een site vind waar ik door de plaatjes kan zoeken en kan zeggen , ja dat zijn zij , en waar dan een verhaaltje staat over de eigenschappen van dat kleurtype , en dan bedoel ik karaktereigenschappen en zo.....

mochten er nog mensne meer weten dan hoor ik het graag...
felix