welke voedsel combinatie

Gestart door tomtom, november 12, 2007, 17:13:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tomtom

welke combinatie voer past het beste bij grasparkieten

Willemien

Hoi

Mijn pieten krijgen het bekende parkietenvoer en ik geef ze ook fruit b.v. appeltje of stukje sla..
Zo nu en dan hang ik een snoepstengel in de kooi.
Ze krijgen zo nu en dan trosgierst zijn ze gek op alleen is het een dikmaker dus niet te vaak geven.
Als ze in de rui zijn krijgen ze ruihulp extra door het voer doosje van vitakraft..
Elke keer als ik hun bakken vul met nieuw voer doe ik er wat vitamine bij ..kun je er over heen sprayen..
Het maakt volgens mij niets uit hoe duur het voer is of wat voor merk.. parkietenvoer is.......parkietenvoer. :)

Groeten Willemien

Scotty - Keecko

#2
Hoi tomtom,

Er is al veel over de voeding van grasparkieten geschreven. Kijk eens op de site of gebruik de zoekfunctie.

Je kan kiezen uit een zaadmengsel, zoals XtraVital (van Beaphar) of Prestige Premium (van Versele laga). Maar je kan er ook voor kiezen om je vogels pellets te voeren. Over pellets is een mooi artikel geschreven op de site, zie hier: http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Het is heel belangrijk om iedere dag hun dagportie te geven en iedere dag vers voer te geven! Dus niet voor een week lang gaan voeren!

Groetjes, Ilse


Edit://
Naast het zaadmengsel of de pellets, moet je uiteraard vers fruit of groentjes verstrekken (geen avocado of rabarber, dat is giftig).
Snoepstaven, zangvoer, snoepzaadjes, e.d. moet je mijden, dat bevat veel te veel suiker ;)
Verder kun je maximaal een halve sliert trosgierst per parkietje per week geven (kun je ook verdelen over de week).

Milo-Pixel

#3
Citaat van: Willemien op november 12, 2007, 17:47:11
Het maakt volgens mij niets uit hoe duur het voer is of wat voor merk.. parkietenvoer is.......parkietenvoer. :)

hier ben ik het niet mee eens. parkieten voer uit bijv. een schepbak zijn veel minder verschillende soorten zaden en zijn ook nog is blootgesteld aan alles in de omgeving omdat het niet afgeloten word. iedereen kan eraan zitten met de handen. bacterien zullen dus meer in dit voer aanwezig zijn dan in ander voer. ook is het meestal veel minder vers, dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. het merk xtravital is samengesteld uit 17 tot 30 zaden en vruchten, hierbij is al eivoer toegevoegd,  dit is dus veel gevarieerder en compleet. hierbij moet je natuurlijk wel groente en fruit bijvoeren.

ook kun je pellets voeren, een soort biks voor parkietjes. hierbij weet je dat ze alles binnen krijgen. bij zaden moet je opletten dat ze niet gaan snacken (de lekkerste zaadjes vissen). daar is inderdaad een artikel over zoals ilse al zei.

trosgierst vinden ze heel erg lekker. een halve stengel per week, per parkiet. meer moet je niet geven want het zijn dikmakers. ook snoepstaven zijn erge dikmakers en er zitten veel suikers in.

het is erg goed om het water van je parkietjes aan te zuren met een beetje appelazijn. http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

groetjes, Marit

tomtom

dank jullie wel alvast  ;D voor deze handige tips

Willemien

Citaat van: Milo-Pixel op november 12, 2007, 20:33:11
hier ben ik het niet mee eens. parkieten voer uit bijv. een schepbak zijn veel minder verschillende soorten zaden en zijn ook nog is blootgesteld aan alles in de omgeving omdat het niet afgeloten word. iedereen kan eraan zitten met de handen. bacterien zullen dus meer in dit voer aanwezig zijn dan in ander voer. ook is het meestal veel minder vers, dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. het merk xtravital is samengesteld uit 17 tot 30 zaden en vruchten, hierbij is al eivoer toegevoegd,  dit is dus veel gevarieerder en compleet. hierbij moet je natuurlijk wel groente en fruit bijvoeren.

ook kun je pellets voeren, een soort biks voor parkietjes. hierbij weet je dat ze alles binnen krijgen. bij zaden moet je opletten dat ze niet gaan snacken (de lekkerste zaadjes vissen). daar is inderdaad een artikel over zoals ilse al zei.

trosgierst vinden ze heel erg lekker. een halve stengel per week, per parkiet. meer moet je niet geven want het zijn dikmakers. ook snoepstaven zijn erge dikmakers en er zitten veel suikers in.

het is erg goed om het water van je parkietjes aan te zuren met een beetje appelazijn. http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

groetjes, Marit


Hoi


Ja ok maar...zo ver zoek ik het niet..ik geef al jaren het voer uit de dierenspeciaalzaak uit de schepbak.. niet duur en zitten veel soorten zaden in..
Ze zijn er allemaal groot mee geworden .. trouwens weet jij of een pak xtra vital vers is ?? en of er iemand aan heeft gezeten ? nou ik niet dus..
Ik heb het één keer geprobeerd en de vogels hier aten het niet beter als wat ik altijd heb..

Groeten Willemien

Safrena

Citaat van: Willemien op november 14, 2007, 22:04:48

Ja ok maar...zo ver zoek ik het niet..ik geef al jaren het voer uit de dierenspeciaalzaak uit de schepbak.. niet duur en zitten veel soorten zaden in..
Ze zijn er allemaal groot mee geworden .. trouwens weet jij of een pak xtra vital vers is ?? en of er iemand aan heeft gezeten ? nou ik niet dus..


Hey Willemien

Wat marit wil zeggen, is dat voorverpakte zaadjes veel beter zijn. Deze worden op een hygiënische manier ingepakt en zijn zeker vers, omdat daar ook een houdbaarheids datum op staat
bij losse zaadjes, weet je nooit hoe lang die daar al liggen. Voor hetzelfde geeft er iemand zieke vogels, grabbelt hij in die bak met eten en alles besmet en zo ook jouw vogels besmet.
Het is dus altijd veel verstandiger om voorverpakte voeding te kopen.

Vele groetjes

Goed dit gezegd zijnde, helemaal off topic dan nu weer graag on-topic